
Content is onmisbaar voor een webshop. Teksten op een webwinkel geven klanten een idee wat ze kunnen verwachten van het productaanbod, de servicevoorwaarden en het bedrijf zelf. Maar bezoekers zijn niet de enigen die iets aan de content van een e-commerceonderneming hebben. Goede SEO copywriting maakt een webshop vindbaar en zorgt daarmee voor een continue bezoekersstroom. Verhoog je de waarde van je e-commerceonderneming met SEO copywriting, dan is dat dus een duurzame investering die op lange termijn veel nieuwe klanten kan opleveren.
SEO copywriting of adverteren?
De belangrijkste middelen om nieuwe klanten voor je webshop te werven zijn advertenties en SEO content. Voor een serieuze e-commerceonderneming is het niet zozeer de vraag voor welke optie je kiest, maar hoe je beide opties zo effectief mogelijk inzet. Advertenties zijn een uitstekend middel om een webshop die nog niet zo bekend is in de kijker te spelen bij mensen die geïnteresseerd zijn in de producten of diensten die je aanbiedt. Bovendien kun je via de advertentieplatformen van grote zoekmachines, zoals Google Ads, goed in de gaten houden hoeveel mensen op je advertenties klikken.
Content en advertenties versterken elkaar
SEO copywriting biedt echter voordelen die je met adverteren op zoekmachines niet hebt. Op een advertentie die boven de organische zoekresultaten in Google staat moet je steeds opnieuw bieden. Het kost dus iedere keer weer geld en je kunt de biedingen ook verliezen. Goede SEO content levert je langdurig een hoge plek in de organische zoekresultaten op. Gebruikers die op zoek zijn naar de producten of diensten die jouw webshop levert zien je webshop langere tijd bij de bovenste zoekresultaten staan. Op die manier zorgt copywriting voor een continue bezoekersstroom naar je webshop.
Content is echter ook belangrijk voor bezoekers die via advertenties op een webshop terechtkomen. Het laat ze zien dat ze op de juiste plek zijn. Goede SEO content spoort een klant bovendien aan tot een conversie. Organische vindbaarheid en advertenties versterken elkaar dus en zijn beide belangrijk voor de groei van een e-commerceonderneming.
Op bezoekers gerichte content is goede content
SEO content werkt het beste als de teksten op de bezoekers gericht zijn. Content die aansluit op de zoekopdrachten en de verwachtingen van de bezoeker converteert het beste. Het is daarin belangrijk om rekening te houden met de verschillende koopfasen van de klant. Oriënterende klanten zijn in eerste instantie op zoek naar informatie over producten. De algoritmes van zoekmachines, zoals Google’s RankBrain, leren dit steeds beter begrijpen. Content met veel informatie over het productaanbod maken een webshop interessant om te bezoeken voor klanten, die op hun beurt weer aan het algoritme laten zien dat de shopcontent goed op hun zoekopdracht aansluit.
Zo hoog mogelijke ROI op SEO copywriting
Omdat de looptijd van SEO content langer is dan die van de gemiddelde advertentie, verdien je de investering in SEO copywriting meestal snel terug. Het is wel nuttig om regelmatig de content te updaten als er bijvoorbeeld wijzigingen in het assortiment zijn geweest. Zoekmachines belonen actualiteit en daarom krijgen pagina’s die recent geüpdatet zijn een hogere ranking dan gelijkwaardige pagina’s waarvan de laatste update langer terug is. Ook kun je periodiek een nieuwe keywordanalyse uitvoeren om te controleren of de keywords die centraal staan in je SEO-strategie nog wel aansluiten op het zoekgedrag van je potentiële doelgroep. In de meeste gevallen zal dat een veel minder hoge kostenpost zijn dan dagelijks op advertenties bieden.
Content hoort bij een groeistrategie
Voor beginnende webshops of e-commerceondernemers met een nieuwe storeview is het verleidelijk om veel te investeren in online advertenties om zo zichtbaarder te worden. Zonder goede content is het echter onwaarschijnlijk dat klanten op de site blijven hangen en iets kopen. Bovendien leidt goede SEO content langdurig tot een hoge vermelding in de organische zoekresultaten. Een goede groeistrategie is zonder content niet mogelijk.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.