Waarom lokale SEO tegenwoordig onmisbaar is voor ondernemers

5 augustus 2022 09:33

Waarom lokale SEO tegenwoordig onmisbaar is voor ondernemers

Lokale SEO is voor veel MKB'ers tegenwoordig de manier om te concurreren met grote merken. Door het aanbod onder de aandacht te brengen van consumenten in de buurt, hebben kleinere bedrijven een grote voorsprong op anonieme online ketens. Lokale SEO is groot en wordt steeds groter. Daarom wordt het steeds belangrijker voor bedrijven om de stap te zetten naar lokale vindbaarheid.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO, of lokale zoekmachineoptimalisatie, is het optimaliseren van je website en bedrijfsvermeldingen voor lokale zoekopdrachten. Door dit te doen zorg je ervoor dat je onderneming vaker en hoger in de lokale zoekresultaten van Google komt te staan en dus beter zichtbaar is voor lokale consumenten.

Denk eens terug aan de laatste keer dat je naar iets op zoek was in de buurt. Misschien was het een fietsenmaker om je ketting te laten spannen, een koffietentje om even wat mails te beantwoorden, of een schoenmaker om snel een extra sleutel te laten maken. De kans is groot dat je door Google uiteindelijk gevonden hebt wat je zocht.

Dat is de essentie van lokale SEO. De missie van Google is om haar gebruikers de beste resultaten te geven voor de zoekopdrachten die ze doen. Wanneer het algoritme van Google opmerkt dat de zoekopdracht een lokale zoekintentie heeft, dus wanneer er gezocht wordt naar iets in de buurt, zullen de lokale zoekresultaten een prominente plek krijgen op de zoekresultatenpagina.

De kracht van lokale SEO

Dat je consumenten in je omgeving kan bereiken is in principe niet zo bijzonder. Dat kan namelijk ook met andere soorten reclame. De gigantische toename in zichtbaarheid en het hoge conversiepercentage is vooral wat lokale SEO zo interessant maakt.

Er zijn talloze statistieken die elk de kracht van lokale SEO bewijzen. Hieronder hebben we de interessantste voor je opgesomd:

  • Volgens Google bezoekt 76% van de consumenten die een lokale zoekopdracht uitvoert binnen 24 uur een winkel. 28% van die winkelbezoeken eindigt zelfs in een aankoop.
  • Volgens Google heeft 46% van alle zoekopdrachten die ze verwerken een lokale zoekintentie.
  • 61% van alle consumenten voert elke dag een lokale zoekopdracht uit.
  • 82% van alle consumenten bekijkt de reviews van lokale zoekresultaten. Hier besteden ze gemiddeld 14 minuten aan.
  • 74% van alle consumenten die een winkel bezoeken geeft aan daarvoor eerst een lokale zoekopdracht te hebben gedaan.

Zoals deze statistieken aangeven is lokale SEO een krachtige vorm van marketing waarmee je makkelijk onder de aandacht komt van lokale consumenten die sneller bereid zijn om iets af te nemen.

Waarom lokale SEO tegenwoordig onmisbaar is voor een succesvolle onderneming

Door je website en je bedrijfsvermeldingen te optimaliseren voor lokale SEO breng je je producten en services onder de aandacht van geïnteresseerde consumenten. Deze consumenten zijn op zoek naar wat jij aanbiedt en zitten ook nog eens in de buurt.

Hieronder vind je de vier voornaamste redenen waarom lokale SEO tegenwoordig een onmisbaar onderdeel is van een succesvolle onderneming en waarom je zo snel mogelijk moet beginnen met het optimaliseren voor lokale SEO.

1. Consumenten zoeken tegenwoordig vaker dan ooit lokaal

Er is een algemeen misverstand onder kleinere bedrijven dat consumenten eerder zullen kiezen voor grotere winkels. Gelukkig is dit niet het geval. Zoals eerder aangegeven heeft 46% van alle zoekopdrachten een lokale zoekintentie. Daarnaast is het aantal lokale zoekopdrachten de laatste twee jaar met 900% gegroeid.

Het is ook logisch. Als je snel iets wilt of nodig hebt, dan is het voor de meeste mensen makkelijker om naar een winkel te gaan en het daar te kopen. Als je iets online besteld zit je met levertijd en de onzekerheid of het wel is wat je verwacht.

