STC houdt ogen op logistieke toekomst gericht

30 januari 2017 14:45

STC houdt ogen op logistieke toekomst gericht

scheepvaart

Breed opgeleide leerling maakt bedrijfsleven sterker

De logistieke sector groeit dit jaar wederom. Zo lift een branche als supply chain management mee op het succes van e-commerce. Het Scheepvaart en Transport College (STC) ziet het aan de animo voor leerlingen van haar logistieke opleidingen. “Sommige bedrijven willen stagiairs meteen inlijven.”

Ze hadden tijdens de crisis al nauwelijks moeite een stageplaats of baan te vinden, maar nu hebben afgestudeerden van opleidingen als Logistiek Teamleider (mbo-3) en Logistiek Supervisor (mbo-4) bedrijven zowat voor het uitkiezen. De eerstgenoemde functie staat in de top 3 van meest gewilde jobs in de sector, vertelt André Elkhuizen, teamleider logistieke opleidingen bij het STC. “De opverende economie en e-commerce zorgen voor een grotere vraag naar specialisten. Digitalisering heeft de logistiek drastisch veranderd. Er worden meer zendingen verstuurd, maar de orders zijn vaak kleiner en er gaat veel retour. Dat heeft zijn weerslag op voorraden en het beheer ervan.” Forecasting, het voorspellen van onder andere vraag- en prijsontwikkeling, vervult dan ook een belangrijke rol in het werk van de logistiek specialist. Daarnaast vergen razendsnelle levering, toegenomen communicatiemiddelen –zoals berichten over de precieze levertijd via WhatsApp- en het uitdijende netwerk van pick-up-points een uitgekiende strategische planning. De complexiteit van de sector is volgens Elkhuizen terug te vinden in dagelijkse praktijk van de school. “STC is een echte vakschool. Leerlingen lopen drie stages, docenten hebben vrijwel allemaal ervaring in het bedrijfsleven en bedrijfstakcommissies, bestaand uit vertegenwoordigers van grote logistieke bedrijven, geven input aan het onderwijs. Ook onze denktank BIRD, Bureau Innovation, Research & Development, zorgt ervoor dat de lesstof up-to-date blijft. BIRD kijkt tevens vooruit en onderzoekt bijvoorbeeld de kansen en bedreigingen van 3D-printing en autonoom goederenvervoer.”

Teams van oud-STC’ers

Elkhuizen en zijn collega’s bezoeken regelmatig bedrijven in de logistieke sector. Meermaals ontmoetten ze teams die deels waren opgebouwd uit oud-STC’ers. “Pas geleden kwam ik studenten die 25, 10 en 5 jaar geleden afstudeerden tegen bij één grote onderneming. Dat geeft een gevoel van trots. Over het algemeen bevallen onze leerlingen goed en soms willen bedrijven ze al tijdens een stageperiode inlijven. Je ziet nu ook dat steeds meer leerlingen verder willen leren. Ze stromen door in onze hbo-opleiding Logistics Engineer of kiezen voor een aanverwante opleiding bij een andere school. Een prima ontwikkeling, want de opleidingseisen nemen toe. Het is ook goed dat ze voor de sector behouden blijven.”Het onderwijs van het STC is van oudsher verticaal ingericht. Zo krijgt een leerling die de opleiding Logistiek Supervisor volgt meteen de vaardigheden van Logistiek Teamleider mee. Het STC wil dat de professionals in spé breed zijn georiënteerd. “Leerlingen moeten ook andere vakgebieden leren kennen, zodat ze dadelijk op de werkvloer weten waarover ze praten. Naast theorie en praktijkoefeningen, zijn de stages daarvoor belangrijke middelen. Het is pré dat leerlingen bij verschillende bedrijven stage lopen. Het bedrijfsleven profiteert uiteindelijk weer van de helikopterview van onze leerlingen.”

Herr Direktor wil geen app

Ondanks de verregaande digitalisering van logistieke processen, blijft zorgvuldige communicatie de belangrijkste schakel. WhatsApp, Twitter en zelfs e-mail lenen zich volgens Elkhuizen niet altijd om klanten en leveranciers te benaderen. Het STC legt dan ook de nadruk op taalgebruik en houding in zakelijke besprekingen. “Het komt in ons werk op details aan, die gaan nogal snel verloren in haastige appjes. Zo kunnen er ernstige vertragingen ontstaan. E-mails missen vaak de juiste tone of voice. Je lt absoluut niet dat een goede klant je verkeerd begrijpt. Wij vinden dat Nederlands, Engels én Duits op niveau moeten zijn. Duitsland is onze belangrijkste handelspartner en de manier van zakendoen is er uiterst formeel. Herr Direktor wil echt geen appje. Bellen is wel het minste.” «

Scheepvaart en Transport College - www.stc-group.nl

Tekst: Martin Nyet // Fotografie: Jan Nass

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.