Gepubliceerd op 5 februari 2019

Een gratis boekhoudprogramma, is dat wel zo gratis?

Er is één ding dat alle ondernemers met elkaar gemeen hebben: boekhouden. Of je nu een fietsenwinkel hebt of biologische kaas maakt, de boekhouding moet gedaan worden. Voor de meeste mensen een verplicht nummer, dat wordt uitgesteld tot het allerlaatste moment. Hoe minder werk je eraan hebt, hoe beter. Op internet heb je een boekhoudprogramma gevonden dat het eerste jaar gratis is. Een jaar lang gratis en onbeperkt boekhouden, dat scheelt een hoop kosten, toch? Of toch niet…?

Gratis is niet gratis

Veel boekhoudoplossingen proberen je binnen te lokken door je hun software gratis en zonder beperkingen te laten proberen. Ze gaan ervan uit dat je na de proefperiode geen zin meer hebt om je hele administratie over te zetten naar een ander programma. Want overstappen kan natuurlijk prima, maar daar moet je wel even voor gaan zitten.

Kleine lettertjes

Na die ‘gratis’ proefperiode komen de kleine lettertjes. Dan kom je erachter dat je met het goedkoopste abonnement elke maand maar vijf verkoopfacturen mag invoeren. Als je deze maand drie fietsen hebt verkocht en aan veertig rijwielen onderhoud of reparatie hebt uitgevoerd, moet je gelijk naar het allerduurste abonnement. Weg voordeel.

Of je kunt maar één bankrekening aan je boekhoudprogramma koppelen, maar je hebt een rekening bij de Rabobank en ook je oude girorekening bij de ING! Wat te denken van de regel ‘je mag maar 20 banktransacties per maand verwerken’? Als je nu 21 stukjes kaas hebt verkocht die met pin zijn afgerekend? Dan blijkt je boekhoudpakket ineens twee keer zo duur! Was die gratis proefperiode dan echt wel gratis? Je voelt je eigenlijk een beetje voor de gek gehouden. Er zijn ook pakketten die de btw-aangifte alleen in hun duurste pakket aanbieden, of waar koppelingen met je webwinkel of je kassa onmogelijk zijn. Ga goed na wat je nodig hebt en wat die ‘gratis’ pakketten na de proefperiode nog waard zijn.

Waar let je op bij het kiezen van een boekhoudpakket?

De punten waar je op let als je een boekhoudpakket gaat uitzoeken, zijn voor iedereen anders. Sommige ondernemers zouden het liefst nog altijd aan het eind van het kwartaal een tas met bonnetjes bij hun boekhouder inleveren. Die willen alleen zelf facturen versturen en af en toe kijken hoe omzet en kosten zich ontwikkelen. Anderen houden alles graag zelf in de hand, maar willen wel tijd besparen. Dus bankafschriften die automatisch worden ingevoerd? Ja, graag! Voor bijna iedereen geldt: we willen zo veel mogelijk facturen kunnen versturen, zo min mogelijk tijd aan de administratie besteden en de boekhouder of accountant waar nodig laten meekijken.

Bij SnelStart weet je wat je krijgt

Bij SnelStart geen onaangename verrassingen. Vooraf kies je met onze keuzehulp welk pakket het beste bij je past. Het pakket kun je gratis en vrijblijvend een hele maand uitproberen en binnen die maand kun je ook nog switchen tussen de verschillende pakketten, zodat je kunt proberen wat echt het beste bij je past. Na die maand beslis je of je met SnelStart verder wilt en kun je nog steeds net zoveel met het pakket als tijdens de gratis proefperiode. Voor alle pakketten geldt: verstuur zoveel facturen als je wilt, scan kassabonnetjes makkelijk in met je smartphone en werk altijd en overal samen met je boekhouder. Wil je weten wat anderen ervan vinden? Enkele ondernemers vertelden ons over hun ervaringen met SnelStart.

Spijt van je eerdere keuze? Stap nu over

Het begin van het jaar is de beste tijd om over te stappen naar een nieuw boekhoudpakket. Als je toch bezig bent met de jaarafsluiting en alles netjes hebt afgerond, hoeft het overstappen geen grote problemen te geven. Vind nu uit wat het beste pakket is voor jouw bedrijf met onze handige keuzehulp en probeer het vandaag nog. Gratis.

Onze partners