De meest gemaakte denkfout van ondernemers

3 oktober 2017 12:24

De meest gemaakte denkfout van ondernemers

allsurance

Ondernemen is handelen voor eigen rekening en eigen risico. Dit credo zal de mkb’er en de zzp’er beslist als ‘vertrouwd’ in de oren klinken. Maar accepteren ze ook de consequenties als ze niet de juiste keuze maken? Cor Kok, eigenaar/adviseur van AllSurance uit Amsterdam denkt van niet. “Heel veel ondernemers denken dat ze – als de nood plots aan de man is - anderhalf miljoen euro beschikbaar hebben’

Cor doelt met deze opvallende uitspraak op het te vaak ontbreken van een arbeidsongeschiktheidsverzekering. “Ondernemers denken dat persoonlijke ellende hen nooit treft maar feit is dat 1 op de 8 mensen arbeidsongeschiktheid wordt vóórdat de pensioengerechtigde leeftijd is bereikt. In sommige zware beroepsgroepen is dit percentage zelfs hoger. Kunnen ondernemers echter hun toekomst voorspellen? Hoe kunnen ze weten of ze over vijf jaar geen kanker krijgen? Waarom zijn ze er van overtuigd dat ze nooit worden aangereden als ze de straat oversteken?”

“Stel je toch eens voor dat jou iets overkomt als je 35 jaar bent. Red jij het dan om financieel zelfvoorzienend te zijn tot aan je pensioengerechtigde leeftijd? Kun jij dan anderhalf miljoen euro in die ruim dertig jaar aan jezelf uitkeren?”

AOV kan goedkoper     

Cor constateert tevens dat veel ondernemers die wél ooit een AOV afsloten, vaak te veel betalen. “Als eerste is de provisieregeling van tussenpersonen afgeschaft. Maar, is die afschaffing wel verdisconteerd in nieuwe tarieven voor de premies. Vaak niet. Met andere woorden: ondernemers betalen dezelfde premie maar ze hebben er niet ‘meer dekking’ voor gekregen.” Cor daagt ondernemers daarom uit om eens te kijken op www.scanmijnaov.nu. “In 30 minuten kan ik zonder daarvoor kosten te berekenen, beoordelen of een reeds afgesloten AOV wellicht goedkoper kan, qua premie. En, of de bestaande voorwaarden realistisch zijn. Immers, doet de ondernemer nog exact hetzelfde werk als hij deed op het moment van afsluiten van de verzekering? In veel gevallen kan ik de polishouder adviseren over te stappen en uiteindelijk goedkoper uit te zijn. Nog niet zo lang geleden kon een ondernemer (in dit geval een video- editor), die oorspronkelijk 540 euro per maand betaalde, dalen naar een maandpremie van 196 euro door de overstap te maken naar een andere verzekeraar. En… de dekking van de AOV werd zelfs nog beter.”

Uitkering

Cor bestrijdt het beeld dat AOV’s (te) duur zijn. “Ik bevecht tevens de beeldvorming dat verzekeringsmaatschappijen nooit zouden uitbetalen. Natuurlijk controleren ze of er écht iets aan de hand is. En ja, er zijn wel eens cases geweest waarbij ondernemers claimden arbeidsongeschikt te zijn maar waar dit feitelijk toch meeviel. Want, als iemand beweert dat hij moe, depressief en somber is, maar tegelijkertijd op Social Media laat zien wat voor een fantastische actieve vakanties hij houdt aan de andere kant van de wereld, dan is het een goed recht van een verzekeringsmaatschappij om daar kritisch op te zijn.”

Het feit dat verzekeringsmaatschappijen bovendien een steeds breder aanbod presenteren, komt door de doelgroepmarketing. “Zo zien we vaker dat arbeidsongeschiktheidsverzekeringen méér gericht zijn op specifieke doelgroepen. Je betaalt dus nooit meer te veel en te onnodig. Polissen zijn steeds meer op maat.”

Cor heeft dus een heldere missie. “Ik wil de veel gemaakte denkfout van ondernemers elimineren. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is geen overbodige luxe. Het is een betaalbare, logische en verstandige back-up. Nee, het is niet nodig als je met gemak anderhalf miljoen euro kunt ophoesten. Dán is het afsluiten van een AOV niet nodig… Maar wie heeft die anderhalf miljoen euro zomaar even beschikbaar?”

Allsurance

E-mail info@allsurance.nl

www.scanmijnaov.nl

www.allsurance.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.