Waarom jij linkbuilding moet inzetten voor jouw bedrijf

1 juli 2022 16:11

Waarom jij linkbuilding moet inzetten voor jouw bedrijf

Linkbuilding is één van de belangrijkste onderdelen van SEO, maar tegelijkertijd ook een heel arbeidsintensief en lastig proces. Waarom zou je je hier dan aan wagen? Met een juiste linkbuilding strategie valt er heel veel winst voor jouw bedrijf te behalen. In dit artikel lees je over de definitie van linkbuilding, de voordelen en een aantal linkbuilding strategieën. Ten slotte geven we je nog een tip over hoe het uitvoeren van linkbuilding eenvoudiger wordt middels een platform.

Wat is linkbuilding precies? Linkbuilding is het verkrijgen van links (zogeheten backlinks) van externe domeinen naar jouw website. Het doel hiervan is om meer bezoekers naar jouw website te trekken. De links worden door Google gezien als een soort stemmen. Hoe meer stemmen naar jouw website gaan, hoe hoger Google jouw website zal beoordelen. Echter gaat het bij linkbuilding niet alleen om het vergaren van zoveel mogelijk links naar jouw website. De kwaliteit van deze backlinks is minstens zo belangrijk. Het onderwerp van de website moet gerelateerd zijn aan jouw bedrijf, anders zal Google de link als niet waardevol beschouwen.

Linkbuilding wordt ook wel gezien als één van de lastigste onderdelen van SEO, omdat het moeilijk te visualiseren is. De score van jouw linkbuilding resultaat wordt namelijk door verschillende tools zoals Ahrefs, Majestic, Moz en Semrush op een andere manier weergegeven. Niemand weet dan ook exact hoe Google de autoriteit van een website beoordeelt. Doordat het allemaal relatief is, geldt “hoe hoger de autoriteit van mijn website, hoe beter” ook niet altijd. Het is namelijk erg afhankelijk van de branche waarin jij met jouw bedrijf opereert. Gebruik daarom dus altijd de autoriteit score van jouw website als een vergelijkend middel tegenover de websites van jouw concurrenten.

Voordelen van linkbuilding

Als linkbuilding op een goede manier wordt ingezet, kan het veel voordelen opleveren. Ten eerste kunnen de verwijzende links voor extra bezoekers zorgen op jouw website. Een kwalitatieve backlink vanuit een populaire website, kan dan ook erg interessant zijn voor jouw bedrijf, mits jouw content aansluit op het onderwerp van de verwijzende website.

Deze extra bezoekers kunnen uiteindelijk ook zorgen voor extra conversies en dus omzet!

Het tweede voordeel zijn de hogere posities in Google. Als er veel kwalitatieve links verwijzen naar jouw website, zal Google dit beoordelen als waardevol. “Als er zoveel goede links naar die website gaan, dan moet het wel de goed zijn”. De hogere posities in Google zullen dan ook weer goed zijn voor meer bezoekers, jouw ‘potentiële nieuwe klanten’. Iets waar iedere ondernemer blij van wordt. 

Daarnaast kan je jouw reputatie en betrouwbaarheid binnen jouw vakgebied vergroten door het inzetten van linkbuilding. Dit is het beste uit te leggen aan de hand van een voorbeeld. ‘Stel jij bent een fysiotherapeut en schrijft op jouw website over behandelingen bij fysieke pijntjes. De content en informatie die jij schrijft, is zo goed dat andere websites dit oppikken en ernaar linken. Hoe meer kwalitatieve backlinks naar jouw website, hoe hoger jouw autoriteit op het gebied van behandelingen bij fysieke pijntjes. Klanten en lezers zullen jou dan zien als een echte expert op dat gebied. Dit is toch wat we allemaal willen als ondernemer?

Nog even in het kort de voordelen van linkbuilding op een rijtje:

  • Meer bezoekers uit externe domeinen
  • Hogere posities in Google
  • Hoge autoriteit en betrouwbaarheid
  • Toename in bezoekers, conversies en omzet

Linkbuilding strategieën

Linkbuilding is op veel verschillende manieren uit te voeren. De ene strategie vergt meer inspanning dan andere, maar levert betere resultaten op. Het is daarom ook van belang om goed vooronderzoek te doen naar welke linkbuilding strategie het beste past bij jouw bedrijf. Om je een handje op weg te helpen hebben we alvast een aantal veelgebruikte strategieën toegelicht.

  • 404 linkbuilding: deze linkbuilding strategie kost veel tijd en aandacht, maar kan zeer mooie resultaten opleveren. Bij deze strategie ga je op zoek naar websites die linken naar niet bestaande pagina’s, zogeheten 404 pagina’s. Deze pagina is een foutmelding die wordt weergegeven als een pagina niet meer bestaat of als de URL is aangepast. Als je zo’n pagina hebt gevonden, kun jij de websitebeheerder vragen of jij de pagina opnieuw mag vullen met jouw content. Omdat een 404 pagina slecht is voor de online vindbaarheid van een website, zullen ze hier sneller voor open staan. Vervolgens ga je de pagina vullen met jouw kwalitatieve content, bestaande uit tekst en bijvoorbeeld foto’s of video’s. Een verwijzing naar jouw tekst mag uiteraard niet ontbreken in ruil voor jouw harde werk. Met de 404 linkbuilding strategie creëer je dus eigenlijk een win-win situatie voor jouw en de websitebeheerder. Let er hierbij wel weer op dat het onderwerp van de content en de website aansluiten op jouw vakgebied.
     
  • Guest posts: gastbloggen is bijna hetzelfde als 404 linkbuilding. Het idee is dat je kwalitatief goede content schrijft voor een blogwebsite in ruil voor een backlink. Maar hoe vind je dan die websites waar jouw content op geplaatst mag worden? Wellicht ken je al een aantal bloggers in je kring die je kunt benaderen. Daarnaast kun je ook op internet zoeken naar geschikte websites. Houdt hierbij uiteraard wel weer rekening met de relevantie van de website.
     
  • Linkbait: bij deze strategie ga je content creëren, puur met de reden om er backlinks mee te vergaren. Dit komt vaak voor bij een primeur, hilarische video of een opvallend nieuwtje. Mensen zullen dit willen delen op hun website voor hun volgers en bezoekers, waardoor jij op een natuurlijke manier nieuwe backlinks verkrijgt.

Linkbuilding platform

Je denkt nu misschien dat linkbuilding niks voor jou is, omdat het te moeilijk en tijdrovend is. Maar linkbuilding hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Middels een linkbuilding platform wordt het uitvoeren van linkbuilding een stuk eenvoudiger en leuker. Het platform biedt je namelijk verschillende mogelijkheden voor het plaatsen van links op websites van hoge kwaliteit. Zoals je zelf misschien wel weet is het lastig om de juiste kwalitatieve links te vinden. Publisher Place heeft hier een oplossing voor gevonden. Op het platform komen namelijk aanbieders en vragers bij elkaar in één portaal. Door gemakkelijke filteropties is de juiste link voor jouw bedrijf zo gevonden. Het grote aanbod aan websites op een linkbuilding platform houdt in dat jij zelf niet hoeft te zoeken naar websites voor jouw content. Ga er mee aan de slag en je zult merken dat linkbuilding helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Wacht dus niet langer met het inzetten van linkbuilding en verhoog de autoriteit van jouw website en scoor beter in Google!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.