Banengroei in sector transport en logistiek

11 oktober 2017 11:12

Banengroei in sector transport en logistiek

De economie trekt aan en dat is goed nieuws voor de sector transport en logistiek. Bedrijven moeten bevoorraad worden en een toenemend aantal producten vindt zijn weg naar de klant. Dat betekent meer transportbewegingen en dus meer werk. De Nijmeegse wethouder Jan Zoetelief (werk, inkomen, economie en toerisme) is dan ook enthousiast over de groeimogelijkheden van de sector logistiek en transport.

gemeente nijmegenStad en regio willen de sector graag een extra groei-impuls geven. Bijvoorbeeld door aantrekkelijke vestigingsplaatsen te bieden. Dat lukt goed. Kraft Heinz verhuisde van Bijsterhuizen naar Park 15 aan de A15 en vestigde zich in het nieuwe energiezuinige pand van Nabuurs. Grootwinkelketen Lidl komt naar Nijmegen en gaat zich ook vestigen op Park 15. De wethouder verwacht ook dat de Rail Terminal Gelderland er komt. De provincie is daar een grote drijvende kracht achter. Als die terminal er is, dan is overslag voor zowel weg, water en spoor goed gefaciliteerd in de regio. “En als de infrastructuur goed is, dan trekt dat bedrijven aan”, weet Jan Zoetelief. Hij benadrukt dat transport allang niet meer beperkt is tot goederen van A naar B brengen. De sector tekent ook voor logistiek meedenken om zo efficiënt mogelijk te vervoeren. Tal van diensten, inclusief ICT-werkzaamheden en administratie, maken tegenwoordig deel uit van de transportketen. “Dat geeft een geweldige dynamiek aan de sector”, vindt hij.

Hotspots

Jan Zoetelief heeft naast economie ook werk en inkomen in zijn portefeuille. “En die twee koppel ik graag.” Hij heeft de cijfers bij de hand. Naar schatting werken in Gelderland 100.000 mensen verspreid over circa 15.000 bedrijven. Een flinke groei van de werkgelegenheid in de komende drie jaar acht hij reëel. Natuurlijk staat de Nijmeegse werkgelegenheid voor hem voorop. Maar steeds vaker vinden bedrijven en gemeenten elkaar regionaal. Elkaar versterkend zoeken ze naar nieuwe wegen om de economie een extra impuls te geven. Zo is ook Logistics Valley tot stand gekomen: een samenwerkingsverband van de regio’s Rivierenland, Liemers en Nijmegen onder leiding van de provincie Gelderland. De drie hotspots staan open voor samenwerking en kennisdeling van en met het logistieke bedrijfsleven. En samen richten ze zich op acquisitie van nieuwe bedrijven in de regio.

“Als er naast een goed vestigingsklimaat ook geschikte werknemers zijn, komen bedrijven graag deze kant op”

Groei

Om groei te bewerkstelligen is onder andere het Logistiek Expertisecentrum Nijmegen (LEC) in het leven geroepen. Dat is een samenwerkingsverband van logistieke bedrijven, overheden en de onderwijsinstellingen Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en Regionaal Opleidings Centrum (ROC). Jan Zoetelief: “Het is van groot belang dat het curriculum van de leerlingen aansluit bij de wensen van het bedrijfsleven. Zij moeten immers mét elkaar aan de slag. Het LEC spant zich daarvoor in. Ook dat heeft een aantrekkende werking op bedrijven. Als er naast een goed vestigingsklimaat ook geschikte werknemers zijn, dan komen bedrijven graag deze kant op.” Niet alle leerlingen zijn enthousiast voor de transportsector. Te vaak wordt het nog ingeschat als saai, zwaar en vuil werk. Terwijl het in de praktijk juist enorm veelzijdig is, vanwege de nieuwe vormen van dienstverlening waarbij gebruik wordt gemaakt van de modernste ICT-toepassingen. Het LEC probeert die beeldvorming dan ook te verbeteren met bijeenkomsten op scholen. Ook kennisontwikkeling en kennisdeling zijn taken van het LEC. De wethouder noemt bijvoorbeeld een virtuele fabriekshal waar leerlingen kunnen experimenteren met de rollen die ze in de logistiek en transport kunnen vervullen.

Laag opgeleiden

De onderkant van de arbeidsmarkt, de banen voor minder hoog opgeleiden, kan volgens de inschatting van Jan Zoetelief mee profiteren van de groei in de sector transport en logistiek. Dat kan bijvoorbeeld gaan om administratief personeel, heftruckchauffeurs en vrachtwagenchauffeurs. Het LEC zoekt daartoe aansluiting bij het ROC. “Voor vmbo’ers, mbo 2 en mbo 3 studenten gaat de werkgelegenheid de komende jaren aantrekken”, schat hij in. Hij noemt in dit verband ook het Regionaal Werkbedrijf. Dat zet zich in om onder andere mensen in de bijstand aan het werk te helpen. Degenen die belangstelling voor de transportsector hebben, kunnen daar vaak niet meteen aan de slag. Er is bijvoorbeeld een vrachtwagenrijbewijs nodig en aanvullende certificaten voor chemisch- of zwaar transport. Jan Zoetelief: “Wij investeren tijd en geld om kandidaten klaar te stomen voor de arbeidsmarkt en zeker geldt dat ook voor de transportsector. Dat is zelfs een van de kansrijke sectoren voor deze doelgroep.” Het Werkbedrijf is een regionaal samenwerkingsverband van Nijmegen en omliggende gemeenten. Begin 2015 ging het van start en volgens Jan Zoetelief ‘komt het nu echt op stoom’. Hij vervolgt: “Ik heb er alle vertrouwen in dat ook laag opgeleide mensen in de bijstand aan het werk kunnen in de sector. Te meer daar er zo’n grote verscheidenheid aan functies geboden wordt.”

Milieuwinst

De wethouder pakt een krantenartikel van tafel. Het gaat over containerterminal BCTN aan de Waal bij Nijmegen. Jan Zoetelief onderschrijft de ingeslagen weg van het bedrijf naar groei en groener vervoer. Een groei die past bij de stad die Nijmegen wil zijn. Hij zegt: “BCTN is zich bewust van de groene identiteit van de stad. Het bedrijf is bereid daarin mee te denken. Groei, overslag, containertransport, hoe gaan we dat schoner maken? BCTN wil elektrisch aangedreven binnenvaartschepen laten bouwen voor het containervervoer. De elektriciteit zou door middel van windenergie opgewekt moeten worden. Denk je eens in wat voor milieuwinst daarmee geboekt kan worden. Kortom: Er staan mooie dingen te gebeuren in de logistiek. Groei van de werkgelegenheid voor de onderkant van de arbeidsmarkt en milieuwinst door toepassing van duurzame innovaties.” «

Fotografie: Goedele Monnens

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.