In het Living Lab van Pluryn testen cliënten technologische innovaties

6 februari 2017 11:21

In het Living Lab van Pluryn testen cliënten technologische innovaties

De grote uitdaging van e-health is dat het nu vaak iets is ‘dat je erbij moet doen’. Innoveren moet volgens innovatiemanager Sanneke Langendoen van Pluryn vooral leuk zijn. Dat is het Living Lab dan ook: cliënten die het leuk vinden om met nieuwe gadgets aan de slag te gaan, testen daar twee keer per week technologische innovaties. Het lab blijkt een succesformule. “We hebben goud in handen. Het idee klinkt niet alleen simpel, dat is het ook. Het is nu tijd om het concept verder uit te breiden.”

Wat er in eerste instantie uitziet als een vergaderruimte met een hoop apparaten, smartphones en andere devices verandert in een Living Lab zodra de leden van de denktank terugkomen van hun welverdiende lunch. Ze nemen plaats aan de tafel, ieder achter zijn eigen scherm, laptop of tablet, en gaan direct aan de slag. In de ochtend hebben ze onder begeleiding van innovatieadviseur Margot van der Doelen reviews bekeken van een nieuwe gadget. Pluryn heeft het apparaat nog niet in huis en het is zeer de vraag of het er komt. “Volgens de meeste reviews krijg je er hoofdpijn van”, zegt een van de denktank-leden lachend.

Als organisatie biedt Pluryn ondersteuning en behandeling voor mensen met complexe zorgvragen op het gebied van wonen, werken, leren, en vrije tijd. Het Living Lab startte in 2013 onder leiding van innovatiemanager Sanneke Langendoen. “Het ontwikkelen en bijhouden van technologische innovaties in de zorg kost veel tijd en geld. Pluryn is een grote organisatie met zo’n 6500 medewerkers en 7500 cliënten, verspreid over vele locaties. Pluryn ontdekte al snel dat veel mensen amper wisten wat er al is. We begonnen met presentaties op locatie, maar merkten dat er in de praktijk vervolgens vaak weinig mee werd gedaan. Creatieve sessies gebaseerd op design thinking vanuit een concrete vraag waarbij we bijvoorbeeld de user journey van een cliënt volgden, bleken effectiever.”

Fun factor

Pluryn benadrukt dat de fun factor heel belangrijk is. “Onze innovatieambassadeurs hebben een natuurlijke affiniteit met e-health en zijn de kartrekkers op de locaties. Die mensen zijn er genoeg binnen een organisatie, maar je moet ze wel weten te vinden.” Afgelopen jaar deelde Pluryn voor het eerst ‘innovatieprijzen’ uit voor de meest vernieuwende ideeën. De bedenkers wonnen een 99-uurstraject met externe ontwikkelaars, bijvoorbeeld om een prototype design voor een app te maken. De twee winnaars bedachten een kasboek-app voor jongeren met een verstandelijke beperking en de ‘snelbinder’, een tinder-achtige app om een goede match te maken tussen medewerker en cliënt.

Langendoen kwam ook op het idee om producten in huis te halen en ze door cliënten te laten testen, als een vorm van dagbesteding. Iedere dinsdag en vrijdag komen circa acht cliënten naar het hoofdkantoor aan de Industrieweg in Nijmegen. Ze krijgen daar bijvoorbeeld de opdracht iets uit te zoeken. “Stel dat een behandelaar een cliënt heeft die slecht slaapt. Is daar dan een handige app voor? De cliënten in onze denktank komen dan met een advies voor drie apps, inclusief reviews en inzetmogelijkheden.”

Ook nodigt de denktank geregeld bedrijven uit om iets te komen presenteren. Bedrijven zijn heel geïnteresseerd en lenen hun product graag uit via de “Uitleenservice” aan de groep ervaringsdeskundige testgebruikers. “Vaak stellen de cliënten onverwachte en heel waardevolle vragen”, aldus Pluryn. “Het lab is een voorbeeld van dubbele duurzaamheid. De cliënten hebben een goede dagbesteding en wij krijgen waardevolle adviezen. Hiermee kunnen we onze eigen mensen ook adviseren over de mogelijkheden van e-health. Als iemand weet hoe je een innovatie kunt opnemen in het zorgproces, blijft het niet bij een experiment of pilot. Dan wordt de innovatie écht gebruikt en cliënten hebben daar recht op.”

Living Lab Vermarkten

Inmiddels is het Living Lab een succesformule gebleken. Pluryn: “We gaan het concept nu uitbreiden naar andere locaties. Op Het Hietveld is net een eigen lab gestart op de woensdag, de locaties Jan Pieter Heije, Groesbeekse Tehuizen en Kemnade krijgen binnenkort een lab. Ook onderzoeken we de mogelijkheid om het Living Lab te vermarkten en voor andere zorginstellingen en scholen beschikbaar te maken. Door data te bundelen van alle geteste producten kom je er sneller achter welke toepassingen goed werken en bij welke doelgroepen. Daar worden we allemaal slimmer van.”

Groot voordeel van de toekomstige uitbreiding is het delen van alle kennis. Langendoen droomt zelf van een app of website met een overzicht van alle producten die zijn getest, met reviews en informatie over hoe je de innovatie kunt integreren in het zorgproces. Al is dat niet wetenschappelijk bewezen. Hoe betrouwbaar zijn de testresultaten? “Het Living Lab doet geen wetenschappelijk onderzoek. Wetenschappelijk onderzoek duurt nu eenmaal lang en technologie gaat heel snel. We willen het gat tussen practice en evidence proberen te dichten met fast track science, waarbij we op grotere schaal producten testen. Niet alleen bij Pluryn, ook bij andere organisaties.”

De afdeling R&D van Pluryn gaat soms aan de slag met een productinnovatie waar veel vraag naar is. “Als onze denktank die dan al heeft getest, hebben we heel waardevol voorwerk verricht”, aldus Langendoen. “We streven naar een innovatief ecosysteem, vanuit een open innovatiemodel. Dat betekent dat we er niet alleen binnen Pluryn mee bezig zijn, maar samenwerking zoeken met bedrijven in het econetwerk rond onze organisatie. Echt bizarre concepten komen toch vaak van buitenaf. Samenwerking opzoeken met bijvoorbeeld start-ups is van belang om nieuwe innovaties naar binnen te halen.” «

Pluryn

www.pluryn.nl

 

Tekst: Tefke van Dijk // Fotografie: Sem van Stralendorff

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.