Ondernemen in de metaverse: hoe zal dat eruitzien?

29 juni 2022 14:56

Ondernemen in de metaverse: hoe zal dat eruitzien?

Hoewel de technologie met betrekking tot de metaverse nog in de kinderschoenen staat en er nog veel vragen onbeantwoord blijven, is het nu al duidelijk dat de metaverse heel wat potentieel biedt. Dat is ook het geval voor ondernemers, want zij zullen gegarandeerd in de verdienmodellen van bedrijven als Meta (voorheen: Facebook) worden betrokken. Hoe zal ondernemen in de metaverse eruitzien? Dat blijft speculeren, maar er liggen alvast veel mogelijkheden voor het grijpen.

Wat is de metaverse?

De metaverse is niet zomaar een socialemediaplatform, het is een online netwerk van driedimensionale, virtuele werelden die via het internet toegankelijk zijn. Het doet denken aan het oudere Second Life. In de metaverse nemen mensen een digitale identiteit aan, een identiteit waarmee ze zich tussen de diverse werelden verplaatsen. Daarvoor heb je internet, een apparaat (bv. een laptop of een smartphone) en een VR-bril nodig. Hoe het er in de praktijk uit zal zien, is nog niet helemaal bekend.

Bedrijven zijn waar hun klanten zijn

Het huidige internet biedt voor bedrijven veel kansen. Ze kunnen een website oprichten, ze kunnen adverteren en ze kunnen via de online weg hun (potentiële) klanten bereiken. De metaverse biedt wellicht soortgelijke mogelijkheden. De vroege voorbeelden hiervan zijn vooral publiciteitsstunts. Zo opende Heineken recent een virtuele brouwerij in Decentraland. JPMorgan Chase & Co. had het in een rapport over het ongelofelijke potentieel van het metaversum en opende de eerste bank in Decentraland. Andere bedrijven die zich al aan de digitale wereld waagden, zijn onder meer Disney, Nike, Walmart en Samsung.

De vele mogelijkheden van de metaverse

Vooral voor bedrijven die een beleving rond hun merk willen creëren, is de metaverse extra interessant. Binnen de krijtlijnen van het huidige internet verloopt dat eigenlijk allemaal een beetje kunstmatig, terwijl het in de metaverse net heel natuurlijk verloopt. Het voelt allemaal wat echter aan. Zo kan je virtueel in de supermarkt lopen om spullen aan je boodschappenmandje toe te voegen en tussendoor een praatje slaan met anderen. Dat is veel leuker dan op het 2D-internet op plaatjes te klikken en productbeschrijvingen te lezen.

Toch gaan de mogelijkheden van de metaverse volgens experts verder dan marketingtoepassingen. Zo is het mogelijk om in de metaverse een digitale winkel te openen en er digitale producten te verkopen. Je zal er bijvoorbeeld virtuele mode-items kunnen kopen om je avatar een nieuw paar schoenen te geven of je zal er naar de virtuele kapper kunnen gaan. Daarbij zullen de zogeheten NFT’s wellicht een belangrijke rol spelen. Bedrijven als metaverse profit spelen hier nu al op in en bieden mogelijkheden om in dergelijke NFT’s te investeren.

Anders vergaderen en digitaal werken

De metaverse zou verder ook de manier van ondernemen volledig kunnen veranderen. Het zal mogelijk worden om in de metaverse met elkaar te vergaderen. VR-vergaderen in Horizon Workrooms bestaat nu al. Het is dan niet langer nodig om de deur uit te gaan en het werkt toch een beetje de beperkingen van de klassieke videovergaderingen weg. Het is ook een veilige omgeving om medewerkers te trainen, om mensen aan te werven en om te experimenteren.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.