Jeroen de Jong (Easly): ‘Er is een hoop te winnen in de zorg’

23 mei 2023 09:29

Jeroen de Jong (Easly): ‘Er is een hoop te winnen in de zorg’

Hij begon ooit met een eigen automotive bedrijf, maar nu is Jeroen de Jong werkzaam in de gezondheidszorg. Allereerst met het bedrijf SpoedtestCorona, dat zich in de woelige coronatijd op onder meer teststraten toelegde. Volgens Jeroen ‘een achtbaan’ en ‘een soort van managementopleiding’ in anderhalf jaar tijd. Daarna richtte hij, samen met een paar compagnons, het medische bedrijf Easly op. Hiermee kunnen mensen op een veilige en betrouwbare manier preventieve thuistesten afnemen, waardoor ze de wachtlijsten in de reguliere zorg kunnen vermijden.

Heb je altijd een eigen bedrijf gehad?

“Bijna altijd. Op mijn zeventiende ben ik met mijn eerste bedrijf begonnen. Dat was een automotive bedrijf, samen met een compagnon. We verkochten allerlei producten, zoals schokdempersystemen en autoveren. Het was eerst een studieproject, maar vervolgens zeiden we: we gaan dit gewoon doen. Maar op een gegeven moment stortte de automotive helemaal in elkaar en besloten we wat anders te gaan doen.”

En dat was?

“Dat werd de reclame. Een beletteringsbedrijf. Voor grote corporates verzorgden we de corporate identity bij interne en deels ook externe evenementen. Dan zorgden we ervoor dat hun corporate uitingen op de juiste manier naar buiten kwamen. Voor grote namen als Douwe Egberts en NN Group.”

Maar toen kwam Covid.

“Dat klopt. Ik durfde bijna niet meer mijn telefoon op te nemen. Want als ik dat deed, kostte me dat telkens enorm veel geld. Orders werd allemaal afgezegd, omdat evenementen niet meer doorgingen. Ik ben vervolgens stickers gaan ontwerpen voor Covid-routes, handen wassen, al dat soort dingen. We gingen ook als één van de eersten plastic schermen maken. Ik moest toen voor een reis naar Duitsland een test laten afnemen. Die kostte 200 euro. Dat vond ik veel te duur. Ik en mijn compagnons hebben toen besloten om teststraten te ontwikkelen. De Rolls-Royce onder de teststraten, maar wel tegen de beste prijs. Vervolgens ging minister Arie Slob pilots voor sneltesten invoeren in het onderwijs. We mochten hieraan deelnemen en hebben succesvol pilots gedraaid in het middelbaar en basisonderwijs.”

En vervolgens kondigde minister Hugo de Jonge aan zelftesten in het onderwijs in te voeren.

“Ja, vervolgens was alles in één klap weg. Op één van de laatste testmomenten kwam koningin Máxima kijken. Ik heb met haar een half uur gepraat. Ook met Ton Middendorp, die ook toen hieraan gelieerd was. Na afloop kwam Middendorp naar me toe en die zei: we zijn bezig met het opzetten van Stichting Open Nederland. Dat is het testen voor toegang. Er zijn aanbestedingen en als je het interessant vindt, kun je daarop inschrijven. Dat heb ik ook gedaan. We kregen uiteindelijk een groot deel van het zuiden van land toegewezen, waar we heel veel testlocaties konden neerzetten. Het was dag en nacht werken. Maar we hebben in die periode heel veel geleerd. Het was een soort managementopleiding in anderhalf jaar tijd.”

Maar toen doofde corona uit. Wat gebeurde er toen?

“Het liep allemaal terug en vervolgens zijn we bij elkaar gaan zitten. Toen kwamen we uit op het doen van testen en daar een heel portaal omheen bouwen. We hadden op dit gebied heel veel kennis en ervaring opgebouwd. De kern van dit portaal bestaat uit ziekenhuisdiagnostiek, maar dan wel commercieel. Mensen moeten ervoor betalen. En het is preventief. De reguliere gezondheidszorg is meer reactief. Op het moment dat iemand ziek is, ga je naar de dokter en wordt er gekeken wat er aan de hand is. Wij stellen: houd het preventief in de gaten, waardoor je kunt voorkomen dat je ziek wordt. Dat doen we nu voor particulieren en bedrijven en daar hebben we verschillende trajecten voor.”

Waar zijn jullie op dit moment onder meer mee bezig?

“Dat is allergologie. Dat is een groot probleem in Nederland. Er zijn lange wachtlijsten van acht tot tien maanden. Huisartsen sturen patiënten allemaal door naar de tweede lijn. Het duurt dus heel lang voordat er überhaupt aan een diagnose wordt begonnen. We zijn met allergologen gestart om dit op een digitale manier te doen. Binnen twee tot drie kunnen we met een resultaat komen, waardoor mensen weten waar ze aan toe zijn.”

Had je ooit verwacht in de gezondheidszorg terecht te komen?

“Nee, dat is puur toeval. Al had ik wel een bepaalde relatie hiermee. Mijn ex-vrouw heeft haar hele leven in de zorg gewerkt. Daardoor kwam ik regelmatig met de zorg in aanraking. En ik zag dat er op dit gebied een hoop te winnen was.”

Hoe zijn jullie op de naam Easly gekomen?

“Dat gebeurde tijdens een brainstorm. We zeiden: we moeten een makkelijke naam hebben, die toch afwijkend is. Een collega kwam vervolgens met de naam Easly op de proppen. Easly is afgeleid van ‘easy’. Toen zeiden we: ja dat is ‘m.”

Over Easly

Easly is in 2021 opgericht. Het medische bedrijf is ontstaan vanuit het bedrijf SpoedtestCorona. De missie van Easly is om medisch gefundeerde e-health oplossingen samen met specialisten te ontwikkelen. Easly streeft naar een beter gezondheidssysteem voor zowel patiënten als artsen. Het bedrijf heeft zich in Utrecht gevestigd.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.