‘Vervoersvraagstukken slim én duurzaam aanpakken, dat is de uitdaging’

14 augustus 2018 13:39

‘Vervoersvraagstukken slim én duurzaam aanpakken, dat is de uitdaging’

Als je met Jos Doornenbal, Reward Consultant bij ABN AMRO, aan tafel zit, dan wéét je dat er een visionair verhaal op de toekomst komt ten aanzien van ons aller vervoersuitdagingen. Dus, hoe reizen we van en naar het werk? En, moeten we nog wel elke dag naar het werk? Maar ook: hoe kunnen we dat zo duurzaam mogelijk inkleden. En, niet onbelangrijk: welke technologische ontwikkelingen beïnvloeden al die keuzes die we kunnen maken?

Het zijn allemaal vraagstukken waar niet alleen de ABN AMRO een oplossing voor zoekt, maar waarbij de bank ook haar klanten wil inspireren en ondersteunen om duurzame keuzes te maken. Immers, elke MKB-organisatie heeft ook te maken met medewerkers die ‘last’ hebben van de steeds meer dichtslibbende snelwegen en het voller wordende openbaar vervoer. Dan hebben we het daarbij nog niet eens gehad over de vraag wat de kosten van al deze vertragingen wel niet zijn!

“Het is voor mij een dagelijkse zoektocht naar vervoersefficiency,” zegt Jos. “De complexiteit is er echter wel. De wereld zit wat dat betreft ingewikkeld in elkaar. Maar feit is dat we met z’n allen vinden dat sowieso de CO2-uitstoot omlaag moet. Daar begint het al. We ontplooien bijna dagelijks initiatieven op zoveel thema’s ten aanzien van al die vervoersuitdagingen. De bottomline is: hoe komen we tot een modus waarbij we kunnen spreken van ultiem vervoer-on-demand?”

Volgens Jos is er nu een verschuiving van bezit naar gebruik. Deze zal in de komende jaren – zo verwacht hij – alleen maar verder toenemen. “Jongeren nú kopen al veel minder auto’s dan jongeren dat deden 10 á 20 jaar geleden. Zij zoeken nu al die efficiency in bijvoorbeeld de deeleconomie. Maar als je het probleem écht maatschappijbreed wilt oplossen, dan ben je uiteraard ook afhankelijk van hoe het totaalaanbod in elkaar steekt. De deur-tot-deurvoorzieningen zijn nu nog minimaal en lijken ook nog een utopie, maar feitelijk zijn we wel op zoek naar een

alternatief dat heel dicht in de buurt komt, van (toch) die eigen auto. Gelukkig zien we ook bij de overheid, verantwoordelijk voor wet- en regelgeving, dat er een verschuiving in denken ontstaat. Zo waren er vroeger gescheiden budgetten voor het spoor, water en de weg. Nu zie je dat die budgetten veel meer samenkomen omdat er ‘issue-gerelateerd’ wordt beredeneerd. Je moet op zoek naar een combinatie. Maar wel alles zo duurzaam mogelijk. En… het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat je dagelijkse reistijd een te hoog percentage blijft uitmaken van je dagelijkse routine.”

Toekomstbestendig mobiliteitsbeleid

Binnen de bank houdt Jos zich bezig met het binnenlandse vervoer binnen het arbeidsvoorwaardenbeleid van de bank. Daarbij wordt hij bijgestaan door BREIKERS, het netwerk van werkgevers in de Metropool Amsterdam, die zich sterk maken voor een schoon en vertragingsvrij 2020. “Met maar liefst 16.000 medewerkers kun je van een grote en gecompliceerde klus spreken,” aldus Jos. “Neem  de leaseauto; daar hebben we er veel van. Medewerkers kunnen vanaf een bepaald niveau kiezen voor een leaseauto. Sommigen doen dat, anderen niet.

Daarnaast is er de categorie functionele rijders: zij die de auto nodig hebben vanwege de vele zakelijke kilometers. Maar als je heel eerlijk bent: veel leaseauto’s staan eigenlijk het grootste deel van de dag gewoon stil. Zonde! Met een beleid van stimuleren en ontmoedigen proberen we die groep, maar ook alle andere medewerkers, tot de beste duurzame keuze van vervoer te krijgen.”

Ook het verduurzamen van het wagenpark wordt uiteraard ter hand genomen. “We schuiven steeds een schaaltje op de milieuwijzer omhoog waardoor de uitstoot van het wagenpark kleiner wordt. De keuzevrijheid van het automerk en type blijft, zolang de auto maar binnen de afgesproken normen blijft.”

Jos legt uit dat de bank met veel plezier het gesprek aangaat met de MKB-ondernemers op dit thema. “Ik ben ervan overtuigd dat we elkaar kunnen inspireren en veel van elkaar kunnen leren. Want, als je heel eerlijk bent: gezien de positieve reuring in de economie, de technologische ontwikkelingen én de flexibiliserende arbeidsmarkt, is niets doen ten aanzien van dit thema al lang geen optie meer. Een toekomstbestendig mobiliteitsbeleid zou eigenlijk onderdeel moeten zijn van elke organisatie. En dat is mede waarom ik blij ben met de samenwerking met BREIKERS. Als onafhankelijke partij kunnen zij als geen ander adviseren over ons mobiliteitsbeleid. Via het BREIKERS netwerk doen we steeds opnieuw vernieuwende inzichten op en dat is van grote waarde.”

Hoe ziet Amsterdam er uit in het jaar 2025?

“Als we niets doen, dan is de stad volledig dichtgeslibt in het jaar 2025,” zegt Jos. “Toch verwacht ik dat het er over 7 jaar anders uit zal zien….”

  1. Het centrum van de stad zal autovrij zijn. Dat zou me niet verbazen.
  2. Bijna niemand zal meer een vervoersmiddel bezitten. We gaan delen met elkaar.
  3. Er zullen zichtbaar drones in het straatbeeld zijn, bijvoorbeeld voor het afleveren van pakketjes.
  4. Boten zullen alleen maar elektrisch worden aangedreven. Diesel is uit den boze.
  5. Ik vraag me af of er nog wel zo veel draagvlak is voor woonboten in de grachten. We hebben de grachten mogelijkerwijze ook nodig om vervoersbewegingen op te kunnen genereren.
  6. Gezinnen leveren hun tweede auto in.
  7. Er zullen samenwerkingen tussen partijen ontstaan, die elkaar nu nog niet als mogelijke samenwerkingspartners beschouwen.

Over BREIKERS

BREIKERS is een netwerk voor en door organisaties in de Metropoolregio Amsterdam die gaan voor een schoon en vertragingsvrij 2020. Mede mogelijk gemaakt door werkgeversorganisaties ORAM en VNO-NCW Metropool Amsterdam. BREIKERS helpt organisaties de juiste keuzes te maken op weg naar een schoon en vertragingsvrij 2020. Via ons netwerk delen zij relevante kennis en ervaring met collega professionals. Daarnaast kunnen zij via hun persoonlijke BREIKERS Coach gebruikmaken van kosteloos advies op maat. www.wijzijnbreikers.nl

Tekst: Jerry Helmers

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.