Technologie: sector vol carrièreperspectief

30 maart 2021 16:00

Technologie: sector vol carrièreperspectief

De vraag naar technisch opgeleide vakmensen neemt sterk toe. Helaas kiezen (te) weinig jongeren voor een technische opleiding. Dat gaat straks consequenties hebben voor werkzaamheden die gedaan moeten worden voor onder andere de energietransitie. Maar hoe krijgen we jongeren zover dat ze een carrière in de techniek gaan overwegen? Dat begint met het veranderen van de beeldvorming. Het oude imago van werken in de techniek is zo’n veertig jaar geleden ontstaan: als je niet goed kon leren, kon je altijd nog ‘iets met je handen doen’. Echter, er is een metamorfose gaande. De invoering van informatietechnologie en automatisering heeft daarbij een belangrijke rol gespeeld. Daardoor worden andere eisen aan vakmensen gesteld binnen de hypermoderne techniekbranche. Dat beeld is bij zowel kinderen als ouders nog niet voldoende bekend.

Het primaire doel van Sterk Techniek Onderwijs is dan ook om jongeren, én hun ouders, te laten zien hoe divers en aantrekkelijk de wereld van techniek en technologie is: veel interessante banen, veel carrièreperspectief, veel werkgelegenheid, een goede beloning. Om die boodschap over te brengen, moeten we beginnen met het benadrukken van de vele mogelijkheden. Dat geldt trouwens óók voor het beeld dat deze sector alleen iets voor mannen zou zijn. Waarom slagen we er nou niet in om voldoende vrouwen te interesseren? Omdat we tot nu toe te weinig aansloten op hun belevingswereld. Dus daar heeft het onderwijs nog een slag te maken.

Komen we meteen bij het andere doel van Sterk Techniek Onderwijs: ervoor zorgen dat docenten boeiende lessen kunnen geven, die aansluiten op de praktijk én de belevingswereld van leerlingen. Dat betekent dat ze zichzelf ook moeten blijven ontwikkelen: Wat zijn de laatste ontwikkelingen? Welke vaardigheden moeten mijn leerlingen ontwikkelen? Docenten wil ik graag vaker op bezoek zien gaan in het bedrijfsleven.

En dan maak ik meteen de sprong naar ons laatste doel: om docenten te kunnen professionaliseren en leerlingen levensecht te kunnen laten leren, is het zéér belangrijk dat we verbinding zoeken met het bedrijfsleven. We vragen het bedrijfsleven niet alleen om leerlingen in huis te nemen, bijvoorbeeld als stagiaires. We vragen óók dat het bedrijfsleven actief meedenkt over het vormgeven van het onderwijs.

De plannen voor 2021? Het belangrijkste is natuurlijk het gewone leven weer oppakken en de continuïteit bewaren. Voor leerlingen was vorig jaar verschrikkelijk. Sommigen hebben door het wegvallen van stages een gat in hun opleiding. Mijn oproep aan het bedrijfsleven is: houd dit jaar je deuren open, zodat leerlingen stage kunnen lopen. Denk niet alleen in beperkingen, maar vanuit kansen.

Hans Schapenk, // voorzitter Stuurgroep Sterk Techniek Onderwijs Regio Rijk van Nijmegen en

tevens bestuurder Scholengroep Rijk van Nijmegen // www.sterktechniekregionijmegen.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.