5 Tips om in contact te blijven met je klanten in coronatijd

22 februari 2021 16:30

5 Tips om in contact te blijven met je klanten in coronatijd

‘Houd afstand,’ hebben we het afgelopen jaar vaak gehoord. Maar als ondernemer wil je klanten natuurlijk dichtbij je houden. Hoe zorg je ervoor dat klanten zich nog steeds verbonden voelen met je bedrijf? Met de volgende vijf tips van innovatiemakelaar Bert Otter blijf je tijdens – maar ook na – de crisis succesvol.

1. Werk van buiten naar binnen

Bekijk eens welke boodschappen je bedrijf verstuurt. Zend je vooral je eigen product of dienst? Of communiceer je vanuit de behoefte van je klant? Probeer te achterhalen welk probleem jij oplost voor je klant. Zoals Jos Burgers zei: “Een klant zoekt geen boor, maar wil gaten.” Kortom: in welke ‘gaten’ kun jij je klanten voorzien? Speel in op de behoefte van je klant. De makkelijkste manier om achter die behoefte te komen? Ga in gesprek!

2. Investeer in een CRM-systeem

Om in te spelen op de behoefte van je klant, moet je je klant kennen. Klinkt simpel, en zo zou het ook moeten zijn. Een goede eerste stap is het investeren in een CRM-oplossing. Dit hoeft niet veel te kosten, maar het levert je wel veel op. In een CRM-systeem kun je namelijk je klant volgen en gerichte mails versturen. Bonus tip: doe deze implementatie op basis van een Cloud- of SaaS-oplossing. Zo hoef je niet alle gegevens dubbel in te voeren.

3. Stel voldoende informatie beschikbaar

Mensen hebben nu meer dan ooit behoefte aan contact en verbinding. Laat dus van je horen! Zorg bijvoorbeeld voor goede aanbevelingen en publiceer goede referenties of whitepapers over welke problemen je oplost. Daarnaast kun je door het bieden van waardevolle content een band opbouwen met je klanten, waardoor ze in de toekomst eerder geneigd zijn om je producten of diensten af te nemen.

4. Start met ‘social selling’

Ondertussen is social media niet meer te negeren. Het is vooral nu een manier om je kansen online te verruimen. Helaas is het niet zo simpel als ‘even iets op LinkedIn’ zetten en dan je eerste klanten verwachten. Het verkoopproces online is meer gericht op het in contact komen met je gewenste doelgroep. Stuur een berichtje of een connectieverzoek met een juiste introductie. Wellicht is het onwennig om op deze manier in contact te komen, maar doe jij het niet, dan doet je concurrent het wel.

5. Zorg voor de juiste focus

Jezelf profileren als specialist in plaats van generalist zorgt voor een duidelijker beeld van je bedrijf. Maar vergeet in deze tijd ook niet het sociale aspect. Niet elk bericht wat je de wereld in stuurt hoeft te gaan over een van je producten of diensten. Deel ook inhoudelijke kennis uit je vakgebied, of vertel het verhaal van je klanten. Zo inspireer je en zorg je voor minder afstand tussen je bedrijf en je klant.

Behoefte aan persoonlijke begeleiding? Nodig dan gerust een expert van Novel-T uit. Wij kijken met een frisse blik naar je verkoopproces. Neem voor meer informatie contact met ons op via novelt.com.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.