Petfood: vraag naar luxe diervoeding toegenomen.
28 januari 2022 11:04
Petfood is booming. Onder andere door covid en de verplaatsing van kantoor naar thuis zijn steeds meer mensen eigenaar van een huisdier.
In 2020 had maar liefst 25% van alle huishoudens een kat en ongeveer 20% een hond. De groei in huisdieren betekent ook een groei in de vraag naar petfood. Vooral luxe en super premium petfood zijn in trek.
Humanisatie petfood
Huisdiereigenaren zien hun huisdier steeds meer als gezinslid en dat is te merken aan de vraag naar luxe petfood. De trends die gelden voor huisdiereigenaren gelden nu ook voor het huisdier zelf. Kijkende naar de consument zijn zij biologische, vega en glutenvrij steeds belangrijker gaan vinden. Honden kunnen inderdaad ook allergisch zijn voor gluten en als lid van het gezin wil de consument het beste voor de hond of kat.
Hoe gezonder de consument zelf wordt hoe belangrijker het wordt dat het huisdier ook gezond eet.
Tegenwoordig kan zelfs gesteld worden dat huisdieren gezonder eten dan ons zelf. Kwalitatieve diervoeding wordt samengesteld door nutristen die zorgen voor een product met de nodige voedingsstoffen. Dieren krijgen steeds gezondere voeding zeker in het geval van premium petfood.
Petfood wordt steeds luxer en gaat richting de eisen die huisdiereigenaren zelfs stellen aan hun eigen eten.
Wet petfood
Wet petfood wordt vaak gezien als het luxe petfood voor de hond of kat. Wet petfood is gezonder voor het huisdier en daardoor steeds gewilder bij huisdiereigenaren.
Wet petfood gezonder maakt zijn de natuurlijke ingrediënten en het percentage vocht. Met name voor dieren die weinig drinken of last hebben van urinewegproblemen is het ideaal. Dit maakt wet petfood ideaal naar de vraag om gezondere diervoeding.
Wet petfood was al perfecte luxe voeding voor de hond of kat en wordt steeds meer premium volgens de laatste trends.
Premium petfood
Net zoals bij de consument wordt er bij dieren steeds meer gekeken naar petfood specifiek afgestemd op het huisdier. Dit kan zijn op basis van het soort dier, leeftijd, activiteit of ras. De premiumisatie van diervoeding betekent dat steeds meer consumenten een specifieke diervoeding formule willen voor zijn of haar huisdier.
Daarnaast willen huisdiereigenaren ook vooral luxe voor hun huisdier en luxe petfood is daarin van belang. Wet petfood was al natuurlijk en lekkerder voor honden en katten. Daar komen steeds meer eisen vanuit huisdiereigenaren bij.
De impact van de vraag naar premium petfood is dat er meer variaties mogelijk moeten zijn tijdens het productieproces. Denkende aan verschillende textuur en grootte petfood. Petfood met hoog kwalitatief uitziend vlees en verse groente wordt steeds populairder.
De vraag naar Luxe diervoeding zoals wet petfood is al populair in Europese landen en Noord-Amerika. Nu groeit de vraag naar luxe petfood hard in meerdere buitenlandse markten. Met name Centraal- en Zuid-Amerika, Azië, Rusland en Oost-Europa.
Selo heeft al jarenlange ervaring in de diervoedingsindustrie en bied een wijd scala aan standalone productiemachines en maatwerkoplossingen. De petfood productie lijnen met stoomtechnologie voor wet petfood en flexibele specificaties zijn ideaal voor de groeiende vraag voor luxe petfood wereldwijd.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.