Van voedselverspilling naar innovatieve textiel

12 oktober 2021 15:15

Van voedselverspilling naar innovatieve textiel

Als kersverse Kiemt-medewerker probeer ik mijn weg, of beter gezegd mijn plek, te zoeken in de wereld van duurzaamheid. Minder vlees eten, minder autorijden, minder vliegen, minder kopen, minder verbruiken - ik doe het allemaal.

Maar ik werd meteen met mijn neus op de feiten gedrukt toen ik me begon in te lezen over het eerstvolgende Kiemt-event. Het innovatief congrestival ‘The Future of Us’ vindt, verbindt, vertelt en versnelt op innovatiegebied en laat het thema voedselverspilling niet onbesproken.

We zouden gemiddeld 34 kilo voedsel per jaar weggooien en ik kan niet ontkennen dat ik daar ook een steentje aan bijdraag. In ons gehaaste leven gebeuren wel vaker dingen die je, als je even de tijd neemt om erbij stil te staan, liever anders zou zien. Maar de klimaatimpact van voedselverspilling is enorm. En daar doet iedereen aan mee. Hoogste tijd voor meer circulariteit in het voedselsysteem dus!

Gelukkig wordt er continu gedacht in oplossingen en wordt voedselafval al hergebruikt als dierenvoer, biogas en compostering. Maar de wereld van duurzame innovaties staat nooit stil. Zo wordt voedsel inmiddels omgezet tot bruikbare textiel. En eerlijk is eerlijk, de modewereld kan iedere nieuwe stap op het gebied van verduurzaming wel gebruiken.

Kleding die je op de composthoop kunt gooien is misschien nog even wennen, maar als je je eens verdiept in deze zogenoemde food waste textiles, zul je versteld staan. Het gaat van paddestoelenleer, ananasleer en druivenleer tot textiel gemaakt van eierschalen, rijst, sinaasappelschillen, maïs, bieten en zelfs wijn - in een verfbad van bacteriën of koffiedik. De sky is the limit - twee primaire levensbehoeften die samensmelten tot een innovatief modebeeld en een duurzamere wereld.

De ontwikkelingen zijn al een tijdje gaande, maar steeds meer grote jongens in de fashion industrie tonen interesse en dat is een goed teken! Er is nog een hoop werk aan de winkel, maar de toon is gezet. Dus wat mij betreft staan we bij de volgende editie van ‘The Future of Us’ allemaal in een pak van bananenzijde en paddestoelschoenen! «

Martine Kwakernaak
Copywriter bij Kiemt
www.kiemt.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.