“Duurzaamheid is een natuurlijke component van innovatie”

23 juni 2017 09:43

“Duurzaamheid is een natuurlijke component van innovatie”

Samen nieuwe en duurzame ideeën ontwikkelen en toepassen. Elkaar aanvullen en versterken als bedrijven. RCT Gelderland helpt mkb food- en maakbedrijven met ´schakelen en makelen´.

Goede en duurzame ideeën zijn er genoeg. Toch komen ze niet altijd van de grond door kennisgebrek, kapitaalgebrek of het niet kunnen aanboren van het geschikte netwerk. De innovatiemakelaars van RCT Gelderland helpen mkb-bedrijven in de food- en maakindustrie om handen en voeten te geven aan innovaties in processen, producten en diensten. Overigens is die hulp gratis.

Joost Bouman is één van die innovatiemakelaars en zelf afkomstig uit de techniek. Hij kent de branche en de mensen. “Bijna altijd zijn het mensen die zich met enorme passie wijden aan hun product of dienst. En daarbij verliezen ze weleens uit het oog dat anderen met vergelijkbare of aanvullende ideeën en toepassingen bezig zijn. Soms zelfs in hun directe omgeving. Het is jammer als de potentie van initiatieven niet wordt benut, daarom help ik bedrijven elkaar te vinden.”

In kaart

Bouman bezoekt gevraagd en ongevraagd bedrijven. Afgelopen 6 jaar waren dat er meer dan 1000 (ongeveer 450 per jaar), zowel individuele ondernemers als ondernemersgroepen. Gevestigde en beginnende ondernemers. “Driekwart van de vragen komt naar me toe. Een teken dat ondernemers ons steeds beter weten te vinden.” “Samen met de ondernemer breng ik de dingen in kaart. Wat zijn je activiteiten? Waar ben je zelf goed in en waar ligt je behoefte aan innovatie en samenwerking? Voor wie ben jij met jouw kennis en kunde interessant? Welke formele en informele (kennis)netwerken zijn er in de regio? Dat kunnen bedrijven maar ook onderwijs- en onderzoeksinstituten zijn. Ken je die, maak je er gebruik van? Waarom wel of niet? Op basis van die gesprekken zoeken we naar verbindingen. Ik help bij het leggen van contacten tussen bedrijven die elkaar aanvullen of kunnen versterken bij het ontwikkelen, financieren (subsidiemogelijkheden!) en in de markt zetten van producten en/of diensten.”

Slim én duurzaam

“Duurzaamheid is een natuurlijke component van innovatie”, merkt Joost op. “In wet en regelgeving worden milieuvoorschriften op het gebied van duurzaamheid, vergroening en hergebruik steeds belangrijker voor het kunnen uitoefenen van bedrijfsactiviteiten. En wie zaken wil doen met de overheid moet sowieso aan een aantal harde duurzaamheidscriteria voldoen in het maakproces van een dienst of product. Tevens is bij (beroeps)opleidingen toenemend aandacht voor duurzaamheid bij de levenscyclus van producten. Van grondstof, ontwerp, gebruik, inname na gebruik tot demontage en hergebruik. Het leidt allemaal tot nieuwe activiteiten en verdienmodellen die nieuwe organisatievormen vereisen.”

Toch merkt Bouman dat hergebruik en circulariteit begrippen zijn waar ondernemers in de food- en maakindustrie mee worstelen: hoe pas je ze praktisch toe? “Dat is dé uitdaging, want in deze sector is (informatie)technologie, digitalisering, flexibiliteit en verbondenheid in netwerken een belangrijke succesfactor. En duurzaamheid een must, in de vorm van het tegengaan van verspilling door efficiency in werkprocessen, energie- en grondstoffengebruik en het hergebruik van materialen.”

“De beweging naar slim én duurzaam werken is er, en de koppeling wordt in snel tempo onlosmakelijk. Nieuwe samenwerkingsverbanden en nieuwe organisatievormen met nieuwe verdienmodellen zijn zichtbaar in de succesverhalen van Gelderse koplopers.” Bouman verwijst naar de RCT website. “Kijk en verwonder u over de inventieve en eenvoudige staaltjes van elkaar vinden en de positieve gevolgen daarvan.” «

RCT Gelderland

www.rctgelderland.nl

Tekst en Fotografie: Huub Luijten

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.