“Circulariteit gebaat bij het zetten van praktische stappen”

29 juni 2017 11:29

“Circulariteit gebaat bij het zetten van praktische stappen”

Reef Infra, onderdeel van Strukton, werkt aan passende infrastructurele oplossingen. Componenten hiervan zijn kwaliteit, betrouwbaarheid, innovatie en duurzaamheid, waarbij hergebruik en milieuontlasting steeds belangrijker wordt.

“In de bouw werken we steeds duurzamer. Dat is de mentaliteit in de branche”, opent Leen van Dijk, rayonmanager Reef Infra. “Een voorbeeld is dat wij in Nederland veel asfalt hergebruiken. Dat gebeurt steeds meer en inventiever, ofschoon het in eerste instantie niet altijd geld oplevert.”

“Hergebruik is één facet van innovatie”, aldus Harry Hofman, manager Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bij Strukton. “Het gaat ook om de levensduur van materialen en de CO₂ belasting. Alles wegend, werken we toe naar een zo optimaal mogelijke inzet van mensen en middelen. Innovatie is altijd een samenspel. De geesten moeten er rijp voor zijn plus de technische mogelijkheden om nieuwe ideeën om te zetten in alledaagse uitvoering. En zelfs dan ben je er nog niet.”

Grenzen verleggen

Het weerhoudt Reef Infra/Strukton niet om met nieuwe technieken en slim werken de grenzen te verleggen. In het bestek van het parkeerterrein bij Cinemec in Nijmegen was een CO₂ besparing van 30 procent opgenomen in het bestek. Reef Infra wist deze te overtreffen en realiseerde 42 procent CO₂ reductie. Een voorbeeld dat nog in de ontwerpfase zit is de bouw van een brug van biologisch materiaal, waarbij hoogstwaarschijnlijk vlas de basis zal zijn.

En voor het realiseren van geluidsschermen van biologisch materiaal maakt Strukton gebruik van olifantsgras. Net als vlas een natuurlijk product dat gebruikt kan worden zonder dat de plant of de grondstof ‘uitgeput’ raakt. In Zaandam legde Strukton in samenwerking met diverse marktpartijen het eerste duurzame fietspad met zonnecellen, ook wel Solaroad. Allemaal voorbeelden van innovatieve duurzame toepassingen die gerealiseerd zijn of worden.

“Niet alles is mogelijk, omdat we niet het hele land door willen slepen met materialen”, aldus Van Dijk. “Een opdrachtgever heeft ons gevraagd een ‘alternatieve asfaltconstructie’ te maken, die voldoet aan alle kwaliteits- en duurzaamheidseisen. We hebben mogelijkheden een constructie te maken, die bestaat uit gerecycled asfalt. Maar de locatie van een van onze asfaltfabrieken is te ver, waardoor de CO₂ belasting voor dit project te hoog werd.”Een tweede voorbeeld noemt Hofman de machine die Strukton heeft ontwikkeld om gebruikt cement terug te winnen, dus herbruikbaar te maken. “Technisch kan het, maar dit moet wel regionaal worden aangepakt. Om cement van Groningen naar Maastricht en vice versa te gaan vervoeren is een te hoge belasting voor het milieu.”

Ruimte

Hofman: “Er zijn ideeën, goede bedoelingen en beleidsplannen te over, maar er zijn ook remmende factoren. Nieuwe technieken en werkwijzen wringen met de bestaande wet- en regelgeving. Toch zijn er hoopvolle intentieverklaringen en convenanten op lokaal, regionaal en landelijk niveau. Van Dijk: “Wij vragen aan opdrachtgevers of zij ons de ruimte kunnen bieden. Door bijvoorbeeld in het bestek eisen op te nemen voor het toepassen van nieuwe materialen en methoden die recht doen aan circulaire initiatieven, zonder kwaliteit in te leveren. Om nieuwe technologie en werkwijzen te implementeren, moeten er mogelijkheden komen in de wet en regelgeving om innovaties ook praktisch toe te passen.” «

Reef Infra rayon Zuidoost

www.reef-infra.com

Tekst & fotografie: Huub Luijten

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.