Waar moet een nieuwe homepage aan voldoen?

17 januari 2022 16:00

Waar moet een nieuwe homepage aan voldoen?

Bij een nieuw bedrijf hoort doorgaans een nieuwe website. Ook bestaande MKB-organisaties zijn toe aan hun 2e, 3e, 4e, of zelfs 5e website. Met iedere vernieuwde site of serieuze website-update worden er keuzes gemaakt rondom de homepage. Wat zet je er op, hoe richt je de pagina in en wat is de beste manier om deze vorm te geven? Met dit artikel geven we een aantal tips voor het opzetten of vernieuwen van de homepage.

Het belang van een homepage

Steeds meer mensen vinden jouw website via de zoekmachines. De kans is groot dat ze dan niet op jouw homepage landen maar op een blogpost, landingpage of productpagina. Is de homepage dus nog wel zo belangrijk? Het antwoord daarop is: jazeker! En wel om deze redenen:

  • Veel mensen bezoeken de homepage om te kijken wat de autoriteit is van de website waar ze een blog, productpagina of landingpage van bezoeken.
  • Een groot deel van het zoekverkeer komt nog steeds rechtstreeks via de homepage binnen
  • Er zijn bezoekers die rechtstreeks op jouw homepage terechtkomen omdat ze zoeken naar je merk
  • Veel organisaties worden via hun homepage gevonden op belangrijke keywords.

Voldoende redenen dus om hier zorgvuldig naar te kijken en voldoende aandacht aan te besteden.

Tips voor de inrichting van de homepage:

1. Kernbelofte in plaats van producten

Met de homepage heb je de kans om indruk te maken. Natuurlijk kun je er flagship-products op vertonen, productinnovaties op aankondigen en aanbiedingen tonen. Het gaat echter niet om de producten. Met de homepage wil je zo snel mogelijk de aandacht grijpen en vasthouden. Daarvoor zul je in moeten spelen op de diepere waarden van de bezoeker. Deze bezoekt jouw site met een bepaald vraagstuk, een probleem of een uitdaging. Door hier op in te haken en op de diepere laag in te haken heb je meer kans dat je het merk lading geeft en de uiteindelijke productboodschap beter overkomt.

Een voorbeeld;

Een directeur van een MKB-organisatie is veel tijd kwijt aan maken van offertes, bijhouden van verkoopkansen en opvolgen van salestaken. Via een zoekmachine of een vergelijkingssite over CRM systemen voor het MKB komt hij bij een leverancier van CRM software terecht. Deze directeur is erg zoekende en wil vooral weten wat voor club er achter de software zit, waar de club voor staat en wat de visie is op sales en het inrichten van salesprocessen. Hij verwacht via de homepage deze indruk te krijgen. Een anonieme productsite zou hem afschrikken in deze fase van de zoektocht.

2. Bewijsvoering

Je kunt natuurlijk van alles roepen maar mensen zien daar graag een onderbouwing van. Staaf je claims dus met bewijzen. Om bij het voorbeeld van de CRM leverancier te blijven: denk aan testimonials van klanten, keurmerken van brancheverenigingen en verwijzingen naar crm reviews in onafhankelijke online magazines.

3. Spreek je buyer persona’s aan.

Maak je site duidelijk met het oog op de belangrijkste stakeholders. Door hier keuzes in te maken kun je de tone-of-voice aanpassen op deze specifieke doelgroepen. Daarmee vergroot je de kans op een klik.

4. Benoem de pijnpunten voor herkenning    

De producten of diensten van jouw onderneming halen bepaalde pijnpunten weg en helpen de doelgroep bij het behalen van doelen. Door deze expliciet te benoemen heb je meer kans op een waardevolle interactie met je merk. Dit gaat hand in hand met het onderstrepen van het onderscheidend vermogen en de belangrijkste voordelen t.o.v. anderen.

5. Vergeet de belangrijkste call-to-actions niet

De homepage zal bezocht worden door doelgroepen in verschillende fases van hun customer journey. Zorg dat je voor iedere type bezoeker de juiste call-to-actions aanbiedt. De ene bezoeker wil graag meer informatie lezen over een thema, de andere wil graag direct een demo zien of proberen. Beperk het aantal call-to-actions tot de belangrijkste. Op deze site over marketing bijvoorbeeld, vind je de call-to-action (aanmelden nieuwsbrief) bovenaan op de homepage.

Conclusie

Een nieuwe homepage is voor veel mensen nog steeds het startpunt van het bezoek van je site. Deze pagina is belangrijk en vraagt om duidelijke keuzes. Richt hem dus in voor de belangrijkste doelgroepen, denk goed na over de propositie, push niet teveel producten en biedt heldere call-to-actions aan.

Succes met jouw nieuwe website!

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.