Van hybride leeromgevingen naar een bruisend innovatielab

15 oktober 2019 15:56

Van hybride leeromgevingen naar  een bruisend innovatielab

Kunnen onderwijs, onderzoek, overheid en ondernemers hun krachten bundelen om de energietransitie mogelijk te maken? Jazeker! Dat blijkt wel uit de verschillende hybride leeromgevingen die de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) samen met het Industriepark Kleefse Waard (IPKW), provincie Gelderland en de gemeente Arnhem hebben opgezet. Hier komen de kennis en kunde van studenten en bedrijven samen. En met succes! Inmiddels zijn er de plannen voor een professionaliseringsslag: het opzetten van een Innovatielab.

“Het dichter bij elkaar brengen van onderwijs, overheid, onderzoek en bedrijfsleven binnen onze hybride leeromgevingen is een uitdagend, maar mooi proces”, vertelt Christien Lokman, programmamanager van het focusgebied Sustainable Energy & Environment (SEE) van de HAN. “Want daarmee doen onze studenten de state-of-the-art kennis op die binnen de energietransitie nodig is. Met deze manier van onderwijs lopen we als HAN voorop. Maar dat betekent niet dat we stil gaan staan; de volgende stap zetten we met het Innovatielab. Hier gaan studenten en bedrijven met onder andere gedeelde faciliteiten grootschaliger samenwerken. Hier gaan we onze kennis op het gebied van SEE verdiepen en verbreden en daarmee een aanzuigende werking hebben op talent en ondernemers uit de regio.”

Hybride leeromgevingen op het IPKW

De hybride leeromgevingen zijn gevestigd op het bruisende IPKW. Ook het toekomstige Innovatielab komt hier te zitten. Kevin Rijke, directeur IPKW: “Ik wil studenten het hoogst haalbare onderwijs geven. Daarvoor moeten onderwijs en het bedrijfsleven geen twee losse werelden zijn. Op het IPKW hebben we daarom samen met de HAN vanuit The O-Zone twee hybride leeromgevingen in het leven geroepen: het Mobility Innovation Center en het Powerlab.”

Professioneel experimenteren

Twee draaiende hybride leeromgevingen en genoeg innovatieve plannen voor de toekomst. Wat hebben we tot nu toe geleerd? Kevin Rijke: “Het grootste succes was dat we met alle betrokken partijen de ruimte en de tijd namen om samen te onderzoeken waar we naartoe willen. Ook als het om praktische kwesties ging, zoals de internetverbinding die veel te langzaam bleek voor alles wat studenten online doen. Aan dat soort praktische zaken merken we dat we onze verschillende werelden - onderwijs, ondernemers en overheid - nóg dichter bij elkaar kunnen brengen. Daarover zijn we continu in gesprek. Leuk, leerzaam en soms ook lastig. In het Innovatielab brengen we straks alles meteen naar een hoger niveau: we zijn dan de experimentele fase voorbij en gaan het professioneel neerzetten.”

Van plannen op papier naar concrete plek

“Als gemeente begonnen we anderhalf jaar geleden met het project Arnhem Hotspot Energy, waarin we de initiatieven op het gebied van energie bundelen”, vertelt

Inez Rensink van de gemeente Arnhem. “De hybride leeromgevingen spelen hierin volgens ons een belangrijke rol. Helemaal als we ze een meer regionale uitstraling geven en er meer partijen bij betrekken. Dat gaat gebeuren in het Innovatielab: dit moet een plek worden waar je de energie voelt bruisen! Zodat je als bedrijf of student wilt vestigen in Arnhem. Vanuit de gemeente probeer ik bestuurders bij de plannen te betrekken omdat in mijn ogen het creëren van een breed draagvlak essentieel is: we moeten het met z’n allen gaan maken. Ik heb er vertrouwen in dat we het Innovatielab in 2020 van de grond gaan krijgen. Hoewel het zeker een uitdaging wordt om het enthousiasme van betrokken bedrijven en partijen concreet te gaan krijgen.”

www.han.nl/see

Tekst: Ilse Schennink

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.