Eerlijk zullen we alles delen!

9 mei 2018 12:20

Eerlijk zullen we alles delen!

In Amsterdam wordt meer en meer gebruik gemaakt van handige transportvoorzieningen die eenvoudig gedeeld kunnen worden. De voorbeelden stapelen zich op, denk maar eens aan projecten als Car2go, deelfietsen, de Biro en de inmiddels ook wel bekende Felyx scooters. Delen geeft gemeenschapsgevoel, zo vertelden de jongens van thingstodoinamsterdam.com vanuit hun eigen ervaring. We zijn met hen het gesprek aangegaan over de voordelen van de verschillende deelprojecten in Amsterdam.

Car2go 

Je wilt je wel soepel van A naar B binnen Amsterdam, maar eigenlijk niet de vaste lasten van een eigen auto. Je bent bovendien milieubewust en hecht aan samen, aan gemeenschapsgevoel. Dit zijn redenen waarom meer en meer mensen besluiten voor bijvoorbeeld Car2go te kiezen, een even geniaal als simpele wijze van autodelen. Het elektrische voertuig is binnen het werkgebied overal te huren en ook al overal te parkeren. Autorijden met wel de lusten van een auto, maar zonder dure lasten. Met de speciale app zoek en vind je de dichtstbijzijnde elektrische auto, die je vervolgens huurt voor het luttele bedrag van 0,31 eurocent per gebruikte minuut. Let wel; dit is inclusief brandstof, pareren en verzekering. Met een pincode en de app open je de auto en kies je elke gewenste locatie binnen Amsterdam. Parkeerboetes behoren tot de verleden tijd en betalen doe je met creditcard of via automatische incasso.

Terugkeer van de deelfiets 

Over delen van transport gesproken; het al zo goed als afgeschoten project deelfietsen keert in 2019 terug met maximaal drieduizend deelfietsen, ook wel fietsen voor algemeen gebruik genoemd. Ook zullen enkele honderden deelbromfietsen geëxploiteerd worden, terwijl nagedacht wordt over enkele tientallen deelbakfietsen. Het eerste deel van het fietsproject ging de mist in. Er waren te veel deelfietsen, die echter of in grachten eindigden, vernield werden of op plekken belandden waar ze vervolgens nauwelijks nog vandaan gebruikt werden. Deelfietsen blijven echter aantrekkelijk om de stad betere bereikbaar te houden. En naar aanleiding van het mislukte eerste deel zal er straks dus sprake zijn van een gereguleerd aanbod fietsen. Het is de bedoeling dat elke deelfiets minimaal vier keer per dag gebruikt gaat worden. Wel zal er een aanpassing doorgevoerd worden wat betreft de huur- en terugzetplaatsen voor de fietsen. Zo zal er een verbod komen op de drukste gebieden in de binnenstad en waarschijnlijk ook rondom uitgaanspleinen en drukbezochte parken. Wat betreft het bereikbaar houden van de stad: het bewijs blijft liggen in het feit dat er iets meer dan twintig fietsen gestald kunnen worden op een plek waar slechts twee auto’s een plek vinden. Over delen gesproken: behalve toeristen gebruikten ook tijdens het eerste project veel inwoners van Amsterdam zelf een deelfiets, bijvoorbeeld om het laatste stukje richting werk fietsend af te leggen. Of je investeert in een goede vouwfiets, die je altijd met je mee kan nemen.

Beste alternatief voor de auto 

Ook al gesignaleerd in Amsterdam: de Biro, ook wel hét best denkbare alternatief voor de auto genoemd. In het voordeel van de Biro spreekt zeker de compactheid. Parkeren wordt daardoor eenvoudiger en gebruikers delen de zorg voor het milieu, de Biro is namelijk volledig elektrisch en uitstootvrij. De Biro produceert ook al geen lawaai. Erg bijzonder is de accu, die in mobiele uitvoering een bereik heeft van maximaal 55 kilometer en uitneembaar is. Dat betekent dat de accu overal opgeladen kan worden. Er is ook een Biro met een vaste accu waarmee je tot wel honderd kilometer actieradius hebt. De milieuvriendelijke auto is niet afhankelijk van laadpalen. Via het stopcontact is de accu op te laden. Behalve flexibel en veilig geldt de Biro als een soort van mix tussen auto en scooter. Meer en meer lijkt het vervoersmiddel ondertussen ook als marketingtool ingezet te worden. Delen is met de Biro ook eenvoudig, want een pasjessysteem maakt sleutels overbodig en delen daarmee een stuk gemakkelijker. Brandstofkosten? Die zijn er niet en wegenbelasting hoeft ook al niet voldaan te worden.

Een scooter delen 

Uiteraard worden anno 2018 ook scooters gedeeld. Middels een app zoek en vind je alle Felyx e-scooters die zich in je buurt bevinden. Middels een simpele druk op de knop reserveer je de elektrische scooter, die via gps altijd vindbaar is. Met de app wordt de scooter ontgrendeld en start ook meteen de verhuurperiode. Is de plaats van bestemming bereikt? Dan is het nog slechts een kwestie van parkeren op een voor deze e-scooters bestemde parkeerplaats. Middels de app sluit de huurperiode en bekijk je later ook zaken als facturen en gemaakte ritten. En ondertussen is er al lang weer iemand anders op de scooter vandoor. Soms zit gemeenschapsgevoel in een fiets, elektrische auto of in een scooter.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.