Van beschermheer van de kapitein naar logistieke duizendpoot
26 november 2018 15:26
In 1872 kwam scheepseigenaar Coenraad Kuhlman vanuit Rotterdam per boot naar Harlingen om daar een cargadoors- annex assurantiekantoor te starten. Het bedrijf werd bij de Friese Kamer van Koophandel geregistreerd onder de naam C. Kuhlman Jzn. Het zou de start worden van wat nu, na ruim honderdvijfenveertig jaar, Kuhlman Repko Shipping heet.
De cargadoor
Andere woorden voor cargadoor zijn scheepsagent, scheepsmakelaar of scheepsbevrachter. Een cargadoor brengt de transportcontracten tot stand tussen een rederij en de aanbieder van de lading. Hij zorgt ervoor dat de schepen zonder problemen of wachttijden de haven binnen kunnen lopen en dat alles wordt geregeld zolang het schip in de haven ligt, met als één van de belangrijke taken het transport van de scheepslading naar de klant. In de tijd van Kuhlman gebeurde dat voornamelijk met zeilschip, paard en wagen en skûtsje. Verder zorgt de cargadoor voor proviandering aan boord, maar hij regelt bijvoorbeeld ook dat bemanningsleden naar de tandarts kunnen en meer van dat soort alledaagse zaken. De facturen die daarmee samengaan worden door hem verzameld en zodra het schip weer vertrokken is, betaalt hij die aan alle lokale dienstverleners waarna hij een factuur stuurt naar de rederij.
Aan het woord is Erno Leguijt; sinds 2013 directeur van Kuhlman Repko Shipping: “De reden om een cargadoor in te zetten is van oorsprong eigenlijk om de kapitein te beschermen. Die komt misschien twee of drie keer ergens in een havenplaats en in het verleden, toen het scheepsagentschap nog niet bestond, werd zo’n man dan financieel compleet uitgekleed. Door de tussenkomst van de cargadoor werd dat voorkomen. Een scheepsagent is in die zin eigenlijk ook een soort beschermheer voor lading en schip.”
In het kort de geschiedenis
Erno gaat kort in op de geschiedenis van het bedrijf: “Kuhlman had overal zijn connecties en verzorgde het transport vanaf het platteland naar de haven en van de haven naar het achterland. En omdat hij contacten had met diverse rederijen, kwam de juiste lading altijd aan boord van het juiste schip. Coenraad Kuhlman overleed in 1906 en werd opgevolgd door zijn zoon Johannes. In 1917 kwam diens neef, Johannes van der Meer, bij het bedrijf werken om negen jaar later in 1928 eigenaar te worden. Tussen 1955 en 1975 heeft het bedrijf zelf ook nog zeven schepen, met name coasters, gehad. In de jaren ‘80 werd besloten de eigen schepen te verkopen en de werkzaamheden weer specifiek te richten op agentschappen. Sinds die tijd zijn we eigenlijk van port agency, of scheepsagentschap, uitgegroeid naar een logistiek dienstverlener.”
Dat Kuhlman Repko Shipping in 2013 voor Erno Leguijt koos als nieuwe directeur, is niet zo vreemd. Hij heeft voor die tijd jarenlang in de logistiek gewerkt en was onder andere vijftien jaar lang projectmanager in de logistiek bij een groot Japans bedrijf in de Randstad. Als ik naar zijn persoonlijke achtergrond vraag, reageert hij bescheiden met de opmerking dat dat niet zo spannend is, maar dat ik op zijn LinkedIn profiel precies kan zien waar hij voor staat. Wat daar uitspringt is: “Logistieke dienstverlening is mijn vak. Het sluiten van professionele vriendschappen is de manier waarop ik dat doe.” De laatste zin zegt duidelijk iets over zijn manier van zaken doen en het sluit perfect aan bij het bedrijf waarover hij zegt: “Binnen Kuhlman Repko zijn we, voor onze klanten, altijd op zoek naar waar de nuances zich bevinden. Het uiteindelijke doel is de juiste logistieke oplossing leveren waardoor opdrachtgevers binnen tijd, budget en scope hun zaken gerealiseerd krijgen.”
“Rotterdam ‘gaat als de brandweer’!”
