Welke printer past nou het beste bij jouw werkzaamheden?

8 maart 2019 08:21

Welke printer past nou het beste bij jouw werkzaamheden?

Monica Ophuijsen, directeur-eigenaar bij Ophuysen in Rotterdam, weet het antwoord. Maar dat is niet altijd zo geweest. Ze vertelt hoe ze de printerbranche in is gerold.

Monica: “Ik ben op een bijzondere manier gestart als ondernemer. Ophuysen is in de jaren 80 opgericht door mijn vader. Natuurlijk kreeg ik het bedrijf vanaf de zijlijn mee, maar ik was er verder niet bij betrokken. Op 5 augustus 2001 overleed mijn vader plotseling in zijn slaap, en hij had geen opvolger. Ik was op dat moment de enige erfgenaam. Dat betekende dat ik voor de keuze kwam te staan: het bedrijf voortzetten of de stekker eruit trekken?

Ik was toen net gestopt met mijn baan, ik had twaalf jaar in de scheepvaart voor een bedrijf gewerkt als assistent van de eigenaren. In het voorjaar van 2001 dacht ik: of ik word 65 bij deze organisatie, of ik ga wat anders doen. Ik heb voor het laatste gekozen. Toen mijn vader overleed, was ik nog aan het zoeken naar een nieuwe invulling. Op zondagmiddag besloot ik samen met mijn man dat ik de volgende ochtend naar het kantoor zou gaan. Die maandag waren we eruit: ik werd directeur-eigenaar.

Mijn werk in de scheepvaart had me enigszins voorbereid op het ondernemerschap. Als rechterhand deed ik daar van alles: het opzetten van personeelszaken, de IT-afdeling, enzovoort. Toen ik daar begon waren er twaalf werknemers, toen ik wegging 250. Toch bleek ondernemer zijn een stuk pittiger dan ik dacht. In een MKB bedrijf word je met alles geconfronteerd: crediteuren, debiteurenbeheer, voorraadbeheer, etc. Die eerste maandagochtend heb ik meteen aan het team gevraagd: “Willen jullie blijven? Want zonder jullie kan ik het niet.” Ze wilden allemaal door. Gelukkig maar, want ik wist van toeten noch blazen over printers. Ik dacht gewoon: een printer is een printer, maar zo werkt het natuurlijk niet.

Dat was ook iets waar ik tegenaan liep met leveranciers. Die zeiden dan: “Als je wat moet weten, moet je het zeggen.” Het probleem was: ik wist niet wat ik moest weten. De leveranciers die dat tegen me zeiden, heb ik allemaal ingeruild voor iemand die wel de tijd nam om me dingen uit te leggen. Ophuysen levert niet alleen printers maar onderhoudt deze ook en voorziet klanten van advies. Daar heb je vakkennis voor nodig.

Inmiddels is dit gesneden koek voor me geworden. Ook heb ik gewoon een heel fijn, stabiel team. We hebben allemaal onze sterke kant en samen zorgt dat ervoor dat we kwaliteit en service kunnen leveren. Het maakt ons flexibel. Daarom heb ik nu ook tijd om andere dingen te doen, zoals netwerken. Ik kan me richten op het zichtbaar maken van Ophuysen en heb de ruimte om vooruit te kijken.”

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.