Regisseren zonder macht in het sociaal domein

1 juni 2022 16:04

Regisseren zonder macht in het sociaal domein

Opleiding Regisseren zonder macht in het sociaal domein. Organiseren van samenwerken en regie.

De opleiding ‘regisseren zonder macht in het brede sociaal domein’ is bedoeld voor teamleiders, midden-managers en beleidsmakers in de publiek-private sector, met een focus op het sociaal domein. Daarbij richten we ons op beleidsterreinen als zorg, welzijn, en participatie, maar ook integrale veiligheid en huisvesting. De opleiding biedt inzicht in de verschillende sturingsmechanismen bij regievoering zoals prestatieafspraken, gezamenlijke doelbepaling en handhaving van hiërarchische afspraken en geeft hulpmiddelen hoe de integratie van uiteenlopende doelstellingen bereikt kan worden. De deelnemers leren de sturingsmechanismen in samenhang te gebruiken binnen de eigen werksituatie en vergroten hun vermogen tot regievoering en samenwerking.

Inhoud

Tijdens vier interactieve bijeenkomsten en een terugkommiddag krijg je inzicht in de nieuwste wetenschappelijke theorieën over regievoering bij publiek-publieke en publiek-private samenwerking, leer je samenwerkingsproblemen goed in kaart te brengen, leer je jouw eigen standpunten en die van de anderen te analyseren en krijg je praktische hulpmiddelen om bij te dragen aan het bereiken van effectieve regie en samenwerking. Vanaf de derde bijeenkomst werk je aan een eigen opdracht, die gaat over een project van je eigen organisatie. In die opdracht pas je de verworven inzichten op een praktische manier toe. Het doel van de opleiding is om je handelingsmogelijkheden te vergroten om regie te voeren en effectief bij te dragen aan samenwerking. Eerdere versies van dit opleidingsprogramma werden zeer positief geëvalueerd ten aanzien van de toegenomen inzichten én de praktische toepasbaarheid.

Programma

Bijeenkomst 1: Governance en regie: samenwerking is lastig en kan niet zonder meer van bovenaf opgelegd worden. Hoe ontstaat zij dan wel?
Bijeenkomst 2: Organiseren van samenwerken en regie: je leert omgaan met verschillen in expertise en belangen tussen partijen en hoe je samenwerking (toch) tot stand kunt laten komen.
Bijeenkomst 3: Participeren: deelnemen en regie voeren binnen samenwerkingsprojecten.
Bijeenkomst 4: Handelingsperspectieven: integratie van multidisciplinaire kennis en uiteenlopende belangen binnen de eigen werkpraktijk, hoe stem je onderling af.
Terugkombijeenkomst: presenteren papers + afsluitende borrel.

De eerste twee bijeenkomsten gaan vooral in op de nieuwste wetenschappelijke inzichten op het terrein van professional governance en de resultaten van relevant praktijkonderzoek. In de derde en vierde bijeenkomst wordt de eigen situatie in kaart gebracht en concrete regie- en samenwerkingsmogelijkheden behandeld. Met ingang van de derde bijeenkomst werk je aan een eigen opdracht, die betrekking heeft op je eigen werksituatie. Als afsluiting schrijf je een strategisch advies (een paper van maximaal 8 pagina’s). Dat strategisch advies kan je als deelnemer daadwerkelijk toepassen in je beroepspraktijk. Tijdens de laatste bijeenkomst worden de papers gepresenteerd en besproken en ontvangen de deelnemers persoonlijke feedback. De deelnemer die aan tenminste drie bijeenkomsten heeft deelgenomen en de paper met goed gevolg heeft geschreven en gepresenteerd, ontvangt een diploma.

Meer informatie over deze opleiding
Resultaat
Data, kosten en contact

Contactpersoon
Brigitte Schouten
Bureaumanager
020-5987497
b.schouten@vu.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.