COVID-19: Investeer juist in crisistijd in medewerkersbetrokkenheid

30 april 2020 12:27

COVID-19: Investeer juist in crisistijd in medewerkersbetrokkenheid

Hoe moet je medewerkers betrokken houden ten tijde van deze coronacrisis? Emotionele en welzijnsfactoren zijn nu belangrijker dan ooit. “Organisaties moeten hun strategieën voor betrokkenheid bij medewerkers snel herzien om de bedrijfscontinuïteit op korte termijn te waarborgen. Daarnaast moeten bedrijven nu alles in het werk stellen om hun talent te behouden voor als de crisis voorbij is.” Dit stelt Madeline Dessing, managing director van organisatieadviesbureau Korn Ferry. Zij geeft hiervoor vijf tips:

1. Blijf communiceren

Transparante en regelmatige communicatie is van cruciaal belang om medewerkers duidelijkheid te verschaffen over het bedrijfsbeleid en nieuwe richtlijnen. Zoek daarbij het persoonlijk contact met de medewerkers op.

2. Focus op de toekomst

Leiders moeten zichtbaar zijn, vertrouwen aan werknemers overbrengen en een positieve kijk op de toekomst van de organisatie geven. Door het continue herformuleren van toekomst gerichte scenario's ontstaat de grootste kans op innovatieve ideeën.

3. Reageer op feedback

Zorg ervoor dat werknemers – ook in de thuiswerksituatie – hun zorgen en vragen kunnen uiten op een manier die bij hen past. Reageer snel op feedback. Een ‘affectieve en democratische’ leiderschapsstijl helpt hierbij om betrokkenheid te tonen.

4. Omarm nieuwe manieren van werken

Wees wendbaar door te experimenteren met nieuwe technologieën, ook om een efficiëntieslag te maken voor samenwerking in de toekomst. Met social media kunnen vragen snel beantwoord worden en teams kunnen zo -ook informeel- contact houden.

5. Investeer in competentie ontwikkeling

Gebrek aan loopbaanontwikkeling is een van de belangrijkste redenen waarom talent vertrekt. Investeer daarom nu extra in bijvoorbeeld virtuele leerprogramma’s om -technische- competenties op te bouwen. Focus hierbij op talent dat door de leiders is geïdentificeerd.

“Lessen uit deze crisis helpen bij de voorbereiding op een volgende. Ik ben ervan overtuigd dat veel organisaties achteraf zullen zeggen dat deze coronacrisis een keerpunt is geweest hoe om te gaan met hun werknemers. Een hoge medewerkersbetrokkenheid kan een organisatie een stuk effectiever maken” aldus Madeline Dessing, managing director van Korn Ferry Nederland.

Korn Ferry Nederland
www.kornferry.com
Alexander Jansen
alexander.jansen@omnicomprgroup.com

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.