De nuchtere aanpak van marketingadviesbureau Jaarsma+Lebbink

16 december 2016 13:36

De nuchtere aanpak van marketingadviesbureau Jaarsma+Lebbink

“Heel snel de vinger leggen op de plek waar het zeer doet. De kansen vinden en benutten. En vervolgens met nuchtere en praktische adviezen komen.” Thijs Jaarsma vat kort samen waar volgens hem de kracht van Jaarsma+Lebbink zit. Samen met Sonja Jaarsma-Lebbink runt hij het adviesbureau voor marketing en strategie, dat een breed pakket diensten biedt voor bedrijven en instellingen.

“We zijn beslist geen reclamebureau. Wij zitten in het traject ervoor, waarbij we helpen met strategieontwikkeling, marktverkenningen, marketingplannen en marketingcommunicatie”, vult Sonja aan. Twee cruciale vragen staan voor Jaarsma + Lebbink steeds centraal als een bedrijf een beroep doet op hun kennis en ervaring: “Waar wil je spelen, in welke markten en doelgroepen, met welke producten? En: hoe gaan we winnen, met de juiste positionering en communicatie? Deze twee vragen zijn voor ons de essentie van marketing, en daar helpen we bedrijven in verschillende branches in Oost-Nederland al bijna tien jaar mee.”

Brede ervaring

Hun brede ervaring, opgedaan bij gerenommeerde bedrijven, stelt Jaarsma+Lebbink in staat om klanten in zeer uiteenlopende branches van food tot hightech te ondersteunen. Sonja, die als eerste in 1995 zelfstandig van start ging, deed jarenlang marketing en sales ervaring op bij o.a. Nutricia en Yakult. Vooral op de consumentenmarkt gericht dus. Thijs die vanaf 2007 inhaakte was daarvoor zeventien jaar werkzaam in marketing- en salesmanagement bij General Electric, Philips en Eastman Chemical, dus vooral in de business-to-business markt.

Nuchtere aanpak

Jaarsma+Lebbink heeft een nuchtere en praktische aanpak door aan de hand van gerichte vragen en met hulp van hun ‘marketing toolbox’ de antwoorden en conclusies aan te reiken. Vragen als: waar zijn wij sterk in, wat zijn kansen en bedreigingen in de markt, welke concurrentie is er, welke nieuwe ontwikkelingen kunnen een rol spelen, waar liggen behoeftes? “Zo’n marktverkenning is van wezenlijk belang om tot gerichte advisering te komen.”

“Sommige marketeers denken hoofdzakelijk vanuit hun buikgevoel. Wij kijken in onze analyses vooral naar de nuchtere feiten en cijfers. We streven er niet naar met dikke rapporten aan te komen, maar we willen zoveel mogelijk praktische, adviezen geven. Als het gewenst wordt, kunnen we een deel van de uitvoering zelf ter hand nemen. Klanten waarderen ons om de heldere adviezen, die ook direct toepasbaar zijn.”

Steeds kritischer

Klantgerichtheid is onder marketeers de laatste tijd weer ‘hot’. Dat de klant centraal staat is volgens het duo Jaarsma en Lebbink echter een open deur en van alle tijden. “Dat moet uiteraard altijd, en is de bestaansreden voor elk bedrijf. Deze klantgerichtheid is in de afgelopen jaren wel steeds uitdagender geworden. Niet alleen het inkoopbudget staat onder druk, klanten worden ook steeds kritischer en zijn steeds beter geïnformeerd. Klantgerichtheid wordt daardoor steeds weer en meer op de proef gesteld. Als het hele bedrijf echt klantgericht werkt, dan merk je dat aan de resultaten, word je beloond met trouwe klanten die zelfs de ambassadeursrol voor jouw bedrijf willen vervullen.”

Aanvullende diensten

Klanten van adviesbureaus vragen steeds vaker om hele concrete en praktische adviezen en ondersteuning. Daarom biedt Jaarsma+Lebbink naast marketingadvies ook een breed programma aan praktijkgerichte trainingen. Afhankelijk van de specifieke behoefte kunnen klanten kiezen uit bijvoorbeeld verkoop-, communicatie- of timemanagementtrainingen, die steeds op maat worden gemaakt.

Ook worden bedrijven in business-to-business geholpen op het gebied van leadgeneratie: “Regelmatig worden wij gevraagd om hierbij op een praktische manier te ondersteunen en voor nieuwe product-marktcombinaties of nieuwe geografische markten overzichten met waardevolle (potentiële) leads te genereren. Dit doen we aan de hand van helder afgesproken criteria en met behulp van websearch, social media en brancheorganisaties”.
Deze gekwalificeerde leads kunnen vervolgens worden benaderd met bijvoorbeeld telemarketing of met gerichte uitnodigingen voor vakbeurzen.

Klanten

Jaarsma+Lebbink hebben hun klanten vooral in Oost- en midden Nederland, van mkb tot multinationals. Voorbeelden zijn onder meer Wavin, AkzoNobel Hengelo en Reginox, en meer regionale bedrijven en organisaties als Kennispark Twente, energiebedrijf Zuiver Hof van Twente en Bakkerij Nollen. «

Jaarsma + Lebbink

Telefoon 0547 – 26 16 65

E-mail info@jaarsmalebbink.nl

www.jaarsmalebbink.nl

Tekst en fotografie: Jan Hammink

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.