Gemangeld tussen verzekeringen

20 februari 2018 10:49

Gemangeld tussen verzekeringen

Het zal je maar gebeuren: uitstekend verzekerd zijn en dan toch nog bijna failliet gaan omdat de verzekeringsmaatschappijen het onderling niet eens kunnen worden en daarom niet uitkeren.In 2015 begon onderneemster Nadia Parsia in Rotterdam met haar afhaalrestaurant/cateringbedrijf Basilicum – Persian Food. Alles was goed geregeld, de loop zat er lekker in en de omzet groeide. Totdat er begin 2017 brand uitbrak. Gelukkig kon MKB Santos uiteindelijk helpen.

Alles verzekerd, alles geregeld?

De start van de onderneming ging volgens het boekje: met een goed ondernemingsplan en gedeeltelijke financiering door Qredits. De onderneemster had de zaak ook meteen goed verzekerd, met - en dat is in verband van dit verhaal belangrijk - 3 componenten: inboedel, huurderbelang en bedrijfsschade. Toen er dan ook brand was uitgebroken, waarvan al snel was vastgesteld dat die niet haar schuld was geweest, maar het gevolg van slechte elektra, maakte Nadia zich dus ook geen zorgen: de schade zou hersteld en vergoed worden en zij stond klaar om snel weer aan de slag te gaan.

Er was echter, juist vanwege de oorzaak van de brand, nóg een partij in het geding, of eigenlijk twee: de verhuurder en diens opstalverzekering. En daarmee waren er meerdere partijen in het geding met tegenstrijdige belangen. Bij het merendeel van die partijen stond het belang van de gedupeerde onderneemster niet voorop. Het liep dus allemaal anders dan gedacht.

Geen herstart: geen uitkering van bedrijfsschade

De schadevergoedingen vanuit de inboedelverzekering en de verzekering voor het huurderbelang keerden al snel uit. Die schade was duidelijk: de inboedel was beschadigd, evenals haar investeringen in de keuken (waartoe de verzekering van het huurderbelang diende).

De uitkering van bedrijfsschade liet echter op zich wachten. Dit had allemaal met het herstel van de schade aan het pand te maken. Die schade kon toch wel binnen vier maanden hersteld zijn, schatte de bedrijfschadeverzekering in, waarmee er een bovengrens getrokken werd voor het uit te keren schadebedrag.

Maar daarmee was buiten de verhuurder en diens opstalverzekering gerekend, want de schade wérd niet volledig hersteld - nog lang niet. De aanpak van de betrokken aannemer - ‘huisaannemer’ van de verhuurder – bleek achteraf dubieus. Een bijkomend nadeel voor de onderneemster was, dat het schadebedrag pas zou worden uitgekeerd bij herstart. En die herstart kwam maar niet – nog lang niet. Het zou al met al bijna een jaar duren voordat de Nadia haar zaak weer kon heropenen, nadat deze er al die tijd volledig zichtbaar geruïneerd had bijgestaan.

Geen herstart: geen inkomsten

Niet alleen liepen de ruzies tussen alle partijen hoog op, maar het grootste probleem was dat de onderneemster gedurende die tijd geen inkomsten had. Dit was een groot probleem, want  - zoals iedere ondernemer weet - : geen werk betekent geen inkomsten. En – wist de onderneemster – hoe langer het zou duren, hoe moeilijker het zou zijn om het opgebouwde klantenbestand terug te winnen. Ondertussen moest ze wel leven en liepen de niet alleen schulden, maar ook de stress op.

Zij deed beroep op een adviseur van het Ondernemersklankbord, Dirk W. de Gelder, die sindsdien voortvarend haar belangen behartigt en zodoende alle partijen tot de orde riep.

Na een aantal hoogoplopende ruzieachtige bijeenkomsten, waarbij de verschillende experts en contra-experts elkaar in de haren vlogen, werd de schade uiteindelijk hersteld en kon ze eind oktober 2017 alsnog haar zaak heropenen. Mét grote schulden, want haar inkomensschade was nog steeds niet vergoed en ze had al bijna een jaar geen inkomsten. En zonder klanten, want die hadden hun heil inmiddels elders gezocht. Beslaglegging door schuldeisers dreigde.

Hulp van MKB Santos

Juridisch heeft deze kwestie nog allerlei staartjes, maar daar kon de onderneemster niet op wachten. Principieel gelijk brengt geen brood op de plank en houdt beslaglegging niet tegen. Daarom wendde de Ondernemersklankbord-adviseur van de Nadia zich tot MKB Santos. Met de financiële hulp van MKB Santos kon met een aantal schuldeisers een regeling worden getroffen en kon Nadia opnieuw van start. Van voren af aan, dat wel. “Het kost nog steeds moeite om de klanten weer terug te krijgen, want die hebben veel te lang een zwartgeblakerde zaak gezien”, aldus adviseur de Gelder, “maar het begint te komen en we zijn optimistisch. Nadia is MKB Santos zó dankbaar: zonder de financiële hulp van MKB Santos zouden zij én haar bedrijf er absoluut aan onderdoor zijn gegaan”.

Door: Marianne Keijzer

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.