Slim werken bevordert resultaat en werkplezier

8 mei 2017 15:03

Slim werken bevordert resultaat en werkplezier

Smart Industry vereist een flexibele organisatie én productiecapaciteit om klanten op elk moment op maat te bedienen. Met als devies ‘de klant radicaal centraal’ geeft Modderkolk hier invulling aan.

Smart industry needs smart people. Modderkolk Projects & Maintenance BV. is hiervan een goed voorbeeld. Voor het tweede opeenvolgende jaar is het bedrijf door Deloite gewaardeerd als een van de Best Managed Companies van het Nederlandse midden- en grootbedrijf. Doorslaggevend hierbij zijn de strategie, de bedrijfsvoering, de innovatiekracht en de financiële resultaten.

“Externe erkenning is belangrijk”, zegt directeur Simon de Luij. “Ze bevestigt onze keuzen en bevordert onze motivatie en ons werkplezier. Bij Smart Industry hebben we het doorgaans over digitalisering en onderlinge koppeling van apparaten, machines en de organisatie. Hierdoor ontstaan nieuwe organisatie- en productievormen die flexibel, efficiënt en op maat diensten en producten leveren. Het succes van deze integratie staat of valt echter met de organisatie ervan.”

Vraaggericht

Voor Smart Industry heb je slimme mensen nodig die bereid zijn slim samen te werken. Mensen die kennis en ervaring met elkaar uitwisselen, die een gedeelde ambitie hebben om oplossingen te bedenken.” De Luij en mededirecteur Bas Ceelen besloten een aantal jaren geleden om hieraan vorm en inhoud te geven. “We wilden toe naar vraaggericht werken en denken. Ideaal hierbij: een organisatie die ‘vanzelf loopt’. Een eeuwig florerend bedrijf, met intrinsiek gemotiveerde medewerkers die plezier hebben in hun werk en waarbij de klant radicaal centraal staat.”

“We stelden ons vragen. Wat vinden we belangrijk? Wat is er organisatorisch voor nodig dat te bereiken? Welke concrete en resultaatgerichte ambitie koppelen we hieraan? Uitkomsten: Het werk moet op een ‘natuurlijke’ manier rondom de klantwensen georganiseerd worden en er dient ruimte te zijn om nieuwe ideeën uit te proberen.”

Klantteams

Zo kwam in samenspraak met de medewerkers een nieuwe bedrijfsstructuur tot stand, bestaande uit klantteams. Tevens werden, vanwege de toenemende diversiteit van het klantenbestand, drie focusgebieden benoemd; watermanagement, industrie en zorg. De Luij: “Elk klantteam is een marktgerichte unit samengesteld uit specialisten van verschillende disciplines. Zo’n team richt zich op een specifieke klantgroep of branche en is daarvoor ook resultaatverantwoordelijk. Op deze manier is er directer contact met de klant én bundelen we kennis en ervaring waardoor we meer ‘slagkracht’ hebben om klanten op maat te bedienen.”

Concreet financieel resultaat van de nieuwe manier van werken moest een verdubbeling van de omzet en verviervoudiging de winst zijn in vier jaar tijd opleveren. “Een stevige maar reële ambitie, die echter door de crisis werd geremd. We hebben er vijf jaar over gedaan”, aldus De Luij. “Ook niet slecht gezien de economische tegenwind.”

Helder communiceren

Ook de bedrijfsschool is integraal onderdeel van de organisatie. Hier worden medewerkers opgeleid in de fijne kneepjes van de elektrotechniek en het helder communiceren met klanten en collega’s. “Elkaars taal spreken bevordert de samenwerking en verheldert vragen, wensen en bedoelingen. Het voorkomt ruis tijdens overleg en in de uitvoering. Erg belangrijk, want meestal zijn we al in de ideeën- en ontwerpfase betrokken bij processen met een elektrotechnische component. We denken mee, benoemen (on)mogelijkheden en dragen alternatieven aan.”

De Luij: “Onze organisatie- en werkwijze is een bewuste strategie en een voortdurend groeiproces. Af is het nooit.” «

Modderkolk Projects & Maintenance BV

www.modderkolk.nl

Tekst & fotografie: Huub Luijten

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.