Terug naar de jaren ’80: Na de verkoop van de schepen ging Kuhlman Shipping, zoals het bedrijf in de loop der jaren was gaan heten, een samenwerking aan met Repko Shipping waardoor de huidige bedrijfsnaam ontstond. Sindsdien is het bedrijf zich meer gaan verdiepen in douanewerkzaamheden, wat in mindere mate al gedaan werd met de voormalige vloot, en begon het met de verzorging van de im- en export voor diverse bedrijven. Van daaruit begon het bedrijf met werkzaamheden in de transportsector wat zich in eerste instantie nationaal afspeelde met af en toe een vracht richting Duitsland, maar zich ontwikkeld heeft tot wereldwijd containertransport en vervoer van projectladingen.
Erno: “Na de verkoop van de eigen vloot is het bedrijf begonnen zichzelf opnieuw uit te vinden en eigenlijk vinden we onszelf momenteel weer opnieuw uit door uitbreiding van dienstverleningen en het zoeken naar nieuwe locaties. Wij doen nu in principe alles op transportgebied: luchtvracht, zeevaart en wegtransport. Sinds oktober 2017 hebben we een vestiging in Rotterdam en die ‘gaat als de brandweer’! Van daaruit verzorgen we onder andere voor een aantal hele grote meubelimporteurs de complete logistiek vanaf Azië tot aan hun distributiecentra. Vanaf het moment dat de importeur daar zijn goederen bestelt tot en met de levering voor zijn deur, wordt hij compleet door ons ontzorgd.”
Naast Rotterdam is Kuhlman Repko Shipping een project gestart in Lauwersoog, omdat Erno en zijn mensen ervan overtuigd zijn dat de haven daar de meest strategische ligging heeft in verband met de te bouwen windmolenparken ten noorden van de Waddeneilanden. En dan denken ze niet zozeer aan alle grote onderdelen, want Erno vindt het niet meer dan logisch dat die vanuit de Eemshaven verscheept worden, maar richten ze zich op vervoer van bemanningen, proviand en zogenaamde spare parts, ofwel reserve- en vervangingsonderdelen. “Daar is Lauwersoog de meest ideale haven voor.”, aldus Erno.
De Brexit en wat dat betekent voor de export
Omdat Kuhlman Repko Shipping douane expediteur is, brengt Erno de Brexit ter sprake: “Met het verdwijnen van de United Kingdom uit de Europese Unie kun je als ondernemer niet zomaar meer je goederen ‘met een factuurtje’ naar Engeland sturen, maar zul je daadwerkelijk moeten gaan invoeren en uitvoeren; ofwel je hebt te maken met im- en export, zoals met alle landen buiten de EU.”
Hij legt verder uit dat, wanneer je zaken doet met Engelse bedrijven, je in de nabije toekomst een EORI-nummer nodig hebt. Dat is een internationaal douane Identificatienummer wat vereist is om buiten de EU handel te kunnen drijven. Maar hoewel de Brexit er politiek doorheen is, zijn de beide overheden er echt nog niet klaar voor en dat zal volgens Erno ook nog wel even duren, wat naar zijn zeggen ook geldt voor de Britse en de Nederlandse douane en de Roro lijnen tussen Europa en Engeland. Roro staat voor Roll on roll off (red.).
Erno: “Er wordt richting bedrijven best wel wat paniek gezaaid rondom de Brexit in verband met de voorbereidingen daarop. Ik denk dat het op zich wel meevalt. Bedrijven moeten checken of ze dat EORI-nummer hebben. Zo niet, dan kun je er één aanvragen bij de Belastingdienst. Dat is op dit moment het meest belangrijke. Op het moment dat de Brexit dan daadwerkelijk plaatsvindt, kun je gewoon zaken blijven doen met Engelse bedrijven.”
Daarbij benadrukt hij dat Kuhlman Repko Shipping er qua voorbereidingen helemaal klaar voor is, of het nu een harde of een zachte Brexit wordt: “De ondernemer met vragen op dit gebied kan ons altijd bellen. Vanuit onze kennis en ervaring kunnen wij bedrijven helpen met de voorbereiding. Als het normale handelsgoederen zijn, is er niets aan de hand. Maar als het gaat om levensmiddelen, consumptiegoederen met een dierlijke oorsprong, planten en hout, dan heb je absoluut extra voorbereidingstijd nodig. Je hebt het dan over producten die bij binnenkomst gecontroleerd moeten worden op bijvoorbeeld dieren- en plantenziektes die schadelijk kunnen zijn voor de volksgezondheid en hier komen weer hele andere vergunningen bij kijken. Wij kunnen de ondernemer hierbij vanaf de eerste voorbereidingen tot en met de levering van de goederen bij de klant compleet ontzorgen.”
voor meer informatie: www.krshipping.nl
Tekst: Leo Singor
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.