Vijf tips: Klanten verleiden in coronatijd

24 juni 2020 09:00

Vijf tips: Klanten verleiden in coronatijd

Door corona staat het verkoopproces van veel mkb’ers op z’n kop. Hoe zorg je ervoor dat je ook nu nog klanten kunt verleiden en behouden?

Waar je als ondernemer voor half maart nog geen noodzaak zag om iets te veranderen aan je huidige strategie, word je nu haast gedwongen om met innovatieve oplossingen te komen. Dat vraagt om een nieuwe aanpak. Met de volgende vijf tips van innovatiemakelaar Bert Otter kun je aan de slag zodat je tijdens, maar ook na de crisis succesvol kunt blijven.

1. Werk van buiten naar binnen in plaats van andersom

Ga eens na welke boodschap je verstuurt als bedrijf. Communiceer je wel vanuit de behoefte van je klant? Probeer te achterhalen welk probleem jij oplost voor je klant. Ga in gesprek met je bestaande relaties. Zoals Jos Burgers vattend zei: ‘een klant zoekt geen boor, maar wil gaten.’

2. Investeer in een CRM-systeem

Je klant kennen klinkt simpel, en zo zou het eigenlijk ook moeten zijn. Een goede eerste stap is het investeren in een laagdrempelige CRM-oplossing, naast een eventueel bestaand ERP-systeem. Dit hoeft niet eens heel veel te kosten, maar het levert je wel veel op. Bonus tip: doe deze implementatie zoveel mogelijk op basis van een Cloud- of SaaS-oplossing. Zo hoef je niet alle gegevens dubbel in te voeren.

3. Stel voldoende informatie beschikbaar

De tijd dat je een vertegenwoordiger van je bedrijf op pad stuurt om te vertellen wat er allemaal mogelijk is met jouw product, ligt inmiddels ver achter ons. Klanten gaan namelijk eerst zelf op onderzoek uit. Het moment dat een potentiële klant jou belt, heeft hij over het algemeen al 50% van het aankooptraject achter de rug. Zorg dus voor goede aanbevelingen en publiceer sterke content over welke problemen je oplost. Op die manier doe je al veel voorwerk voor je potentiële klant.

4. Start met ‘social selling’

Het verkoopproces online via social media is vooral gericht op het in contact komen met je gewenste doelgroep. Via LinkedIn en Twitter is het gemakkelijk om de interactie op te zoeken met gebruikers. Stuur een berichtje of een connectieverzoek met een juiste introductie. Wellicht is het onwennig om op deze manier in contact te komen, maar doe jij het niet, dan doet je concurrent het wel.

5. Zorg voor de juiste focus

Probeer de focus te leggen op één specifiek product of dienst. Laat zien waar je écht goed in bent en waar je waarde kunt toevoegen voor je klant. Kortom: profileer je als specialist in plaats van generalist.

Heb je na het lezen van deze tips behoefte aan support? Een van onze experts kan met een frisse blik kijken naar hoe jij je verkoopproces hebt ingericht. Met onze tools, innovatieprogramma’s en directe support helpen we bedrijven op tijd te vernieuwen – kosteloos. Van inspiratie tot actie, wij helpen je om je bedrijf toekomstbestendig en wendbaar te maken.

Bekijk onze support via novelt.com/mkb. Of bel of mail ons, dan bekijkt een van onze relatiemanagers welke ondersteuning bij je vraag past.

Novel-T

Postbus 217

7500 AE Enschede

Tel. 053 – 483 6800

E-mail contact@novelt.com

www.novelt.com

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.