Maximaal profijt van slimme technieken

9 mei 2017 08:52

Maximaal profijt van slimme technieken

Slimmer werken door de nieuwe technische mogelijkheden in te zetten. Daar draait het om in Smart Industry. Ontwikkelingen zoals big data, internet of things, virtual- en augmented reality, 3D-printen of het inzetten van drones gaan razendsnel. ROI Management helpt de ondernemer om deze technieken toe te passen en hiermee meer toegevoegde waarde te leveren voor je bedrijf.

Met de frisse blik waarmee ROI Management naar een bedrijf kijkt komen verbetermogelijkheden aan het licht, die in de dagelijkse bedrijvigheid nog weleens willen ondersneeuwen. Dat kan gaan om interne processen die efficiënter kunnen, het bepalen van de strategie of gebruik maken van ICT-mogelijkheden. Het is een manier van werken die al jaren goede resultaten opleveren, licht directeur Roy Verlaak toe. “Het is mooi dat er nu zoveel aandacht is voor Smart Industry, want ik pas al jaren smart verbeteringen toe.” Werken met de steeds toenemende mogelijkheden die de razendsnelle technologische ontwikkelingen bieden sluit perfect aan bij de manier waarop ROI Management bedrijven helpt te verbeteren.

Smart Scan

Voor ondernemers is het mogelijk een scan uit te laten voeren door ROI Management, waarmee in kaart wordt gebracht waar kansen liggen om met de mogelijkheden van Smart Industry winst te behalen. “Je hebt het dan over je eigen producten en diensten, die je smart maakt voor jou klanten. Maar je kunt ook veel bereiken in de eigen organisatie en de supply chain met klanten en leveranciers. Je kijkt dan naar het uitwisselen van digitale gegevens en het toepassen van nieuwe technologie. Beide kanten inventariseren we met een scan en zetten dan op een rij op welke gebieden een bedrijf smarter kan worden. We kunnen de directie vaak heel concreet aangeven waar kansen liggen, waar de focus op gelegd kan worden. Dat kan net zo goed bij een dienstverlenend bedrijf als in andere sectoren.” Bij het implementeren van deze kansen kan ROI Management ook helpen.

“Het is mooi dat er nu zoveel aandacht is voor Smart Industry, want ik pas al jaren smart verbeteringen toe”

Waarde toevoegen

Hij snapt dat niet iedereen zich er meteen in wil storten. “Oppakken van zo’n nieuwe ontwikkeling lijkt moeilijk, maar de mogelijkheden en de uitvoering kunnen heel behapbaar zijn. Het is allemaal geen rocket science. Kijk bijvoorbeeld naar de interne organisatie, waar je bepaalde gegevens niet drie keer maar één keer invoert en die vervolgens op meerdere plekken beschikbaar hebt. Daarnaast kun je diezelfde digitale gegevens uitwisselen met je toeleverancier.”Het is een manier om slimme technieken in te zetten om meer waarde aan producten of diensten toe te voegen. Het digitaal volgen van voertuigen in een bedrijf is een andere manier om winst te behalen. Uit die verzamelde data kan worden afgelezen waar in de workflow verbeterkansen zitten. “Wij kunnen als volgende stap software leveren om efficiënter te plannen”, beschrijft Verlaak.

Kwaliteit omhoog

Hij werkt op dit moment aan een vertaalslag bij een bedrijf om bestellen van producten via een webshop smart te maken. “Het hele proces vanaf de webshop tot het maken van het product is geautomatiseerd. In dit geval wordt gebruik gemaakt van een foto waarbij alle maten en andere informatie wordt vastgelegd. Met dat pakketje info wordt het hele proces aangestuurd. Je brengt zo de doorlooptijd naar beneden en de kwaliteit gaat omhoog omdat het in één keer goed gaat. Je haalt de momenten dat er onderweg fouten gemaakt kunnen worden er tussenuit.”Een goed oog gehad voor nieuwe ontwikkelingen en vooral hoe je die in het bedrijf kunt toepassen heeft Verlaak altijd al gehad. In 2011 had hij voor een installatiebedrijf al een werkwijze ingericht waarin de installateurs op de bouw met een iPad materiaal konden bestellen bij de leverancier. “Die was meteen ook geïnteresseerd om het breder toe te kunnen passen, samen hebben we dat project ontwikkeld”, vertelt de Doetinchemmer.

Open staan

Als je het hebt over toepassen van Smart Industry betekent dat volgens Verlaak vooral dat ondernemers open moeten staan voor de mogelijkheden die ontwikkelingen kunnen bieden voor hun eigen bedrijf. Hoe kunnen drones jouw bedrijf gaan helpen? Kan ik mijn producten aan het internet hangen en wordt de klant daar blij van? Welke toepassingen kan ik verzinnen voor de augmented reality bril van Microsoft: de HoloLens? Een succesvol bedrijf als Nokia had indertijd geen oog voor de collega-producenten, die veel meer in het mobieltje gingen stoppen. De ontwikkeling van mobieltje om te bellen tot een apparaatje waar je heel veel meer mee kon ging compleet langs hen heen.”

Verlaak zag bij een bezoek aan Silicon Valley dat die ontwikkelingen razendsnel door gaan, zoals rond 3D-printen. Nu nog wordt die techniek vooral ingezet om prototypes te maken. De Carbon 3D-printer kan hard- en zacht kunststofmateriaal combineren en kan ook voor productie worden ingezet. “Adidas gaat er schoenzolen mee printen.” Tekenend is dat de fabrikant van de printer ze niet verkoopt maar dat je ze op abonnementsbasis in huis haalt. Alle printers zijn via internet met elkaar verbonden. De data gebruikt de fabrikant om het proces en de printers te verbeteren en service en support te leveren.

Nieuwe kansen

Het zijn ontwikkelingen die niet alleen belangrijk zijn, maar ook superleuk om mee bezig te zijn, vindt Verlaak. “Het biedt allerlei nieuwe kansen en het helpt bedrijven verder. Daar gaat het toch om.” «

ROI Management

www.roimanagement.nl

Tekst: Gerard Menting / Fotografie: Yke Ruessink

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.