Industry 4.0: Het beste in de breedte

24 april 2017 09:16

Industry 4.0: Het beste in de breedte

Voor ERIKS houdt het werk niet op bij de voordeur van de klant. Juist niet. Op het moment dat ze het bestelde product hebben afgeleverd, stappen ze mee over de drempel en begint het echte werk pas: ze kijken via de data van de machines mee over de schouder van de klant. Dat klinkt wel heel erg big brother. Kan dat wel? “We worden er juist voor betaald!”

ERIKS in Alkmaar levert werktuigbouwkundige componenten voor een breed scala aan industriële bedrijven in Nederland en ver daarbuiten. Het bedrijf heeft zijn roots in Alkmaar - oprichter Arie Eriks begon al in 1940. “Hij was ervan overtuigd dat je in de techniek alleen het verschil kunt maken met kennis. Kennis van producten, van processen, van klanten. Dat zag hij toen al heel scherp. En dat is tot op de dag van vandaag nog steeds ons uitgangspunt”, vertelt Christiaan van Veen, Manager Asset Management bij ERIKS.

SLIMMIGHEDEN

Meer nog dan leverancier van componenten is ERIKS wereldwijd leverancier van slimme oplossingen. “Door te kijken naar de machine als geheel zien onze medewerkers waar onze klant nog kan verbeteren, optimaler kan produceren. Dat gaat veel verder dan de functie van dat ene component. Wij geven onze klanten op deze manier volledige controle over hun apparatuur, zodat ze zich maximaal kunnen richten op hun kernactiviteiten”, zegt Van Veen.

Daar komt nog bij dat de techneuten van ERIKS met een brede blik kijken naar de impact die de producten en machines hebben op de klant. Veiligheid telt, maar ook milieueffecten en zeker ook de besparing die het op kan leveren, het verwachte rendement. “Dat alles vergt meten en dat stopt niet bij de levering, juist niet. Dan begint het eigenlijk pas. Door goed te meten hoe de machine presteert kunnen we de klant nog veel beter adviseren. Met dit zogenoemde predictive maintenance zien we wanneer onderhoud of vervanging noodzakelijk is. Dit helpt de klant zoveel mogelijk uit zijn productiemiddelen te halen.”

INDUSTRY 4.0: KENNIS EN DATA COMBINEREN

Die verbeterslag maken komt trouwens niet altijd neer op vervanging van de machine of een onderdeel ervan. “Door helder te hebben wat de financiële consequenties zijn van levering, onderhoud en energieverbruik kun je een gefundeerd advies geven. Zodat onze klanten een goede keuze kunnen maken: wij berekenen precies wat de slimste stap is op welk moment.” De mensen bij ERIKS werken in perfect geoliede teams samen. Stuk voor stuk zijn de teamleden gespecialiseerd. Van mensen die iets verzinnen tot degenen die het berekenen, maken, leveren, de logistiek organiseren, communiceren… “

“Binnen de teams combineren we onze kennis optimaal; veel kennis en een brede blik”, zegt Georges Freijser, Marketingcommunicatie Manager bij ERIKS.

CONCURRENTIE

Veel klanten van ERIKS opereren mondiaal. Zij moeten concurreren met bulkproducenten uit onder meer China en Indonesië. “Om daarin te slagen moet je het op technologisch vlak dus absoluut slimmer doen, anders lukt dat niet.” ERIKS staat zijn klanten daarin bij. “Wij kijken naar innovatieve productiemethodieken - ook voor onze eigen productie, van 3D-printing tot smart manufacturing waarbij machines met elkaar communiceren.”

ERIKS maakt het verschil met kennis, daar is absoluut geen speld tussen te krijgen. «

 www.eriks.nl

Tekst: Isabelle Brus

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.