De 3 beste linkbuilding strategieën

12 mei 2021 14:20

De 3 beste linkbuilding strategieën

Linkbuilding blijft een cruciaal onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Het is de motor die jouw website aandrijft. Vooral in hyper competitieve branches ontkom je er dan ook niet aan om actief aan linkbuilding te doen. Maar hoe doe je dit? Er zijn natuurlijk duizenden manieren, tactieken en technieken om rekening mee te houden. We hebben de drie best werkende manieren voor je op een rij gezet.

1. Gluren bij de buren

Beter goed gejat, dan slecht bedacht. De by far beste linkbuildingstrategie die we je kunnen geven, is om te kijken bij de partijen die op dit moment bovenaan in Google staan. Analyseer de top-5 van Google en breng voor jezelf in kaart hoe zij dit opbouwen. Vragen die je jezelf kunt stellen hierbij zijn:

  • Hoeveel links gebruiken ze?
  • Welke links gebruiken ze?
  • Wat is de waarde van hun links?
  • Naar welke pagina’s sturen ze hun links?
  • Welke ankerteksten gebruiken ze?

Er is geen perfecte strategie. Google reageert namelijk overal anders op en voor de ene branche gelden

2. Interne linkbuilding

Autoriteit voor een website wordt ook wel linkjuice genoemd. Een link kun je dus eigenlijk zien als water dat naar jouw website stroomt. De pagina waarop deze linkjuice binnenkomt is het waterreservoir. Als een website meer links krijgt, neemt de inhoud van het waterreservoir toe. Deze autoriteit kun je ook weer verspreiden over de rest van jouw website door middel van interne links.

Als je een website hebt met honderden pagina’s, is het geen doen om al deze pagina’s los te gaan optimaliseren. Dit vraagt om een duurzame oplossing, waarbij het zaak is dat je vooral de ‘bovenste’ pagina’s van jouw website versterkt. Door middel van interne links verwijs je deze autoriteit weer door naar de onderliggende pagina’s van jouw website. Dit wordt ook wel een omgekeerde boomstructuur genoemd. Het volgende voorbeeld gaat bijvoorbeeld op voor webshops:

  • De homepagina verwijst door naar categoriepagina’s.
  • De categoriepagina (bijvoorbeeld ‘broeken’) verwijst weer door naar een subcategoriepagina (bijvoorbeeld jeans, chino’s of pantalons).

3. Ankertekstoptimalisatie

Net als in het echte leven is het niet alleen belangrijk wie er over je praat, maar ook hoe er over je gesproken wordt. Stel dat je een schoenenwinkel hebt, dan wil je niet dat men over jou spreekt als een timmerman. Dit gaat in de wereld van SEO en linkbuilding ook op. Hier wordt dit uitgedrukt in de vorm van ankerteksten. Binnen deze ankerteksten is het zaak dat je een goede verdeling hebt tussen relevantie en ‘natuurlijke’ ankerteksten. Zo kun je jouw voornaamste zoekwoord of een variant hierop gebruiken, maar is het zaak dat je een juiste verhouding aanhoudt om het natuurlijk te houden. Voor elke ‘geoptimaliseerde’ ankertekst dienen er dan ook zeker twee ‘ongeoptimaliseerde’ ankerteksten te zijn. Dit kan jouw bedrijfsnaam of URL zijn, maar ook termen als ‘klik hier’ of ‘lees verder’.

Conclusie

Al met al is linkbuilding oneindig en kun je er onwijs veel aan doen. Wat je ook gaat doen, zorg dat je volgens een vast plan werkt en logica behoudt. Wil je zeker van kwaliteit zijn, houd dan bovengenoemde drie strategieën aan: kijk naar websites die nu succesvol zijn, verdeel de autoriteit goed over jouw website en kijk ook naar hóe men over jou spreekt.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.