
Eerlijke prijzen betalen en meer werkgelegenheid creëren, door de directe handel tussen Nederland en Rwanda te stimuleren. Dat is het doel van Uburyo Coffee. “Van jongs af aan droomde ik ervan om een eigen koffiemerk te beginnen. Toen ik een koffieplantage in Rwanda bezocht wist ik het zeker: ik ga Nederland kennis laten maken met de smaak van Rwanda en het bijzondere verhaal achter de koffies”, zegt Lorena Ho Tam Chay, eigenaar van Uburyo Coffee.
Kans op een nieuw bestaan
Rwanda is een koffieland in opmars en kent vele overlevenden van de genocide die op koffieplantages werken. Tijdens deze burgeroorlog die in 1994 plaatsvond zijn honderdduizenden mensen omgekomen. “De mensen daar staan zo positief in het leven en dat terwijl sommigen hun hele familie zijn kwijtgeraakt. Ze werken keihard om een nieuw bestaan op te bouwen”, licht Lorena toe. Het verhaal achter de oorsprong van de koffie inspireerde de 25-jarige onderneemster om tijdens haar studie Uburyo Coffee op te richten. Uburyo betekent in het Swahili, de taal die in Rwanda wordt gesproken, ‘kans’. Met Uburyo Coffee krijgen koffieboeren in Rwanda een kans op een nieuw bestaan dankzij koffie.
De smaak van Rwanda
De Premium Roast-koffie bestaat uit arabica koffiebonen en heeft smaak tonen van sinaasappel, karamel en chocolade. “Doordat we in Nederland voornamelijk gewend zijn aan bittere koffie, heb ik ervoor gekozen om een tweede koffielijn op te zetten”, vertelt Lorena. Deze zogeheten House Blend bestaat uit arabica koffiebonen uit Rwanda en Brazilië. “Een toegankelijke smaak die niet te veel afwijkt van wat de Nederlandse consument gewend is: bitter met een licht zuurtje”, benadrukt Lorena. De House Blend-koffie is behalve als koffiebonen ook te verkrijgen in koffiecapsules en heeft smaaktonen van noten, tropisch fruit en melkchocolade.
Directe handel
Lorena: “We kopen onze koffiebonen rechtstreeks in bij onze koffietelers en weten daardoor onder welke omstandigheden onze koffie wordt verbouwd. Door middel van directe handel kunnen we koffieboeren minstens 25% meer dan de Fartraide-prijs betalen voor hun oogst. Hiermee willen wij koffieboeren laten zien dat hun werk ertoe doet, d at hun aandacht voor detail wordt opgemerkt en dat wij ze steunen. We betalen onze koffieboeren premies voor kwaliteitskoffie en scholing, waardoor ze bijvoorbeeld opleidingen en trainingen kunnen volgen op het gebied van agrarische ontwikkelingen en productieprocessen.”
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.