Samenwerken de sleutel tot sterk techniekonderwijs bij Candea College

14 december 2021 08:38

Samenwerken de sleutel tot sterk techniekonderwijs bij Candea College

Als het bedrijfsleven en het techniekonderwijs niet intensief gaan samenwerken gaat er niets veranderen aan de tekorten aan technisch geschoold personeel. Dan blijft het onderwijs klassikaal en zonder aansluiting op de praktijk. Dat is in het kort de conclusie van het interview met Eric Robbers, directeur onderwijsprojecten bij het Candea College in Duiven.

Het Candea College in Duiven is in 1995 ontstaan uit een fusie van Mavo de IJsselborgh uit Duiven en de Andreas Scholengemeenschap uit Zevenaar. Het Candea is met een kleine tweeduizend leerlingen een brede streekschool met alle schooltypes (vmbo, mavo, havo en vwo) uit het reguliere voortgezet onderwijs. Het aanbod van de school sluit naadloos aan op het basisonderwijs en biedt toegang tot vervolgopleidingen op het mbo, hbo en het wetenschappelijk onderwijs. Speerpunten van het Candea College in het onderwijs zijn: Gepersonaliseerd leren; talentontwikkeling voor elke leerling; leerdoelen op maat; keuzes voor leerlingen met betrekking tot hun leerroute; leerlingen kunnen vakken op het hoogst haalbare niveau afsluiten; leren buiten school met stages en buitenschoolse activiteiten; aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, sociale groei en samenwerkend leren en begeleiding van leerlingen bij hun leerontwikkeling.

Actief op sterk techniekonderwijs

Praktijkgericht techniekonderwijs vindt steeds minder plaats in de schoolbanken. De leerlingen trekken er meer en meer op uit en leren buiten school in de praktijk bij bedrijven en overheidsinstellingen. Voor de leerlingen belangrijk, want door deze samenwerking hebben ze altijd actueel en up-to-date onderwijs. Voor de bedrijven wezenlijk, omdat ze op die manier nauw aansluitend onderwijs bieden, maar ook wezenlijk om meteen nieuw en goed opgeleid personeel aan zich te kunnen binden. “Sterk Techniekonderwijs is een groot landelijk project. Daar zijn uiteraard veel regio’s aan verbonden waarvan de Liemers er een is”, verduidelijkt Eric Robbers. “We zijn een grote school in deze regio en erg actief op het gebied van techniekonderwijs. We zijn samen met het bedrijfsleven, de mbo’s en het basisonderwijs bezig sterk, modern en vooral duurzaam techniekonderwijs te ontwikkelen.” Vroeg interesseren en doorstromen Het Candea College vindt het belangrijk betrokken te zijn bij het basisonderwijs en de kinderen al vroeg te interesseren voor techniek. “Het blijkt uit onderzoek dat kinderen tussen 9 en 12 jaar al mentale keuzes maken voor brede studierichtingen voor de toekomst. We hebben enorme tekorten aan werknemers in de techniek en het zou geweldig zijn dat kinderen in de basisschoolleeftijd al een mindset krijgen om voor techniek te kiezen.” De oude ambachtsschool waar je leerde metselen, timmeren of lassen bestaat niet meer. “Tegenwoordig gaan de kinderen naar een brede scholengemeenschap -naar het vmbo, de mavo, havo of het vwo- waar techniek een prachtig vak is voor een paar uurtjes in de week”, schetst Eric Robbers. “Hierdoor komen leerlingen nauwelijks in aanraking met techniek en zullen mogelijk minder nadenken of zij techniek leuk vinden dan wel later een beroep in de techniek kiezen.” Een andere maatschappelijke ontwikkeling is dat leerlingen op een zo hoog mogelijk niveau moeten instromen in het voortgezet onderwijs. “Ik geloof dat leerlingen juist vanuit het vmbo een ontzettend mooie carrière kunnen maken, zeker in de techniek en zeker in dit tijdsgewricht in deze maatschappij waar de vraag naar technisch geschoolde mensen enorm is.” stelt Eric Robbers. “Candea College maar ook vmbo-scholen in de regio hebben alle bedrijven in de regio bikkelhard nodig om samen mooi techniekonderwijs te maken en om leerlingen daadwerkelijk op te leiden in een technisch vak.

