Van Wijnen voegt al 111 jaar waarde toe

8 maart 2018 10:50

Van Wijnen voegt al 111 jaar waarde toe

In 2018 viert Van Wijnen haar 111-jarig bestaan. De bouwonderneming pakt dit moment om terug te blikken op welke manier zij van betekenis is geweest voor haar klanten. Zo vraagt Van Wijnen aan de mensen die wonen, zorgen, werken en leven in de gebouwen die zij gemaakt heeft wat die plek voor hen betekent. Om van te leren én om trots op te zijn. Die nieuwsgierigheid, dat centraal stellen van de gebruiker, kenmerkt het bedrijf. We spraken met Richard van Kleef, commercieel manager van de Arnhemse vestiging, over zijn drijfveren en over Van Wijnen Arnhem.

Grote speler 
met menselijke maat

Van Wijnen is met 24 locaties door het hele land een grote speler in de bouwwereld. Iedere locatie bedient de lokale markt. “Mede daardoor zijn we in staat de menselijke maat centraal te stellen”, vindt Richard van Kleef. Hij is nog geen jaar werkzaam bij Van Wijnen, maar voelt zich helemaal thuis bij de Arnhemse vestiging van de bouw- en projectontwikkelingsgigant. “Tijdens een opleiding in 2009 werd ik geconfronteerd met een citaat van Albert Einstein. Sindsdien is het mijn lijfspreuk: ‘Try not to become a man of success, but rather try to become a man of value’.” 
Dat is waar Van Wijnen ook voor staat, stelt Van Kleef. “Wij werken samen met de eindgebruiker en proberen waarde toe te voegen.” Of zoals de missie van Van Wijnen luidt: “Samen bouwen aan ruimte voor een beter leven.” Richard van Kleef vult aan: “Wij zoeken in elke opdracht naar de verbinding met de klant, de gebruikers van een gebouw, de omgeving en luisteren naar hun ideeën en wensen. Samen met andere partners in de keten zoeken we naar de juiste oplossingen. Bouwen is meer dan alleen vastgoed.”

De bouwopgave

Richard van Kleef is verantwoordelijk voor alle acquisitieprojecten met een bouwopgave, zoals hij het zelf noemt. “Nieuwbouw, transformaties, energetische aanpassingen en dat voor woningcorporaties, zorginstellingen, beleggers en projectontwikkelaars. De grootste opgave komende jaren is de energetische verbetering van bestaande woningen. Naast onze mensen op de afdelingen wonen, zorg en werken zijn onze mensen van onderhoud en beheer bezig met het verduurzamen, renoveren, transformeren en onderhouden van woningen en gebouwen om deze toekomstbestendig te maken. Ook op die manier maken we betekenisvolle plekken voor mens en maatschappij”, verduidelijkt Richard van Kleef.

In de prijzen

Van Wijnen bemoeit zich met meer duurzame projecten. “Naast bijna energie neutrale gebouwen, Nul-op-de-Meter en energieprestatie coëfficiënt nul woningen hebben we bijvoorbeeld in Zutphen bestaande woningen aardgasvrij gemaakt”, zegt Van Kleef trots. Een ander voorbeeld van duurzaam bouwen is het streven naar het toepassen van circulaire materialen.

“Wij proberen bij nieuwbouwprojecten circulaire materialen te gebruiken. 
Maar ook juist bij renovatie bekijken we nauwkeurig welke materialen echt vervangen moeten worden en welke een tweede leven krijgen, waarbij kwaliteit voorop staat, zoals bij het prijswinnende project van Tandheelkunde in Nijmegen.” Het juryrapport meldde: “De manier waarop het interieur is aangepakt – de tapijten, de verlichting, de uitsparingen – zijn een feest.” Van Wijnen viel nog een keer in de prijzen. Het Van Der Valk Hotel in Nijmegen, gebouwd samen met Wiegerinck architecten uit Arnhem, ontving de duurzaamheidsprijs. “Dat duurzaamheid hier als uitgangspunt is genomen voor een commercieel hotelbedrijf is erg bijzonder”, verduidelijkt de jury in het rapport. De jury hoopt dat hierdoor duurzaam en circulair bouwen de norm wordt in de hotelbranche. “Het circulaire en duurzame bouwen creëert meerwaarde voor de generatie na ons. En dat willen we graag: waarde toevoegen”, aldus Richard van Kleef. «

Van Wijnen Arnhem B.V.


terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.