De Variabele Groot Onderhoud BV: Samenwerking vraagt om richting, ruimte en respect

2 december 2016 14:40

De Variabele Groot Onderhoud BV: Samenwerking vraagt om richting, ruimte en respect

pag_30-31_opt-aangepast

De Variabele, innovatiecentrum en uitvoeringsorganisatie voor vastgoedonderhoud maakte een droomstart. Het recept voor hun succes? Richting, ruimte en respect, aldus Helmy van der Werf (manager klant & techniek) en Ton Jelissen (projectdirecteur).

De Variabele is een bedrijf met een eigen entiteit, geïnitieerd vanuit vier onderhoudsbedrijven uit de regio Nijmegen – Arnhem – Doetinchem: Vastgoedonderhoudsbedrijf Burgers van der Wal, Burghouts Schilderen en Isoleren, Hagemans Vastgoedonderhoud en Jacobs Beheersbaar Onderhoud.

Bedrijven die, in de woorden van Helmy van der Werf, ‘gepokt en gemazeld’ zijn in vastgoedonderhoud. De samenwerking, waarvan De Variabele sinds 2015 de belichaming is, start al eerder. Van der Werf: “We kennen elkaar goed, als collega’s en als concurrenten. Alle vier zijn het totaalonderhoudsbedrijven, maar om onderhoud naar een hoger plan te tillen zijn slimme en innovatieve ideeën nodig die we alleen door onze krachten te bundelen konden realiseren. We hadden daarnaast de gedeelde ambitie om een serieuze partij te zijn voor renovatie en verduurzaming van de bestaande markt. Dat bleek een vruchtbare insteek.”

Elkaar wederzijds ondersteunen bij projecten en slim combineren van de aanwezige expertise en ervaring leidde stapsgewijs tot formalisering. Zo ontstond in 2015 een nieuwe organisatie: De Variabele Groot Onderhoud BV. Een organisatie met ruim voldoende body en slagkracht om omvangrijke onderhouds-, transformatie- en renovatie projecten met succes uit te voeren. De uitvoering van projecten onder de vlag van De Variabele gebeurd met inzet van de eigen, vaste medewerkers. Per project worden teams geformeerd die in omvang, kennis en kunde zijn toegesneden op die specifieke klus. Indien nodig schakelt De Variabele ook externe expertise in. Overigens bedienen de vier initiatief nemende bedrijven buiten de kaders van De Variabele en onder hun eigen naam als vanouds hun eigen klantenkring voor planmatig onderhoud.

Strategie en uitvoering

De Variabele afficheert zich als innovatiecentrum en uitvoeringsorganisatie voor het totale vastgoedonderhoud. Het team is gevestigd in Elst. Op het gebied van verduurzamingsprojecten is de ambitie om de komende jaren door te groeien naar 25 miljoen per jaar, we zijn al halverwege. De doelgroep: woningcorporaties en andere institutionele vastgoedbeheerders in heel Nederland. Insteek is: ‘de match maken tussen onderhoud en strategisch beheer van de woningvoorraad’. Het doel: ‘toekomst geven aan bestaand bezit’. Ton Jelissen: “Onze benadering is erop gericht de verhouding tussen opdrachtgever (veelal woningcorporaties) en opdrachtnemer (De Variabele) zo in te richten dat er een echt en hecht samenwerkingsverband ontstaat dat in onderling overleg werkt aan de beste oplossing.” Jelissen, zelf uit de corporatiesector afkomstig, spreekt hun taal en weet als geen ander wat deze klanten belangrijk vinden. “Hoewel dat niet altijd wordt erkend lopen de belangen van corporaties, onderhoudsbedrijven en bewoners parallel, namelijk het bestaand vastgoed op de meest verantwoorde manier in stand houden. Daarom willen wij graag meedenken en nieuwe concepten ontwikkelen en uitvoeren.” Je kunt namelijk alleen een goed product afleveren als je echt samenwerkt in het bepalen van je strategie én in de uitvoering op de werkvloer”, zegt Van der Werf stellig. “En daarmee bedoel ik multidisciplinair, waarbij techniek en communicatie hand in hand gaan. Voor elke opdracht bekijken we wie wat doet. Hoe we een traject ‘aanvliegen’. Een projectteam is bij ons een hechte ploeg. Vakmensen die met elkaar en voor de klant het beste resultaat willen realiseren. Voorafgaand aan elk project hebben we een ‘kick off’ bijeenkomst met het hele team, waarbij we alle ins en outs met elkaar doornemen.”Samenwerken betekent elkaar leren kennen en vertrouwen. Het is de basis voor innovatie”, aldus Jelissen. “Wie elkaar kent en waardeert als persoon en collega, die durft ook ideeën op tafel te leggen. Zo ontwikkelen zich nieuwe zienswijzen en concepten. En binnen de kaders van een project is er voor onze vakmensen alle vrijheid om de dingen op hun manier te doen, omdat we vertrouwen op hun kennis, kunde en betrokkenheid. En daarin zijn we tot op de dag van vandaag niet beschaamd.”

