Valideer je innovatieve businesscase: zo werkt het

27 januari 2021 09:00

Valideer je innovatieve businesscase: zo werkt het

Je idee voor je innovatie staat vast en je propositie is gereed. Dus nu de markt op, toch? Niet zo snel! Want heb je je innovatie wel gevalideerd en getest? Wel zo slim, als je geen tijd en geld wilt verspillen. New business developers Martin en Jorieke vertellen je hoe een validatieproces in z’n werk gaat.

Het belang van validatie

Allereerst: wat is valideren en waarom is het belangrijk? Jorieke: “Valideren betekent ‘goedkeuren’. Je hebt een idee in je hoofd, maar je weet niet of het werkt. Het validatiemoment zorgt ervoor dat je echt weet dat je concept klaar is om verder te ontwikkelen.” Dit is belangrijk, want door deze check weet je zeker dat je geen tijd, geld en energie steekt in een innovatie die niet werkt.

Readiness levels

Je kunt je innovatie valideren door te kijken naar de Readiness Levels. Hierbij beantwoord je verschillende vragen binnen de thema’s markt, technologie, intellectueel eigendom en opschaling. Je scoort ze op een schaal van 1 tot 10. “Denk bijvoorbeeld aan vragen als: is de technologie gereed? Als er nog wat moet gebeuren, scoor je die vraag met een 6,” vertelt Martin. Scoort een aspect onvoldoende? Dan ga je daarmee aan de slag. Met een gemiddelde score van 6-7 heb je je zogenaamde ‘minimal viable product’. “Maatwerk is hierbij belangrijk,” zegt Jorieke. “Daarom richten wij ons niet alleen op de technologie, maar ook op de Market Readiness, Investment Readiness en Manufacturing Readiness.”

Zet de roze bril af

“Kortgezegd ben je bezig met het managen van de risico’s. Je wilt niet in een volgende fase geconfronteerd worden met verrassingen die je innovatie de nek omdraaien,” zegt Jorieke. Het is handig om te zorgen voor iemand die je scherp houdt. Jij bent namelijk overtuigd van de waarde van je innovatie, maar de kans bestaat dat je door een roze bril kijkt. “Jorieke en ik zorgen voor de kritische blik,” zegt Martin. “We zorgen voor eyeopeners door het stellen van onconventionele vragen.” Martin vervolgt: “Ik kijk daarbij vaak naar het technische aspect en Jorieke naar het innovatieproces. Zo vullen we elkaar goed aan.”

Vertrouw op je intuïtie

Het validatieproces is niet gedaan in een of twee gesprekjes. “We werken vaak wel 2 à 3 keer per week samen met de ondernemer.” zegt Martin. Jorieke bevestigt: “Uiteraard is de periode van het proces afhankelijk van je situatie. Je bent bezig met het verzamelen van bewijs dat je innovatie écht werkt. In dat proces kom je steeds nieuwe twijfelpunten tegen, die je vervolgens moet oplossen.” Martin en Jorieke’s gouden tip is dan ook om open te blijven staan voor feedback op je idee – hoe geniaal je het ook vindt. “Blijf creatief en blijf reflecteren,” zegt Martin. Jorieke vult aan: “En vertrouw op je intuïtie. Dan kun je – na het valideren – je product doorontwikkelen en vermarkten!”

Ben je klaar om je innovatie te valideren? Make It Possible! Ga naar novelt.com/mkb en ontdekt onze programma’s, tools en directe support.

NOVEL-T

Hengelosestraat 500

7521 AN Enschede

Tel. 053 – 483 6800

E-mail: contact@novelt.com

www.novelt.com

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.