Waarom Lifeport meer is dan het ‘Gelderse Brainport’

14 december 2021 08:38

Waarom Lifeport meer is dan het ‘Gelderse Brainport’

Met veel enthousiasme ben ik sinds dit jaar voorzitter van VNO-NCW Midden regio Arnhem-Nijmegen. Vanwege die functie mag ik ook lid zijn van The Economic Board. Een mooie uitdaging. Ik ben overtuigd van de kracht en noodzaak van de triple helix en geloof in de potentie van de regio Arnhem-Nijmegen, door The Economic Board omgedoopt tot Lifeport. Maar we moeten oppassen dat we ons niet blijven spiegelen aan het Eindhovense Brainport.

Ik hoor de vergelijking tussen Lifeport en Brainport vaak. Als ondernemer was ik met Additive Industries in Eindhoven gevestigd en nu ben ik dat weer met PhotonFirst. Ik kan vertellen: Brainport en Lifeport zijn compleet verschillend, met allebei hun eigen unieke kwaliteiten.

Verschillende sectoren en andere historie

Natuurlijk, Brainport is een mooi voorbeeld van de kracht van triple helix. Met jarenlang pionieren is daar bovendien heel veel ervaring opgedaan waar we van kunnen leren. Maar we moeten ons daar met Lifeport niet blindelings aan spiegelen. Brainport kent een andere uitgangssituatie. Het heeft een dominante industrie - de hightech maakindustrie – en dus veel gelijke belangen. Met Lifeport zijn we goed in meer verschillende sectoren: health, energy, food en hightech, met name. Dat maakt de uitdaging om goed samen te werken veel groter, maar het biedt wel extra kansen. Cross-overs tussen die sectoren kunnen ervoor zorgen dat ze elkaar versterken. Om een voorbeeld te geven: voor de energietransitie, voor innovatieve health, maar ook voor uitdagingen rond food en agro is allemaal technische kennis nodig. Van kunstmatige intelligentie bijvoorbeeld.

Nog een verschil met Brainport: daar bestond al een ecosysteem, door de historie van Philips en later ASML. Door de grote impact van de transitie waar Philips doorheen moest, werd samenwerken onvermijdelijk. Pas daarna is het stempel Brainport bedacht. Die samenwerkingen zijn de basis, dat kun je niet afdwingen met een merk of een logo.

Dat samenwerken kunnen wij in de regio Arnhem-Nijmegen ook. De term Lifeport is prima, maar het begint bij dat samen optrekken. Zolang iedereen, niet in de laatste plaats alle verschillende gemeentes, het grotere belang ziet, dan liggen er prachtige kansen.

Ilko Bosman

Voorzitter VNO-NCW regio Arnhem- Nijmegen en lid van The Economic Board

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.