Sterke concepten en goed werkgeverschap

Dankzij de bekendheid, professionaliteit, goed werkgeverschap van de partners en nieuwe concepten, kende De Variabele een droomstart. Concepten als SMILE, een rekenmodel dat inzicht geeft in renovatiealternatieven en effecten voor bewoners, eigenaren, milieu en leefomgeving; de REKENKUBUS om snel te kunnen berekenen wat een klant per jaar per woning investeert in onderhoud; HOEKPLUS WONEN het transformeren van een hoekwoning naar drie wooneenheden voor 1 of 2 personen, waarvan er 1 rolstoelvriendelijk is; en ZONRIJK WONEN energieneutraal maken. Samenvattend: energetische verbetering, diversiteit in aanbod en uitstraling in de wijk plus toename van verhuurbare eenheden dankzij een ingreep.
Deel van die droomstart is ook dat De Variabele door het Nationale Business Succes Award Instituut is uitgeroepen tot Best Presterende Werkgever 2016 in de groot onderhoudsbranche. Winnende punten zijn de combinatie van expertise en innovatie, met als uitkomst een hoge score voor klanttevredenheid. Tevens onderscheidt zich De Variabele, volgens het Award Instituut, door als werkgever vertrouwen en verantwoordelijkheid aan medewerkers te geven. Het rapport: ‘Alles is erop gericht om samen tot mooie projecten en resultaten te komen. Opleiding, training, begeleiding en vorming zijn hierbij aan de orde van de dag.’

“Een fantastisch compliment. Temeer omdat het klopt”, zegt Van der Werf. “We zijn een werkgever met een sociaal gezicht. En we waarderen vakmanschap enorm. Let wel, we zijn prestatiegericht. We gaan voor het beste resultaat, daarbij vertrouwen we op de vakkennis, inzet en verantwoordelijkheid van onze mensen.”Zeker, we werken volgens het LEAN principe en gebruiken het BIM model, maar dat zijn hulpmiddelen”, vult Jelissen aan. “De vakmensen moeten het doen, in nauwe afstemming met bewoners en gebruikers. Wij werken altijd in een bewoonde omgeving, daarom geven we minstens zo veel zorg aan de bewoners als aan het bouwtechnisch deel. Onze bewonersbegeleiders zijn hierin erg belangrijk. Onderhoud doorbreekt altijd de bestaande routine voor bewoners en gebruikers. Onze bewonersbegeleiders bieden aandacht en ze zoeken passende oplossingen, samen met bewoners. Dat kan variëren van ondersteuning en activiteiten om even bij te komen, tot volledig uithuizen van zorgbehoevende bewoners. En hierbij hanteren we geen van negen tot vijf mentaliteit.”We werken er elke dag aan het beste te bieden op het gebied van groot onderhoud. En dat doen we op elk vlak samen. Met medewerkers die gericht zijn op het beste resultaat, die plezier beleven aan hun vak én betrokken zijn bij de klanten. Daar zijn we best trots op.” 

De Variabele

www.devariabele.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.