Verandering van de bijtellingsregels

1 mei 2018 11:54

Verandering van de bijtellingsregels

Bijtelling is een belastingvorm voor het privégebruik van een zakelijke auto. In 2016 waren er nog vier bijtellingstarieven van kracht. Dit is in 2017 veranderd. Toen werden er twee tarieven geschrapt, waardoor er nog maar twee bijtellingstarieven over bleven. In 2018 en in 2019 gelden dezelfde bijtellingstarieven als in 2017. Wel staat er in 2019 een belangrijke verandering in de bijtellingsregels op de agenda.

De twee bijtellingstarieven

Voor we je meer vertellen over de verandering in de bijtellingsregels in 2019, is het goed om de twee bijtellingstarieven nog eens te herhalen. Veel mensen zitten namelijk nog met de vier oude tarieven in hun hoofd, die al vanaf 2017 niet meer van kracht zijn bij het berekenen van de bijtelling.

De bijtellingstarieven van 2017, 2018 en 2019 zijn 4 procent en 22 procent. Voor voertuigen met een nul-emissie (geen co2-uitstoot) betaalt de autobezitter 4 procent bijtelling. Voor alle andere voertuigen, simpelweg ook wel ‘de rest’ genoemd in de bijtellingsregels, betalen autobezitters 22 procent bijtelling.

Het idee achter deze bijtellingstarieven is dat elektrisch rijden gestimuleerd wordt. De overheid hoopt dat milieubelastende auto’s uit het leasebudget worden geweerd, door de hogere bijtelling.

Een nieuwe bijtellingsregel in 2019

De bijtellingstarieven van 2017 en 2018 blijven hetzelfde in 2019. Wel staat er een verandering in de bijtellingsregels op de agenda. Voor 2019 is er namelijk een beperking van de lage bijtelling voor nul-emissie auto’s gepland. De bijtelling van 4 procent geldt nog wel, maar dan tot een cataloguswaarde van 50.000 euro. Voor de rest van de cataloguswaarde bedraagt de bijtelling 22 procent.

Voorbeeld: Stel, je koopt of least een elektrische auto van 120.000 euro. Over de eerste 50.000 euro aan cataloguswaarde betaal je 4 procent bijtelling, over de overige 70.000 van de cataloguswaarde betaal je 22 procent bijtelling. Dit betekent dat jouw bijtelling flink omhoog gaat als je een dure elektrische auto rijdt.

Goed om te weten: de beperking van de lage bijtelling geldt alleen voor nul-emissie auto’s die op batterij rijden. Nul-emissie auto’s die op waterstof rijden, blijven volledig in het lage bijtellingstarief vallen. Mensen die deze auto’s rijden, hoeven dan ook geen extra bijtelling te betalen in 2019.

Geen bijtelling betalen? Houd een rittenregistratie bij

Rijd je niet meer dan 500 kilometer privé met jouw bedrijfsauto? Dan loont het om een rittenregistratie bij te houden, zodat je dit kunt aantonen aan de Belastingdienst. Kun je namelijk aantonen dat je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, dan ziet de Belastingdienst jouw auto namelijk als bedrijfsmiddel. In dit geval hoef je geen bijtelling te betalen.

Weet je niet zeker of je meer of minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met de auto van de zaak? Gebruik dan een rittenregistratie om dit eenvoudig te kunnen berekenen. Rijd je inderdaad minder dan 500 kilometer per jaar privé, dan hoef je geen bijtelling te betalen. Zit je net over de grens van 500 kilometer heen, dan kun je jouw privéritten proberen te beperken. Zo zorg je ervoor dat je volgend jaar geen bijtelling meer hoeft te betalen, ofwel veel geld bespaart op jouw auto van de zaak.

In ieder geval is het goed om te weten dat het bijhouden van een rittenregistratie loont, ook in 2019.

De beste rittenregistratie vinden

Er zijn vele soorten rittenregistratiesystemen. Je kunt jouw ritten registreren met een eenvoudige GPS, maar ook met een automatische rittenregistratie of een mobiele app. Door diverse registratiesystemen met elkaar te vergelijken, kom je er vanzelf achter welk systeem het beste bij jou past. Dit systeem kun je vervolgens gebruiken om jouw ritten te registreren, zodat je geen bijtelling hoeft te betalen voor jouw auto van de zaak.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.