Smart Technical Education: de vmbo-leerling het bedrijf in

10 juli 2017 09:27

Smart Technical Education: de vmbo-leerling het bedrijf in

Gebrek aan technisch personeel? Daar valt veel aan te doen. Breng óók vmbo-leerlingen via een netwerk van ‘slimme’ opleidingsplaatsen rechtstreeks in contact met de praktijk. Bedrijven merken dat het werkt. “We hoefden geen advertenties meer te plaatsen.”

Veel te weinig vmbo-leerlingen kiezen voor techniek in verhouding tot het aantal geschoolde technici waar de arbeidsmarkt om zit te springen. Het inrichten van technieklokalen en in stand houden van technisch onderwijs is kostbaar. Daardoor zien sommige vmbo’s zich gedwongen hun afdeling Techniek te sluiten. Gevolg is dat nóg minder leerlingen Techniek kiezen, vaak omdat ze dan verder moeten reizen. Deze trend is ook in het mbo te zien, waar veel vmbo-leerlingen terecht komen. De vraag van Achterhoekse werkgevers naar technisch personeel blijft echter onverminderd groot en groeit zelfs nog.

Zonder techniek geen Achterhoek

Het duurt niet lang meer of we moeten het écht met minder werkende mensen doen. De techniek biedt uitkomst, denk aan domotica voor zorg op afstand en andere slimme toepassingen. De elektricien van vroeger mét volop kennis van ICT is wat we daarvoor nodig hebben. Ook betrouwbare en betaalbare technieken voor het opwekken van duurzame energie worden steeds belangrijker. Broodnodig dus dat voldoende jonge mensen kiezen voor techniek en daarbij goede praktijkscholing krijgen. 
Wim Meijnen, beleidsmedewerker vmbo bij het Christelijk College Schaersvoorde, begon in 2016 een project Praktijkleren, geschoeid op de simpele gedachte dat leerlingen er pas binnen een bedrijf echt achter komen hoeveel je kunt met techniek. Bedrijven waren even enthousiast en merkten dat vmbo-leerlingen al snel inzetbaar werden.

Techniek in de buurt

Deze aanpak is uitgegroeid tot een regionaal project: Smart Technical Education Regio Achterhoek (STERA). Het biedt de tien Achterhoekse vmbo’s een netwerk van slimme praktijkleerplekken, ook als ze zelf geen technieklokaal en/of praktijkdocent hebben. Leerlingen volgen hun praktijklessen bij een maakbedrijf in de buurt; interessante en prikkelende buitenschoolse lessen op goed geoutilleerde, uitdagende plaatsen in een ‘levensechte’ situatie. Het netwerk vormt een infrastructuur die de technische opleidingen in stand houdt. De leerlingen kunnen, vanuit hun thuisbasis, immers altijd ergens het vak van hun keuze volgen. Het onderwijs sluit bovendien naadloos aan bij de trends van Smart Industry in de Achterhoek.

Nieuw, uitdagend onderwijs

De deelnemende scholen zijn verbonden met externe partijen, bedrijven of bedrijfstakscholen die de slimme praktijkopleidingsplekken aanbieden. Iedere school beschikt daardoor op kleine en beheersbare schaal over een of meer keuzemodules. Maximaal vier leerlingen werken onder begeleiding van een ervaren (gepensioneerde) medewerker aan een vaste opdracht. Naast de ‘smart’ werkplekken kunnen leerlingen met ‘webcamlearning’ nieuwe ontwikkelingen in het bedrijfsleven volgen. Enkele leerlingen gaan onder begeleiding naar een bedrijf en zijn de schakel naar hun medeleerlingen in de klas via digibord en webcam. Het bedrijf informeert de klas over het nieuwe proces, product of de machine. «

Interesse of meer weten? Neem contact op met: Liesbeth Laman Trip, secretaris POA Achterhoek

E-mail l.lamantrip@poa-achterhoek.nl 

Telefoon 06 – 51 81 03 56.

Tekst: Susan Heimplaetzer

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.