Het maximale uit kwaliteit, snelheid en prijs halen

9 mei 2017 08:52

Het maximale uit kwaliteit, snelheid en prijs halen

Smart is het sleutelwoord bij Verheij Metaal BV in Ulft, dat het drukker heeft dan ooit. Om goed in te kunnen spelen op de klantvraag is de dagelijkse vraag: hoe doen we het snel en goed tegen lage kosten?

In de plaatwerkbranche gaat het allang niet meer uitsluitend om machines. Met slimme software de doorlooptijd verkorten, de engineers ontlasten en een optimale kwaliteit bieden, dat is waar Verheij Metaal dagelijks mee bezig is. Het bedrijf verwerkt plaatmateriaal in halffabricaten voor diverse klanten in onder andere de verwarmingsindustrie en installatiebranche, magazijn-, kantoor- en winkelinrichting en de elektro- en elektronicasector. Het accent van Verheij Metaal ligt op plaatwerk in grote series van staal, rvs en aluminium. Daarbij ligt de kern op volledige ontzorging van de klant, van de co-engineering tot en met de productie, verpakking en logistiek. De medewerkers denken continu mee met de klant om het technisch ontwerp en het kostenplaatje te minimaliseren. Deze werkwijze heeft tot gevolg dat bestaande klanten steeds grotere orders neerleggen en nieuwe klanten het bedrijf goed weten te vinden. “Doordat we de technieken kennen en altijd op zoek naar mogelijkheden om producten beter en goedkoper te maken, kunnen we een win-winsituatie creëren”, zegt bedrijfsleider Erik Olijslager. “De groeiende orderportefeuille dwingt ons dagelijks de focus te leggen op het behalen van een optimale combinatie van kwaliteit, snelheid en prijs. Ons doel is om de flexibiliteit en een platte organisatie te behouden zodat we de klant goed en tegen een schappelijke prijs kunnen blijven bedienen. We zoeken dus altijd naar oplossingen in slimmer werken.”

Investeren

Investeren in de engineerings-, productie- en logistieke processen is voor Verheij Metaal BV belangrijk om concurrerend te blijven op prijs, om klanten te binden en om wendbaar te blijven. Het bedrijf richt zich in het machinepark op een technische oplossing met een hoge mate van automatisering. Het machinepark bestaat uit moderne A-merken voor CNC-ponsnibbelen, CNC-lasersnijden, CNC-combi (ponsnibbelen en lasersnijden), CNC-kanten, het aanbrengen van geautomatiseerd schroefdraadelementen, lassen, robotlassen en puntlassen. De productie is deels onbemand, alles wordt gedaan om snel te kunnen leveren. Eind mei komt een nieuw paradepaardje, de nieuwe lasersnijmachine Trumatic 5030 Fiber lasersnijder. Algemeen directeur Harry Verheij: “Hierdoor hebben we meer capaciteit en kunnen we beter, sneller en efficiënter werken. En met meer rendement. Fiber lasersnijden is goedkoper, heeft een lager energieverbruik en een hogere output. De snelheid en uitbreiding hebben uiteraard gevolgen voor de hele organisatie. Automatisering speelt hierin een belangrijke rol. Je moet met veel factoren rekening houden die invloed hebben op de efficiency en slagkracht.”

Sociale innovatie

Naast innovaties in het machinepark, investeert Verheij Metaal in vakmanschap, opleidingen en de toekomst van techniek. “We spannen ons in om de jeugd voor de techniek te interesseren door betrokken te zijn bij de ontwikkeling van het technisch onderwijs en door het geven van rondleidingen aan scholen”, legt Erik Olijslager uit. “Ook intern is dagelijks innoveren aan de orde van de dag. We koesteren onze medewerkers, die een hoge mate van betrokkenheid hebben en met plezier en passie werken. Om goed op pieken en dalen in te spelen, is slagkracht nodig. Daarom hanteren we voor onze veelal vaste medewerkers een flexurenpool. De mens en de manier waarop we samenwerken staan centraal in onze bedrijfsvoering. Je kunt immers alleen innoveren door van binnenuit te beginnen.” «

Verheij Metaal BV

www.verheijmetaal.nl

Tekst: Jessica Schutten / Fotografie: Yke Ruessink

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.