Van een vak leren naar baangarantie

Eric Robbers pleit voor de koninklijke leerweg. “Leerlingen komen binnen via het vmbo, stromen door naar het mbo, waarbij getalenteerde meer theoretisch ingestelde leerlingen vervolgens kunnen doorstromen naar het hbo of zelfs de universiteit. Los van de druk die ouders en de maatschappij kinderen opleggen is deze route vaak een betere weg om met name technisch hoog opgeleid te worden.” Hij geeft een voorbeeld van een mooie samenwerking met het bedrijfsleven. “Candea College heeft het keuzevak Nutsvoorzieningen samen met Alliander ontwikkeld. Onze leerlingen in het derde en vierde jaar van het vmbo krijgen in het kader van het eindexamenprogramma bij Alliander les in dit vak. Ze gaan daadwerkelijk ‘de wei in’ en met een gereedschapskist aan het werk”, vertelt de directeur onderwijsprojecten.

“De kinderen vinden het fantastisch. Ze gaan wat wij noemen betekenisvol en praktisch aan het werk. Alliander biedt, als leerlingen verder willen in dit vak, vervolgens het vak aan met bijbehorende stages verder op mbo-niveau waarbij een baangarantie in het verschiet ligt. Zo hard heeft Alliander mensen nodig.” Naast dit keuzevak Nutsvoorzieningen heeft Candea nog veertien keuzenvakken. “Logistiek maar ook vakken gericht op de bouw lenen zich uitstekend om ook in de praktijk van bedrijven te leren.” Alle keuzemodulen in het vmbo maken deel uit van het examenprogramma en hebben ieder een eigen Programma van Toetsing en Afsluiting.

Betekenisvol onderwijs bij bedrijven

Het Candea College biedt op het vmbo drie profielen aan: ‘Economie & Ondernemen’, ‘Media, Vormgeving & ICT’ en ‘Zorg & Welzijn’. Bij alle drie profielen neemt techniek een belangrijke plaats in. “Logistiek valt bijvoorbeeld onder Economie & Ondernemen”, legt Eric Robbers uit. “Maar ook bij Zorg & Welzijn waar zorgtechnologie een belangrijke rol speelt en uiteraard bij Media, Vormgeving & ICT zit veel technologie.

Sterk Techniek Onderwijs is de paraplu waar veel vormen van techniek en technologie onder hangen. We zijn bijvoorbeeld met een mediabedrijf uit Westervoort, Designed 2 Rock en het RijnIJsselcollege, een keuzemodule ‘licht, geluid en decor’ aan het bouwen. Met woonzorgcentrum Thuvine ontwerpen we de keuzemodule welzijn volwassenen en ouderen. Leerlingen krijgen na deze keuzemodules op hun diploma dat ze dit examenvak met goed gevolg hebben afgesloten en kunnen naadloos door naar het mbo.” Deze voorbeelden geven goed aan dat het Candea College samen met bedrijven en mbo’s in een brede regio werkt aan nieuwe en actuele vormen van onderwijs, sterk gericht op de dagelijkse praktijk van de bedrijven. “Leerlingen moeten de klas uit”, vindt hij. “Omdat leerlingen in de praktijk van bedrijven toekomstgericht, innovatief en betekenisvol onderwijs op maat krijgen.”

Bedrijven hebben de mensen nodig en wie kan ze beter motiveren dan de bedrijven zelf, is de gedachte. “Onze docenten zijn, samen met de professionals uit het bedrijfsleven nodig om onderwijskundig en inhoudelijk goede modules te bouwen en die didactisch en methodisch goed in elkaar zitten.” Hoe meer bedrijven aansluiten, hoe beter: De regio als klaslokaal. “Doekle Terpstra zei het mooi laatst: ‘Samenwerken is het nieuwe concurreren’. Als je niet samenwerkt blijf je, zeker in het kader van Sterk Techniek Onderwijs achter”, aldus Eric Robbers.

Candea College

Saturnus 1
6922 LX Duiven
Telefoon 0316 – 367 800
E-mail info@candea.nl
www.candea.nl

Tekst en fotografie: Dick Leseman

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.