Waarom linkbuilding belangrijk is voor je zichtbaarheid in Google

7 januari 2022 09:32

Waarom linkbuilding belangrijk is voor je zichtbaarheid in Google

Ondanks de coronacrisis blijft het aantal bedrijven in Nederland groeien. Dat betekent dat je als ondernemer of als merk écht op moet vallen, wil je de aandacht van een potentiële klant of opdrachtgever trekken.

Als er iets is dat je daarbij kan helpen dan is het wel linkbuilding. De cijfers liegen er niet om: er wordt sinds de Covid pandemie steeds meer aan linkbuilding gedaan, beaamt ook ALL the way UP. Tijd dus om je eigen linkbuilding aan te pakken! In dit artikel lees je er meer over.

Wat is linkbuilding precies?

Wanneer je net bent begonnen als ondernemer is de kans groot dat je nog niet precies weet wat linkbuilding is. No worries. Linkbuilding is niets meer en niets minder dan het verkrijgen van links op je eigen website en op andere websites. Google beoordeelt jouw website op basis van dergelijke links en de hoeveelheid ervan. De zoekmachine ziet het als een soort aanbeveling van anderen om naar jouw website te gaan. Je moet hierbij niet zomaar iedere website vragen om een linkruil; het is belangrijk om te gaan voor kwalitatieve links met context. Alleen daarmee kun je een hogere plek krijgen in de zoekmachine.

Grootste voordelen van linkbuilding

Nu vraag je je misschien af waarom je zou moeten beginnen met linkbuilding. Simpel: het is een van de meest belangrijke SEO-technieken waarmee je hoger kunt scoren in Google. Dat betekent dat mogelijke opdrachtgevers en klanten jouw website als een van de eersten zien wanneer er op een bepaald keyword of onderwerp wordt gezocht. Kortom: linkbuilding kan zorgen voor meer klanten wat weer kan zorgen voor meer omzet en winst. Kassa! Daarom is het zeker aan te raden om te investeren in linkbuilding wanneer je serieus met je bedrijf bezig wilt gaan. Het kan een boost betekenen voor de groei van je onderneming.

Kwalitatieve links zijn belangrijk

Beginnen met linkbuilding an sich is niet heel moeilijk. Wat je echter wel moet weten, is dat je niet zomaar aan linkruil moet doen. De kwaliteit van de link is namelijk ontzettend belangrijk. Google wordt steeds slimmer en kan heel gemakkelijk zien of je linkt om het linken of dat je link kwaliteit heeft en je daadwerkelijk wordt aanbevolen door anderen. Daarnaast biedt een link zonder een terugverwijzende link meer waarde aan voor de zoekmachine. Kijk goed naar relevante websites die inhoudelijk vergelijkbaar zijn met jouw website of pagina. Hierbij geldt: hoe belangrijker het andere platform is des te meer waarde de link heeft.

Aan de slag met goede content

Tot slot is het aan te raden om te kijken naar de content waarin de link wordt verwerkt. Het motto ‘content is king’ wordt niet voor niets vaak gebruikt in de wereld van SEO en marketing. Een link aanbieden zonder enige context heeft vaak weinig nut. Wat je tegenwoordig beter kunt doen, is je link aanbieden in de vorm van een interessante blog of een informerend artikel waarin de link naar je website is verwerkt. Bied dergelijke artikelen aan bij websites die voor jouw niche interessant zijn en die het liefst wat autoriteit hebben. Het is belangrijk om zo’n tekst zo natuurlijk mogelijk te maken zodat Google de content herkent als kwalitatief en interessant voor de zoekmachine.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.