Veranderende wet-en regelgeving rondom reiskostenvergoedingen
20 november 2020 13:28

Sinds het uitbreken van de coronacrisis in Nederland, is thuiswerken de nieuwe norm. Een groot deel van het land werkt standaard vanuit huis. Van het ene op het andere moment veranderde vrijwel elk aspect van het werkende leven zoals we dat tot voor kort kenden.
Dit zorgde voor een significante afname in het aantal reisbewegingen op de weg en in het openbaar vervoer, voornamelijk op het gebied van woon-werkverkeer en zakelijk reizen. Veel werkgevers stonden voor de vraag wat te doen met hun OV-abonnementen en vaste reiskostenvergoedingen van hun medewerkers. De werkelijke reiskosten van medewerkers waren immers (bijna) tot nul gereduceerd.
De overheid bood voor 2020 soelaas door tijdelijk een soepel fiscaal beleid te hanteren, maar vanaf 1 januari wordt de standaard wet- en regelgeving voor reiskostenvergoedingen weer van kracht. Met het oog op de huidige ontwikkelingen komen veel organisaties daardoor fiscaal en praktisch in de knel als zij geen nieuwe keuzes maken ten aanzien van hun beleid rondom reiskostenvergoedingen.
Hoe kun je zo goed mogelijk inspelen op de nieuwe situatie? Wat verandert er wettelijk en fiscaal? Welke afwegingen moet je als werkgever maken bij het herijkenvan je vergoedingenbeleid?
In deze whitepaper geven we antwoord op deze vragen en helpen we je op weg bij het bepalen van het meest optimale beleid voor je organisatie.
Team Shuttel
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.