Remt de technologie onze talentontwikkeling?

17 maart 2017 09:53

Remt de technologie onze talentontwikkeling?

Harrie van HeckWanneer bent u voor het laatst onverwacht met het talent van één van uw medewerkers geconfronteerd? In hoeverre durft u risico’s te nemen om eens een andere keuze te maken als het gaat om het aannemen van personeel? Het lijkt er op dat we onszelf onbewust hebben laten vangen in een World Wide (spinnen)Web, een recruitment systeem van eindeloze en troosteloze cv’s en een sociale media besmetting. De vraag is of het ons helpt om de juiste man of vrouw op de juiste plek te krijgen.

Ons werkbare leven wordt beheerst door bereikbaar zijn, dingen efficiënter maken en het optimaliseren. De vraag is of dit echt bijdraagt aan de ontwikkeling van onze talenten. Wanneer bent u bijvoorbeeld voor het laatst echt verdwaald? De kans hierop is relatief klein. U wordt ondersteund door TomTom systemen en smartphones om maar zeker te zijn dat u op uw bestemming aankomt. Het nadeel is dat we door deze internetbubble onze omgevingssensitiviteit verliezen en vergeten te ontdekken, met als gevolg dat onze daadkracht en de vaardigheid in het omgaan met onzekerheden afneemt.

Verdwalen of het overzicht kwijt raken heeft wel degelijk een nuttige functie. Je wordt er namelijk onzeker van en het maakt dat je op zoek gaat naar nieuwe oplossingen. Je leert om risico’s te nemen en te kiezen. Het effect hiervan is dat je onverwachte zaken leert interpreteren en vertalen naar mogelijkheden. Daarnaast draagt het direct bij aan het ontwikkelen van een geluksgevoel. Kijk maar eens hoe opgelucht u zich voelt als u een complex probleem heeft kunnen oplossen.

Menig onderzoek toont aan dat we emotioneler reageren op onverwachte situaties. Het mechanisme is daarbij elke keer hetzelfde: we denken er over na, we gaan op zoek naar een verklaring en als we die hebben gevonden passen we ons aan en integreren de ervaring in ons werkbenadering.

Door o.a. automatiseringssystemen, met daarin voorgeprogrammeerde werkinstructies waarin precies omschreven staat wat je precies moet doen en een te rigide aansturing in het werken met KPI’s en Net Promotor Scores (NPS) wordt onze streetsmartness als het ware dood gemaakt. We gaan defensief (rationeel) registreren in plaats van creërend (emotioneel) evalueren. Onze relatie met de sociale media geeft ons een excuus om dan daar gedachteloos te vluchten en te verdwalen. U wilt toch niet zeggen dat u bewust op Facebook acteert?

De kunst is om binnen uw organisatie genoeg ruimte te laten voor eigen interpretatie en als het ware de flow van trajecten organisch te laten ontstaan. Hierdoor stimuleer je dat je medewerkers meer tijd gaan spenderen aan het overwegen van mogelijke uitkomsten, waardoor ze meerdere opties doordenken en uit gaan proberen.

Wilt u innoveren, de markt veroveren en uw marktaandeel uitbreiden is het dus van belang om het aantal onverwachte momenten voor uw medewerkers te stimuleren. U vergroot daardoor het aanpassingsvermogen. Dit kan alleen door met ze in dialoog te gaan, ze uit te dagen, onverwacht met de mensen die buiten werken mee te gaan en de vluchtrespons naar social media af te remmen.

We weten één ding zeker. De wereld is onvoorspelbaar geworden, dus alleen de medewerkers die daar mee om weten te gaan zullen succesvol zijn.

Harrie van Heck

*Harrie van Heck is in 2001 gestart met Hecx Business Development en werkzaam als verkoopfilosoof en executive coach. Hij wordt gezien als één van de vernieuwers binnen de verkoop- en marketingwereld. Naast inspireren, motiveren en filosoferen over het ondernemen vertaalt hij zijn kennis en inzichten op het gebied van de neurocognitieve wetenschap naar praktische en vernieuwende methodieken die tot verrassende resultaten leiden. www.hecx.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.