Proactief zijn loont!

8 december 2017 11:30

Proactief zijn loont!

Goed voorbereid. En proactief. Dat zijn misschien wel de twee belangrijkste eigenschappen waarover een ondernemer moet beschikken. Want dan kun je altijd, in welke fase je ook zit met je bedrijf, de stappen zetten die je wílt zetten. “Of je nou groeiambities hebt of juist nadenkt over stoppen met werken.” Adriaan Jongejan en Piet-Wim Klaver runnen samen deOverdrachtAdviseur. Gevraagd naar de stand van zaken op de overnamemarkt reageren ze uitgesproken optimistisch.

“Wie sowieso al dacht over het kopen van 
een bedrijf of het verkopen van zijn onderneming, heeft nu grote kans van slagen. De rente staat laag, de economie trekt aan en je ziet meer durfinvesteerders.”

Tegelijkertijd zijn ze ook heel realistisch. Belangrijke voorwaarden voor succes zijn namelijk een goede voorbereiding - dat geldt met name voor de verkopende partij - en een proactieve houding. Dat laatste raden ze trouwens kopers én verkopers aan. “Wie laat merken dat hij wil kopen of verkopen, en zich als zodanig goed presenteert, komt logischerwijs veel meer in beeld. Resultaat: 
je hebt meer keuze, je kunt kritischer zijn en de kans dat het tot een echte goede overeenkomst komt waar beide partijen tevreden over zijn is veel groter”, vertelt Piet-Wim Klaver.

Abonnement op waarde

Bij een overname is de waardebepaling uiteraard een essentieel onderdeel. Welke prijs kun je vragen voor je bedrijf? Wat is reëel om te betalen? “Een goede waardebepaling geeft de verkoper een realistisch beeld van de prijs die hij voor zijn bedrijf kan vragen.

Maar dat niet alleen: een waardebepaling geeft ook scherp inzicht in je onderneming waardoor je kansen gaat zien om die waarde op te stuwen”, zegt Adriaan Jongejan. Het voorraadbeheer anders oppakken of snel betalende debiteuren te belonen en zo te beschikken over meer cashflow zijn enkele manieren om aan waarde-optimalisatie te werken. “Ook als koper kun je met die informatie je voordeel doen. Je krijgt de groeikansen als het ware op een presenteerblaadje aangereikt”, 
legt Piet-Wim Klaver uit.

Voor alle duidelijkheid: de waarde van een onderneming is meer dan de uitkomst van de jaarrekening. Het is een optelsom van roerende en onroerende goederen, alle aanwezige kennis en expertise, de orderportefeuille, toekomstige cashflows en meer. Bovendien fluctueert die waarde ook nog eens, ook op basis van externe factoren. “Wil je als ondernemer dus goed voorbereid zijn op wat voor situatie dan ook, dan zorg je dat je altijd beschikt over een actuele waardebepaling”, zegt Adriaan Jongejan.

Om het de ondernemers op dat vlak tegemoet te komen, bieden ze bij deOverdrachtAdviseur het maatwerkabonnement bedrijfswaardering aan, kortweg MAB. “Na een eerste nulmeting voeren we elk jaar een update uit. Zo weet het bedrijf elk jaar wat de actuele waarde is en kan het snel reageren op onverwachte gebeurtenissen.”

Continuïteit

Weten wat je bedrijf waard is, is ook van belang voor de continuïteit van de onderneming. “Het voorkomt onnodige discussie als bijvoorbeeld een van de aandeelhouders onverwacht wegvalt”, zegt Piet-Wim Klaver.

deOverdrachtAdviseur is actief in Noord-Holland en heeft als partner van Adcorporate toegang tot specifieke expertise bij bijzondere casussen. “Onze kracht ligt bij het mkb in de regio. Voor die groep kunnen we als het om bedrijfsovername gaat echt het verschil maken.” «


www.deoverdrachtadviseur.nl


terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.