Daarnaast is het niet altijd even makkelijk om een product online te kopen. Sommige producten wil je misschien eerst zien en uitproberen voordat je het koopt, zoals kleren, schoenen, meubilair, matrassen, etc. Er zijn zelfs producten die je helemaal niet online kan bestellen.

Hetzelfde geldt voor diensten en locaties. Wanneer je op zoek bent naar een restaurant, broodjeszaak, loodgieter of dakdekker, wil je er eentje vinden die bij jou in de buurt zit zodat je weet dat je er terecht kan.

2. Lokale zoekopdrachten leiden tot verkoop

Lokale consumenten gebruiken lokale zoekopdrachten om ondernemingen in de buurt te vinden. Het voordeel hiervan is dat deze lokale consumenten sneller bereid zijn iets te kopen.

Als iemand op Google zoekt naar een koffietent in de buurt dan doet diegene dat niet zodat hij het kan onthouden voor de volgende keer dat hij ergens een kopje koffie wil drinken. Hij zoekt een koffietent in de buurt op omdat hij op dat moment zin heeft in een kopje koffie.

Als we nog eens kijken naar het feit dat 76% van alle consumenten die een lokale zoekopdracht uitvoeren, binnen 24 uur een winkel bezoekt en dat 28% van die winkelbezoeken leidt tot een aankoop, dan is het conversiepercentage van lokale SEO ongeveer 19%. Dit is hoger dan elke andere vorm van marketing, behalve e-mailmarketing.

Dat is de kracht van lokale SEO. Met simpele optimalisaties zorg je ervoor dat jouw aanbod onder de aandacht komt van consumenten die er daadwerkelijk naar op zoek zijn.

3. Met lokale SEO breng je jouw onderneming onder de aandacht

Het is een feit dat er op dit moment consumenten op zoek zijn naar lokale ondernemingen in de buurt, maar als ze die van jou niet zien, dan gaan ze net zo makkelijk naar een concurrent.

Wanneer jij boven je concurrentie staat bij relevante lokale zoekopdrachten, zorg je ervoor dat potentiële klanten jouw onderneming als eerste zien. Dit heeft een positieve impact op de hoeveelheid verkoop vanuit lokale zoekopdrachten.

Uit onderzoek is gebleken dat 44% van de consumenten kiest voor één van de ondernemingen uit de top drie van de lokale zoekresultaten. Dit terwijl maar 8% de moeite neemt om meer resultaten te bekijken. Dit betekent dat het overgrote deel van alle consumenten jouw onderneming nooit zal zien als buiten de top drie staat.

Naast dat het belangrijk is om in de top drie te staan, is de kwaliteit en de hoeveelheid van je reviews ook erg belangrijk. Consumenten kiezen namelijk een onderneming in de top drie op basis van reviews.

4. Lokale SEO geeft je een grote voorsprong op je concurrentie

De concurrentie op het gebied van SEO en online marketing in het algemeen is gigantisch. Lokale SEO is echter nog steeds iets waar veel ondernemingen nog niet optimaal gebruik van maken.

Hierdoor is het niet moeilijk om te concurreren met andere ondernemingen binnen je niche. Het is zelfs zo dat 44% van alle ondernemingen nog geen Google Bedrijfsprofiel heeft aangemaakt en dat 70% geen geoptimaliseerd Google Bedrijfsprofiel heeft, terwijl dit één van de eerste stappen van lokale SEO is.

Hoog scoren bij lokale zoekopdrachten is de sleutel tot succes

Hoog scoren bij relevante lokale zoekopdrachten is de sleutel tot succes voor jouw onderneming. Tijdens het lezen van dit artikel hebben talloze consumenten in jouw regio gezocht naar de producten of diensten die jij aanbiedt. Jouw onderneming kwam alleen niet bovenaan te staan in de lokale zoekresultaten en ze hebben voor één van je concurrenten gekozen.

Je kunt er niet omheen, lokale SEO is belangrijk en wordt steeds belangrijker. Stilstand is achteruitgang omdat het belang van lokale SEO voor steeds meer ondernemingen duidelijk wordt. Begin dus vandaag nog met het optimaliseren van je website om bovenaan te komen bij lokale zoekopdrachten of neem contact op met een SEO bureau voor hulp met je lokale SEO.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.