Herman Wijffels Innovatieprijs 2016 Vijftien jaar innovatiekracht

2 december 2016 14:40

Herman Wijffels Innovatieprijs 2016 Vijftien jaar innovatiekracht

pag_45_opt

Op 3 november jl. vond de uitreiking van de Herman Wijffels Innovatieprijs voor de vijftiende keer plaats. Rabobank Rijk van Nijmegen was gastheer van deze bijzondere editie. Het Cinemec in Nijmegen Noord was die middag even dé plek om te zijn voor iedereen die innovatie een warm hart toedraagt.

Al vijftien jaar staat de Herman Wijffels Innovatieprijs voor verduurzaming met grensverleggende innovaties. Ondernemingen die hun businessmodel daarop inrichten en daarbij de oude technologie laten voor wat het is, kunnen in aanmerking komen voor de prijs. Er zijn drie categorieën: Food & Agri, Vitale Gemeenschappen & Zorg en Circulaire economie. De winnaar uit een van de categorieën kan rekenen op € 20.000, vijf adviesdagen van adviesbureau KplusV en beschikbaarheid van de kennis en het netwerk van de Rabobank.

Verbindende rol

Na een spectaculaire James Bond-opening van dagvoorzitter Harm Edens, neemt Antoine Driessen, directievoorzitter Rabobank Rijk van Nijmegen, het woord. “De regio Nijmegen is een van de voorlopers in Nederland als het gaat om innovatie en duurzaamheid. Innovatie in lifesciences & healthcare bij de Radboud Universiteit en het Radboudumc, onze benoeming tot European Green Capital 2018, het windmolenpark langs de A15 en de Nijmeegse Vierdaagse-feesten, allemaal prachtige voorbeelden van innovatie en duurzaamheid. De Herman Wijffels Innovatieprijs past uitstekend in dit rijtje. De jaarlijkse uitreiking van de prijs is bovendien een mooi voorbeeld van de verbindende rol die de Rabobank in de samenleving wil en kan spelen.”

Transitie

Oud-Rabobank topman Herman Wijffels, naar wie de prijs is vernoemd en die deze jaarlijks uitreikt, ziet die verbindende rol van de Rabobank ver teruggaan. “Ooit zijn wij als coöperatie opgericht om agrariërs te ondersteunen in de overgang van het landbouw- naar het industriële tijdperk. Nu zitten we midden in een transitie naar een “organisch” tijdperk, waarin we onze economie gaan verduurzamen.” Ook Wiebe Draijer, bestuursvoorzitter van de Rabobank, ziet de populariteit van de coöperatie enorm groeien. “De samenleving zelf wordt weer meer coöperatief. Verbindingen leggen, zoals de Rabobank dat al meer dan honderd jaar doet, is weer helemaal in.” Hij benadrukt dat de Herman Wijffels Innovatieprijs de grootste innovatieprijs van Nederland is.” Voor de winnaars betekent het dan ook een brede erkenning van hun innovatieve vermogen en de maatschappelijke impact ervan.”

Drie winnaars

Na een aantal inspirerende sprekers – waaronder prins Carlos de Bourbon de Parme over innovatiekracht, duurzame innovatie en het belang van de circulaire economie en Joris Beckers van online supermarkt Picnic over hoe zijn bedrijf het antwoord is op voedselverspilling – is het tijd voor de uitreiking van de Herman Wijffels Innovatieprijs 2016. Van de negen finalisten, gekozen uit 250 inzendingen, komen er drie winnaars uit de bus. In de categorie Food en Agri valt Aqua Terra Nova & Moor Filtertechniek in de prijzen. Het bedrijf heeft een biologisch waterzuiveringsysteem ontwikkeld voor de glastuinbouw. Ook schoon en duurzaam is de batterij die zonne-energie opslaat door middel van water en keukenzout, ontwikkeld door AquaBattery B.V. Het bedrijf wordt winnaar in de categorie Circulaire Economie. Winnaar in de categorie Vitale Gemeenschappen en Zorg is Hersenz, dat een behandelmethode ontwikkelde voor mensen met niet aangeboren hersenletsel. Herman Wijffels sluit de middag af met de boodschap dat innovatie nooit ophoudt. “Er is nog veel in de wereld dat anders en beter kan. De komende decennia gaan we daar op een beslissende manier mee aan de slag.” 

Rabobank Rijk van Nijmegen

www.rabobank.nl/rijkvannijmegen

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.