Slimmer onderhoud met Smart Industry

1 mei 2017 14:01

Slimmer onderhoud met Smart Industry

“Onze activiteiten zijn onder andere gericht op het hoofddoel van een bedrijf, dat is output, winst maken. Daar willen we graag onze expertise aan toevoegen, te weten verbetering van het onderhoud met behulp van Smart Industry. Laten we daarmee aan de slag gaan!” Dat is de oproep aan de lezers van Hét Ondernemersbelang van Frank Snijders, regio directeur Industry Services bij SPIE Nederland.

Frank Snijders bezocht onlangs twee grote congressen over Smart Industry. Het viel hem daar op dat er veel over Smart Industry gepraat wordt, maar dat daden, te weten bedrijfsgericht toepassen, dikwijls uitblijft. “Waar ligt de vrees van de industrie om de bedrijfsprocessen slimmer in te richten?”, vraagt hij zich hardop af. Hij noemt onvoldoende kennis in huis hebben of de verwachting dat hoge investeringen nodig zijn. Frank Snijders snapt dat bij bedrijven de kennis op het terrein van Smart Industry in een beperkt aantal handen ligt. Toch constateert hij ook dat Nederland een innovatief land is. De bereidheid om bedrijfsprocessen slimmer in te richten is aanwezig. Het kostenaspect is wat Frank Snijders betreft geen serieus probleem. Met behulp van simpele apps op de smartphone kan al enorme efficiency winst in het onderhoud behaald worden.

SPIE Nederland wil meerwaarde toevoegen aan een bedrijf. “Als onderhoudspartij kunnen we het onderhoudsproces versnellen en verhelderen, ofwel: we kunnen het tegen lagere kosten doen, veiliger of met meer output. Met behulp van sensortechnologie en automatisering kunnen we onderhoud voorspelbaar maken. Daardoor is er minder uitval”, vertelt Frank Snijders. Hij heeft voorbeelden paraat. Neem een bedrijf in de maakindustrie waar telkens lagers stuk lopen. Met behulp van ICT kan SPIE voorspellen wanneer dat probleem zich voor gaat doen.

“Als we het aan zien komen, dan vervangen we onderdelen voor die tijd. Op een moment dat het uit komt, als de productie toch al even stil ligt bijvoorbeeld”, vertelt Frank Snijders. Hij noemt ook een bedrijf dat geen eigen technische dienst heeft. SPIE digitaliseerde het onderhoudsproces van het machinepark. Met behulp van smart phone of tablet kunnen de machines worden uitgelezen. Bijbehorende inspectieformulieren zijn digitaal in te vullen en terug te gegeven aan het systeem. Op grond daarvan kan het onderhoudsplan zo nodig worden bijgesteld en een to-do lijst gemaakt worden.

Frank Snijders onderkent de kracht van dataverzameling. Met behulp van informatie kunnen bottlenecks in productieprocessen worden opgespoord, verbeteringen worden aangebracht en gemonitord of de verbeteringen effect sorteren. Hij zegt: “Vroeger kwam de monteur met een gereedschapskist en een oliespuit. We brengen een nieuw soort gereedschapskist mee. De voortschrijdende automatisering maakt die nieuwe kist nodig. Er zijn steeds meer digitale hulpmiddelen. Digitalisering zien wij niet als een doel. Het is een middel om onderhoud slimmer, sneller en goedkoper te doen.”

SPIE Nederland is met 600 miljoen omzet en meer dan 4000 medewerkers een grote technische dienstverlener in Nederland. Het bedrijf presenteert zich met vier duidelijk onderscheiden segmenten op de markt.

Het segment Smart City richt zich op verkeer en vervoer. Daarbij valt te denken aan signaleringen boven snelwegen, actuele dienstregelingen bij busstops. Digitalisering van bruggen, sluizen en gemalen maar ook bijvoorbeeld wijken voorzien van glasvezelnetten valt onder Infra.

Het segment E-fficient buildings richt zich op het slim gebruiken van gebouwen. Daarbij valt te denken aan het inrichten van onderhouds datacentra, brandbeveiliging, elektronica voor de retail en digitale toepassingen in de gezondheidszorg.Het segment SPIE Energies houdt zich bezig met energienetwerken zoals de hoogspanningslijnen en –stations van energieleverancier TenneT.Het segment Industry Services levert onder andere proces equipment voor de olie- en gasindustrie. «

SPIE Nederland B.V.

www.spie-nl.com

Tekst: Paul de Jager / Fotografie: Marco Magielse

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.