Van toeleverancier naar dienstverlenende toeleverancier

Goma is plaatwerkleverancier van o.a. metalen behuizingen en panelen en is in de laatste 10 jaar getransformeerd van een toeleverancier naar een dienstverlenende toeleverancier, zowel aan het begin van de orderstroom als aan het eind.

Aan het begin bij de eerste contacten met een nieuwe klant of bij nieuwe productontwikkelingen bij bestaande klanten zijn het de (account)engineers die met de klant meedenken in de maakbaarheid van de te ontwikkelen halffabricaten uit dunne metaalplaat. Goma brengt hiermee toegevoegde waarde in bij de klant op het gebied van plaatwerk, niet alleen m.b.t. de maakbaarheid, maar ook t.a.v. kostenefficiëntie door de ‘State of Art’ kennis van plaatbewerking. De mogelijkheden van de nieuwste plaatwerkmachines geven weer andere oplossingen dan eerder het geval was. Volgens Foppe Atema, algemeen directeur van Goma, is ook de kruisbestuiving van ontwikkelde oplossingen voor de verschillende klanten kennis verhogend, die dan weer ten dienste van de klanten staat. “We werken voor een zestal verschillende marktsegmenten, met elk hun eigen specifieke markteigenschappen. Door kennis te vergaren van die marktsegmenten, zeg maar van de klanten van onze klant, kunnen we ons beter voorstellen met welke problemen onze klant worstelt in de ontwikkeling van zijn producten. Hierdoor zijn we beter in staat een goede gesprekspartner te zijn om tot oplossingen te komen.” De heer Atema geeft aan dat de engineers steeds vaker in een eerder stadium van de productontwikkeling bij de klant gevraagd worden. “Dat is nu precies waar we de laatste 10 jaar in geïnvesteerd hebben om die toegevoegde waarde te kunnen geven.”

Logistieke dienstverlening
Aan het eind van de orderstroom heeft zich de laatste vijf à zes jaar ook een verandering voltrokken. Foppe Atema: “Waren we eerst een echt verkooporder gestuurd bedrijf, nu zijn we voor zo’n 70% een prognose gedreven bedrijf, met dagelijkse afroepen. Deze afroepen komen vandaag binnen en moeten morgen geleverd worden, soms nog dezelfde dag.” Dit is een hele omslag geweest voor Goma. Er is bijna drie jaar aan het ERP pakket gesleuteld om het zo te ‘tunen’, dat het de wekelijkse prognoses automatisch kan inlezen en via de planning verwerkt kan worden in de dynamische ‘shopfloor control’. Vervolgens is er nog een dienstverlening toegevoegd. Dit is het zogenaamde ‘kitten’: het orderpikken en samenstellen in een specifieke verpakking. “Dat wij dit nu goed kunnen is niet onopgemerkt gebleven: we zijn genomineerd voor de ‘Dutch Industrial Supplier & Customer Awards 2017’ in de categorie ‘Best Logistics Supplier’. En daar mogen we best trots op zijn”, aldus de directeur.

Goma groeit en breidt uit
Sinds 2013 heeft Goma een groeilijn van ongeveer 8% per jaar. Dit heeft in de voorgaande jaren geleid tot een uitbreiding van 3000 m². Momenteel is een bestemmingsplanwijziging ingediend bij de gemeente Bronckhorst voor nog eens 7000 m² om te kunnen uitbreiden. Op bijgaande foto is het eerste deel van de uitbreiding ‘ingetekend’ als de achterste hal. Foppe Atema: “Als er geen gekke dingen gebeuren in de wereld, gaat Goma een mooie toekomst tegemoet, maar dan ben ik ondertussen met pensioen…” «

Goma BV
Ruurloseweg 80A7255 ZG Hengelo-Gld
Telefoon 0575 – 46 82 11
E-mail info@goma.nl
www.goma.nl

Onze partners