Familiebedrijf Smit & Zoon viert 200-jarig bestaan

6 mei 2021 11:52

Familiebedrijf Smit & Zoon viert 200-jarig bestaan

Op 8 mei van dit jaar viert het Nederlandse familiebedrijf Smit & Zoon haar 200-jarig jubileum. Een geweldige mijlpaal voor het bedrijf dat duurzame looi producten ontwikkelt voor de leerindustrie.

Eigenaar Marc Smit is de zevende generatie binnen het bedrijf: ‘Toen mijn vader Joost het bedrijf aan mij toevertrouwde, realiseerde ik me dat ik een enorme verantwoordelijkheid draag, naar mijn mensen en hun families. Ik wil iets nalaten voor de toekomstige generaties. Meer dan alleen een goedlopend bedrijf. Een bedrijf waar niet alleen de werknemers, maar ook de maatschappij trots op kan zijn. Daarom zet ik mij, samen met onze collega’s, in om de leerindustrie te verduurzamen.’

Het begon in 1821 met levertraan…

Het was Albert Smit, kapitein van het schip “De Koornzaaijer”, die in 1821 zijn kapiteinspet aan de wilgen hing en zich aan de Brouwersgracht in Amsterdam vestigde met zijn nieuwe bedrijf A. Smit. Oorspronkelijk handelde hij in gedroogde kabeljauw, gezouten haring en medicinale levertraan. De voormalige kapitein toonde zichzelf een geweldige ondernemer, en het duurde niet lang voordat hij zijn handelsactiviteiten uitbreidde met dierlijke oliën, plantenoliën en proteïnes. Nu, zes generaties later, viert Smit & Zoon haar 200-jarig bestaan. Een geweldige mijlpaal, bereikt met dank aan een rijke historie van innovatie en ondernemerschap.

200 Jaar Innovatie

Innovatie loopt als een rode draad door de geschiedenis van Smit & Zoon. Iedere generatie Smit bouwde verder op de resultaten van zijn voorganger, waarbij steeds weer vernieuwingen werden doorgevoerd. Zo groeide Smit & Zoon uit tot een bedrijf dat duurzame chemicaliën ontwikkelt voor de wereldwijde leerindustrie.

Ook vandaag de dag, is innovatie het hart van het bedrijf. Hans van Haarst, CEO van Smit & Zoon: ‘Er ligt nu een ongekende uitdaging voor de wereld. En ook voor ons. Zoals in het verleden is gebleken, overleven innovatieve bedrijven een crisis, en komen er sterker uit. Voor onze industrie zijn duurzaamheid en recycleerbaarheid van leer als een waardevol en ruw materiaal, de sleutelonderwerpen in de komende periode. Ook educatie en begrip spelen een belangrijke rol want er zijn nog steeds mensen die niet weten dat de huid van een dier een restproduct van de voedselindustrie is. En daar zitten we bij Smit & Zoon bóvenop.’

Waarde creëren voor de maatschappij

De missie van Smit & Zoon is onveranderd sinds 1821: het creëren van waarde voor klanten, aandeelhouders, werknemers én de maatschappij, door het ontwikkelen van product- en procesinnovaties. Nu, meer dan ooit, behalen we deze doelen door ook te voldoen aan de urgente vraag naar duurzame oplossingen in onze keten.

Als industrieleider nemen wij onze verantwoordelijkheid om duurzaamheid te katalyseren. Wij werken hiervoor samen met alle belanghebbenden, van onderzoekcentra tot concurrenten en van leerlooierijen tot modemerken. We zijn transparant in het delen van onze kennis en innovaties, om meer duurzame oplossingen voor het maken van leer te realiseren. Het ultieme doel van Smit & Zoon, het verduurzamen van de gehele waardeketen van leerproductie, kunnen we immers niet in ons eentje bereiken.

Over Smit & Zoon

Smit & Zoon is opgericht in 1821 en groeide uit tot een wereldwijd toonaangevende speler in het ontwikkelen van duurzame chemische oplossingen voor de leerindustrie. Onze klanten zijn actief in branches zoals automotive, fashion en interieurbekleding, waar duurzaamheid uiterst belangrijk is. Smit & Zoon heeft wereldwijd meer dan 400 werknemers in dienst. Het hoofdkantoor is gevestigd in Weesp. Smit & Zoon heeft wereldwijd ook vestigingen in Amersfoort, Duitsland, Italië, India en Mexico.

Bezoek onze website voor meer informatie.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.