Nieuwe Gmail-functie verbetert marketing en helpt fraude te bestrijden

30 mei 2023 13:11

Nieuwe Gmail-functie verbetert marketing en helpt fraude te bestrijden

Google heeft in Gmail ondersteuning toegevoegd voor ‘Brand Indicators for Message Identification’ (BIMI). BIMI spreekt waarschijnlijk niet direct tot de verbeelding. Toch is het een eenvoudig concept dat zowel kan helpen uw bedrijf beter te promoten als beter te beschermen tegen cyberfraude.

Simpel gezegd stelt BIMI e-mailafzenders in staat om hun handelsmerklogo weer te geven in de e-mailinboxen van de ontvangers. Dit helpt de aandacht voor marketing-e-mails te verbeteren en levert merkvertoningen op zonder advertentieruimte te hoeven kopen. BIMI is een uitbreiding van het e-mailauthenticatieprotocol DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance). Dit protocol helpt de afleverbaarheid van emails te verbeteren en draagt tevens bij aan de verdediging tegen phishing en andere social engineering e-mailaanvallen.

Zonder merkindicatoren zien e-mailontvangers alleen een avatar, dus de cirkel met uw initialen. Merkloze e-mail onderscheidt zich niet van andere promoties, bevestigingen of nieuwsberichten, waardoor het voor mensen moeilijk is om legitieme en misleidende berichten te onderscheiden. De acceptatie van BIMI versterkt ook het vertrouwen in uw merk, omdat uw bedrijf aantoonbaar stappen heeft ondernomen om de infrastructuur voor het verzenden van e-mail te verifiëren.

Marketingmails met en zonder BIMI

Figuur 1: Marketingmails met en zonder BIMI

Google heeft de ondersteuning voor BIMI naar een hoger niveau getild met een functie om een vinkje weer te geven naast het logo van de afzender. Dit vinkje geeft de gebruiker aan dat de afzender de vereiste stappen heeft doorlopen om hun e-mailservers te verifiëren en eigendom van het logo te bewijzen. De eerste stap is het organisatiebreed gebruik van DMARC afdwingen en de tweede is de validatie te doorlopen die nodig is voor een Verified Mark Certificate.

Het Gmail-vinkje

Figuur 2. Het Gmail-vinkje

E-mail blijft een favoriete ingang voor kwaadwillenden om malware te sturen en aanvallen voor informatiediefstal uit te voeren. Dat blijkt o.a. uit de ‘Verizon Data Breach Investigations 2022, de mens blijft aanvallen veroorzaken en bedrijven ontvangen ruim 75% van de malware via e-mail. Die aanvallen hebben gevolgen voor alle soorten bedrijven, door de kosten van incidentrespons, klantenondersteuning en fraudeverliezen te verhogen.

Het logo en vinkje dat in Gmail wordt weergegeven, zijn eenvoudige visuele kenmerken om uw klanten en werknemers te helpen de authenticiteit van uw e-mails te vertrouwen. Op hun beurt zullen ze dan minder snel hun wachtwoorden prijsgeven of apparaten infecteren met malware. Natuurlijk mogen werknemers de lessen uit trainingen en informatie om het securitybewustzijn te verhogen niet vergeten en moet u klanten blijven informeren over datalekken en oplichting. BIMI maakt het voor iedereen echter wel gemakkelijker om vervalste berichten te herkennen.

Behalve het leveren van visueel bewijs van e-mailauthenticiteit, is BIMI voor marketeers een middel om consistente logo's af te dwingen, de betrokkenheid bij e-mailmarketingcampagnes te verbeteren en beloften op het gebied van vertrouwen en veiligheid na te komen. Iedereen die een merkvernieuwing heeft ondergaan, heeft ook tijd moeten besteden aan het opsporen van verouderde logo's in alle systemen en services die worden gebruikt om e-mails te verzenden.

De merkimpressies van BIMI zorgen er tevens voor dat uw e-mails opvallen tussen alle andere berichten in een volle inbox. Naarmate uw doelgroepen zich meer bewust worden van BIMI, zullen ze het waarderen dat uw organisatie zich heeft gecommitteerd aan de stappen die beschikbaar zijn om fraude en andere vormen van cyberoplichting te bestrijden.

Merkindicatoren zijn centraal te configureren in uw DNS-record (Domain Name System), zodat elke ondersteunende mailboxprovider het logo correct gaat weergeven. Dit is vooral handig voor bedrijven die meerdere technologieën gebruiken voor het verzenden van bulk-, transactionele en individuele e-mails (bijvoorbeeld: marketingplatform, CRM-platform en zakelijke e-mail).

Deze verbetering van Gmail is een extra stimulans om BIMI te adopteren en het Verified Mark Certificate-proces te doorlopen. Daarmee kunt u zich beter onderscheiden van concurrenten en profiteren van het feit dat e-mails goed opvallen en het vertrouwen in uw merk wordt versterkt. Bezoek voor meer informatie DigiCert's Verified Mark Certificate pagina.

Auteur: Peter Gloudemans

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.