Meewerken bij de klant hoort er soms ook bij

24 april 2017 13:47

Meewerken bij de klant hoort er soms ook bij

Heeremans Transport is onmisbaar voor zijn klanten in en rond regio Noord-Holland wanneer het om uitzonderlijke transportwensen gaat. Eigenaar Frits Heeremans deelt in een vraaggesprek zijn visie op service en sectorale ontwikkelingen.

Begonnen in de melkhandel ontwikkelde Heeremans Transport zich tot vervoerder van alles wat een doorsnee transporteur niet van A naar B krijgt. Het familiebedrijf wordt geleid door de tweede generatie. Samen met jongere broer en mede-eigenaar Luc en nog drie medewerkers verzorgt Frits transport en opslag van bijzondere goederen. Hij werkt onder andere voor staalbedrijven en de offshore industrie. “Wij pakken incourante maten en hoge gewichten op. Zo doen we veel staaltransport en komt het bijvoorbeeld voor dat we platen met hoge gewichten en zeer forse omvang. Maar ook gebeurt het dat we complete stands voor beurzen transporteren.” Met zijn specifieke kennis, ervaring en wagenpark bestaande uit vijf trekkers en negen opleggers, opereert Heeremans dus in een niche. Dat heeft het bedrijf door de crisisjaren heen geholpen, want als nichespeler heeft hij daardoor ook in moeilijke tijden altijd werk gehad.

In transport en logistiek spelen verschillende ontwikkelingen, zo heeft de sector met flinke schaalvergroting te maken. Hoe houdt een kleine speler zich tussen al dat geweld staande? “Wij zijn een flexibele dienstverlener. Altijd bereikbaar, altijd bereid om elk karwei aan te pakken, op zondag en zelfs ’s nachts als dat moet. Die persoonlijke service gekoppeld aan maximale flexibiliteit kunnen grote bedrijven niet bieden. Kijk alleen al naar de vele contactpersonen die bij de grote transporteurs werken. Bij ons zijn de lijntjes veel korter, klanten kennen ons persoonlijk. Daarnaast hebben wij niet allerlei overhead kosten waar grote bedrijven, en dús hun klanten, wel mee te maken hebben.”

En dan is er natuurlijk de Europese regelgeving, waaronder de strenge eisen op het gebied van duurzaamheid. Kun je als vervoerder onder een dergelijk regime nog winstgevend werken? “De Europese regelgeving is niet eens het punt”, reageert Heeremans. “Waar ik mij aan erger is die Nederlandse houding van braafste jongetje van de klas. Wij lopen voorop maar hebben tegelijkertijd niets te vertellen in een Europa waar veel landen het volledig laten waaien. Zo ontstaat natuurlijk een scheef speelveld. Wij moeten onze zaakjes tot in het kleinste detail voor elkaar hebben en worden geacht daar fors in te investeren, terwijl het in het buitenland een puinbak is. Het mag dan wel een aardig streven zijn om de Nederlandse lucht schoner te krijgen, maar wat koop je daarvoor als de buren blijven vervuilen? En je tegelijkertijd vooral de kleinere Nederlandse transporteurs gigantisch op kosten jaagt? Daar kun je niet mee aankomen en ik hoop dat de Nederlandse politiek dat ook gaat inzien.”

Toegevoegde waarde is juist in de dynamische en uitdagende transport sector van het grootste belang. Hoe biedt Heeremans die aan zijn klanten? “Naast onze flexibiliteit doen wij een extra stap in service. Zo voeren wij voor sommige klanten telefonisch de planning uit. Ook houden we op zaterdagen, wanneer wij auto’s moeten laden bij de klant, de boel ter plekke in de gaten en werken wij vaak op locatie mee. Dat kost ons tijd, onze klant kost het niets. Die toegevoegde waarde wordt gewaardeerd en levert ons hele loyale klanten op.” «

Heeremans Transport

www.heeremanstransport.nl

Tekst: Baart Koster / Fotografie: Jur Engelchor

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.